نسخه چاپی

تحویل چهارمین سوخت‌هسته‌ای به راكتور‌تهران

ایرنا- 'فریدون عباسی' روز یكشنبه در حاشیه رونمایی از تمبر شهید داریوش رضایی نژاد در جمع خبرنگاران درباره تعداد مجتمع‌های سوخت هسته‌ای 20 درصدی افزود: چهارمین مجتمع سوخت هسته‌ ای با غنای 20 درصد برای استفاده در راكتور تحقیقاتی تهران تولید و تحویل این راكتور شده است.
وی با بیان اینكه مجتمع سوخت یادشده بین چهار تا پنج مگاوات كار كرده است، اظهار داشت كه تست‌های لازم برای تایید نهایی این مجتمع نیز در حال انجام است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان كرد كه اكنون در راكتور تهران، فعالیت‌های تحقیقاتی و تولید رادیو دارو ادامه دارد.

*** افزایش میزان سوخت 20 درصد تولیدی در كشور

عباسی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران به اندازه مورد نیاز خود سوخت 20 درصد تولید می‌كند و آن را ادامه خواهد داد، افزود: در حال حاضر میزان سوخت با غنای 20 درصد كمی بیشتر از آخرین مقدار اعلام شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی یادآورشد كه اعلام رسمی میزان سوخت توسط بازرسان آژانس انجام می‌شود.

*** بهره‌برداری كامل از نیروگاه بوشهر تدریجی انجام می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش كه یكی از روسای شركت‌های روسی مرتبط با پیمانكار اصلی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام كرده است كه اواخر مردادماه امسال نیروگاه بوشهر به طور كامل به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: نمی‌توانم بگویم تولید نیروگاه بوشهر چه زمانی به ظرفیت كامل می‌رسد.

وی با تاكید بر اینكه بهره‌برداری كامل و نهایی نیروگاه بوشهر به صورت تجربی صورت می‌گیرد، افزود: برای راه‌اندازی ایمن و استاندارد نیروگاه اتمی بوشهر باید به تدریج جلو رفت؛ از این رو عجله‌ای برای بهره‌برداری كامل از این نیروگاه نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی در عین حال تاكیرد كرد كه باید به نحوی عمل كرد كه نیروگاه بوشهر بتواند برق پایدار تولید كند.

** طرح نمایندگان برای مقابله با تحریم‌های آینده است

عباسی در ادامه درباره پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تجهیز شناور‌های ایرانی به سوخت اتمی نیز اظهار داشت: نمایندگان اعلام كرده بودند 'پیشرانه‌هایی' نیاز است تا شناورها و كشتی‌ها بتوانند بدون نیاز به سوخت‌گیری در مسیرهای طولانی، به حركت خود در دریا ادامه دهند.

وی با بیان اینكه این پیشنهاد بیشتر برای جلوگیری و مقابله با تحریم‌های آینده در جهت ایجاد مانع برای ناوگان دریایی ایران است، افزود: سوخت هسته‌ای یكی از سوخت‌های تامین‌كننده برای ناوگان دریایی است كه در این روش راكتورهای هسته‌ای جایگزین موتور در این 'پیشرانه‌‌ها' می‌شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان كرد كه در صورت لزوم و تصمیم‌گیری دولت و همچنین خواست مردم،‌ مشكلی برای جایگزینی سوخت هسته‌ای در سیستم و فناوری ناوگان دریایی نداریم.

عباسی در پاسخ به این سوال كه برای سوخت پیشرانه‌ها و زیردریایی‌ها نیاز به سوخت هسته ای با غنای بالای 20 درصد است، اظهار داشت: لزوما سوخت این پیشرانه‌ها بالای 20 درصد نیست.

وی افزود: راكتورهایی وجود دارد كه با سوخت با غنای 3.5 تا 5 درصد در شناورهای دریایی استفاده شده‌اند اما با این وجود، سوخت با این مقدار غنا راكتور را بزرگ می‌كند.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در صورتی كه منظور، سوخت هسته‌‌ای مورد استفاده در زیردریایی‌ها باشد، برای طراحی موتورهایی كه نخواهد تعمیر یا باز شوند، زیردریایی‌ها برای حركت به اورانیوم با غنای بالا نیاز دارند.

عباسی افزود: به طور حتم در صورتی كه نیاز باشد این كار را انجام دهیم، هماهنگی‌های لازم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد تا سوخت مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد.

وی با تاكید بر اینكه جمهوری اسلامی ایران قابلیت طراحی راكتورهایی را كه بتواند در شناور‌ها كار كنند، دارد، تصریح كرد: طراحی و ساخت راكتور IR-40 (آب سنگین اراك) ایران را توانمند ساخته است و این مساله سبب رشد سازندگان داخلی شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مشاركت با شركت‌های خارجی برای ساخت راكتورها، توان و قدرت ما را در طراحی انواع راكتورها بیشتر می كند هرچند كه در حال حاضر به این توانمندی دست پیدا نكرده‌ایم اما به طور حتم اگر بخواهیم راكتوری با حجم كوچك اما با چگالی قدرت داشته باشیم، باید به دنبال سوخت‌های اورانیوم با غنای بالاتر باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید سوخت 20 درصد برای راكتور تهران و راكتور مشابه استخری پیش‌بینی شده است اما اگر نیازی به سوخت بالای 20 درصد نیاز داشته باشیم در ابتدا نیاز خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می كنیم.

به گفته عباسی، با توجه به اینكه شناور‌های با سوخت اتمی مشكلات زیست محیطی دارند، اگر بخواهیم در این زمینه حركت كنیم، ابتدا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست همكاری در زمینه زیست‌محیطی خواهیم كرد.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح كرد كه اگر همانند سوخت 20 درصد، شرایط تامین آن از سوی آژانس و سایر كشورها فراهم نشود در آن صورت براساس نیازمان تصمیم‌گیری می‌‌كنیم.

** ام.آی.6 دربرابر فعالیت‌های هسته‌ای ما كاره‌ای نیست

معاون رییس جمهوری در ادامه درباره اظهارات اخیر رییس MI6 (دستگاه جاسوسی انگلیس) درزمینه فعالیت‌های هسته‌ا‌یی كشورمان نیز تصریح كرد: '‌ آنها رقمی نیستند كه بخواهند جلوی ما را در پیشرفت‌های كشور بگیرند؛ ما به هیچ عنوان به دنبال سلاح هسته‌ا‌ی و موارد مشابه نبوده‌ایم و نیستیم همانطور كه در دوران دفاع مقدس به دنبال سلاح كشتار جمعی نبوده‌ایم. '

وی با بیان اینكه آنها به خوبی آگاهند كه جمهوری اسلامی ایران برنامه نظامی هسته‌ ای ندارد، اظهارات رییس سرویس جاسوسی انگلیس را بهانه‌گیری برای مقابله با پیشرفت كشور دانست و گفت: 'به آقای ساورز (رییس ام آی 6) و سایر مقامات غربی توصیه می‌كنم حرف زیادی نزنند. ملت ایران با این حرف‌ها عقب‌نشینی نمی‌كند.'

رییس سازمان انرژی اتمی با تاكید بر اینكه دستگاه جاسوسی انگلیس بیشتر به دنبال جنایت است، خاطرنشان كرد كه ام.آی.6 یكی از عوامل تاثیر گذار در ترور همه دانشمندان هسته‌ای كشورمان بوده است.

*** هشدار به غرب

عباسی درباره حملات سایبری جدید به رایانه‌ها در كشورمان نیز گفت: كشورهای غربی در بخش الكترونیك به شدت فعالیت كرده و به این قابلیت دست یافته اند كه بتوانند جنگ جدیدی را آغاز كرده و به كشورها آسیب بزنند.

وی با یادآوری اینكه جمهوری اسلامی ایران آشكار‌كننده این جنگ الكترونیك در جهان بود، اظهار داشت: دشمنان انقلاب با اعمال تحریم‌ها، خراب‌كاری‌های صنعتی و اعمال تروریستی نشان دادند كه در جهان به دنبال چه نظم نوینی هستند.

معاون رییس جمهوری به غرب هشدار داد كه اگر همچنان به این اقدامات خود ادامه دهد، متعاقبا ضرباتی را از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهد كرد.

عباسی همچنین درباره ترور دانشمندان هسته‌ای كشور نیز گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی كشور و همچنین سپاه پاسداران زحمات زیادی كشیدند تا شاهد ترور‌های بیشتر نباشیم.

وی با یادآوری اینكه كمیته مشترك ضد تروریسم تشكیل شده است، افزود: دستگیریَ‌های اخیر محصول كار مشترك نیروهای انتظامی و امنیتی و دستورات صادره از طرف قوه قضاییه است.

وی در عین حال به مذاكرات ایران و گروه 1+5 نیز اشاره و خاطرنشان كرد كه جمهوری اسلامی ایران در عین حال كه در برابر تحریم‌ها مقابله و مقاومت می‌كند، در هر شرایطی از مذاكرات استقبال می‌كند.

*** 5+1 در بحث های كارشناسی استدلال های محكمی نداشتند

معاون رییس جمهوری با تاكید بر اینكه اعضای 1+5 در زمینه بحث‌های كارشناسی و تخصصی در برابر كارشناسان ما پاسخ و استدلال‌های محكمی نداشتند، افزود: زمان لازم به آنها داده شده تا اندیشه كنند و دست از خباثت و شرارت بردارند.

عباسی با تاكید بر اینكه ملت ایران محكم بر سر مواضع‌ خود ایستاده است و همچنان به مذاكرات خود با گروه 1+5 تا رسیدن به یك راهكار منطقی ادامه می دهد، افزود: جمهوری اسلامی ایران اصول منطقی دارد؛ اگر آنها حقوق ما را پذیرفته و با ما تعامل سازنده داشته باشند به طور قطع در مذاكرات به نتیجه خواهیم رسید.

۱۳۹۱/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...