نسخه چاپی

ایران برچیدن سانتریفیوژهای خود در نطنز و فردو را آغاز كرده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی كه روز چهارشنبه منتشر كرده اقدام ایران در برچیدن سانتریفیوژها را تأیید كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی در روز چهارشنبه که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده تصریح کرده که ایران جمع‌آوری سانتریفیوژهای خود در دو سایت غنی‌سازی را آغاز کرده است.

رویترز می‌نویسد: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطاب به شورای حکام این نهاد، می‌گویند ایران انتقال سانتریفیوژها در فردو و نطنز که دو سایت اصلی غنی‌سازی این کشور هستند را آغاز کردI است.»

یک منبع ارشد دیپلماتیک در گفت‌وگو با رویترز گفته ایران، در واقع دستگاه‌های سانتریفیوژ خود را برچیده است. این منبع دیپلماتیک گفت: «آنها سانتریفیوژهایی که حاوی هگزافلوراید نبوده‌اند را برچیده‌اند.» رویترز می‌نویسد منظور از «هگزافلوراید» همان هگزافلوراید اورانیوم است که ماده اولیه برای سانتریفیوژها است و می‌تواند اورانیوم را تا درجه‌ای از غلظت، غناسازی کند که از آن به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها یا احتمالاً بمب، استفاده شود.

ایران به موجب سند «برجام» موافقت کرده تعداد سانتریفیوژهای نصب‌شده خود را از 19000 دستگاه به 6100 دستگاه کاهش دهد. از این 6100 دستگاه، از 5100 دستگاه برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده خواهد شد.

آژانس در گزارش روز چهارشنبه تصریح کرده ایران حدود 4500 سانتریفیوژ را از جایگاه‌های خود در نطنز و فردو برداشته است.

خبرگزاری آسوشتیدپرس در توضیح بیشتر نوشته تعداد سانتریفیوژهای ایران در مرکز اصلی غنی‌سازی، یعنی نطنز در تاریخ 15 نوامبر، برابر با 11308 دستگاه بوده است - یعنی بیش از 3000 دستگاه کم‌تر از روز اجرای توافق هسته‌ای.

با این تفاصیل، تعداد سانتریفیوژهای برچیده شده در سایت فردو، کمتر از 1500 دستگاه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد ایران عقب راندن برنامه هسته‌ای خود را مطابق توافقات برجام آغاز کرده است.

این ارزیابی به نوشته آسوشیتدپرس، در گزارشی منتشر شده که در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تعداد محدودی از کشورهای دیگر قرار گرفته است.

در گزارش آژانس همچنین آمده میزان ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران از سه ماه قبل با افزایش 460.2 کیلوگرمی به 8305.6 کیلوگرم افزایش یافته است.

ایران به موجب توافق برجام بایستی میزان ذخائر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم یا کمتر برساند، اما دیپلمات مورد استناد رویترز، این میزان افزایش را طبیعی توصیف کرده است.

۱۳۹۴/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...