نسخه چاپی

«بوفه سالم، دانش‎آموز سالم»در حد آرزو می ماند

عرضه مواد غذایی از جمله چیپس، پفك، كالباس و سوسیس در بوفه‌های مدارس نگرانی‌های بسیاری برای خانواده‌ها به‎وجود آورده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، موضوعی که در حال حاضر نگرانی‌های بسیاری برای خانواده‌ها به‌وجود آورده عرضه مواد غذایی از جمله چیپس، پفک، کالباس و سوسیس در بوفه‌های مدارس است، در حالی‌که براساس دستورالعمل وزارت بهداشت عرضه این مواد غذایی ممنوع اعلام شده است.

در حالی‌که خانواده‌ها در محیط منزل تلاش می‌کنند، از مصرف این مواد غذایی توسط دانش‌آموز جلوگیری کنند اما متأسفانه این خوراکی‌ها به‌راحتی در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه استفاده از فست‌فودها و غذاهای آماده موجب شیوع چاقی مفرط در بین دانش‌آموزان شده لزوم توجه به این مهم بیش از پیش احساس می‌شود.

* تلاش برای ارتقای وضعیت بهداشتی بوفه‌های مدارس

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طی بررسی به‌عمل آمده از 3 هزار و 18 مدرسه «یک‌هزار و 672 مدرسه روستایی و یک‌هزار و 436 مدرسه شهری» در سال 93، تعداد 893 مدرسه «235 روستایی و 658 شهری» دارای بوفه بوده و این بوفه‌ها از نظر وضعیت بهداشتی مورد بازدید میدانی قرار گرفتند.

نادر آهنگر با بیان اینکه نتایج بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی نشان‌دهنده این موضوع بود که 35 درصد این بوفه‌ها دارای شرایط بهداشتی هستند، اظهار کرد: این آمار در مقایسه با سال 92، 3 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه مدارس مازندران در تلاش برای ارتقای وضعیت بهداشتی بوفه مدارس هستند، افزود: عدم رعایت دستورالعمل تغذیه سالم ابلاغ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، ارائه اقلام مواد غذایی غیرمجاز به‌ویژه ساندویچ همبرگر، سوسیس، فلافل، سمبوسه، الویه و نوشیدنی‌های غیرمجاز، عدم رعایت بهداشت فردی در حین انجام کار، عدم دریافت کارت سلامت برای متصدیان و فروشندگان مواد غذایی، عدم نظافت و نظم داخل بوفه و قفسه‌بندی‌ها، عدم وجود فضای فیزیکی مناسب برای طبخ غذا، تهیه مواد غذایی پخته‌شده خارج از بوفه گاهی با فواصل زیاد ـ گاهی عدم رعایت بهداشت مواد غذایی ـ از مشکلات عمده این بوفه‌ها محسوب می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران، تلاش‌های انجام‌شده در استان را که در قالب انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره‎کل آموزش و پرورش صورت گرفته، مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با اهتمام مسئولان آموزش و پرورش استان، افزایش آگاهی مدیران، اولیا و مربیان، دانش‌آموزان، جلب حمایت‌های مالی و معنوی حوزه خیران مدرسه‌ساز، اجرای بازدیدهای مشترک، تشکیل کمیته‌های کارشناسی تخصصی، ارائه راهکار و راه‌حل‌های منطقه‌ای و اولویت‌بندی لازم در به‌کارگیری این مداخلات، به رشد مناسب‌تر و سریع‌تری در زمینه ارتقای وضعیت بهداشتی بوفه‌های مدارس استان دست یابیم.

* عرضه سوسیس، کالباس و نوشابه‌های گازدار در بوفه‌های مدارس ممنوع است

سرپرست سازمان دانش‌آموزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌های مدارس براساس دستور مقام عالی وزارت از 13 دی ماه سال 93 برعهده سازمان دانش‌آموزی و نظارت بر محتوای کیفی مواد غذایی بوفه‌ها همانند سابق بر عهده معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش است.

علی‌اصغر قیصری بیان کرد: از آنجایی‌که سازمان دانش‌آموزی یک نهاد عمومی غیردولتی و در واقع بخشی از حاکمیت وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است، می‌تواند از سوی آموزش و پرورش، متصدی انجام بخشی از فعالیت‌های موردنظر این وزارتخانه باشد که نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌ها نیز یکی از این فعالیت‌ها است.

وی درباره مبالغ دریافتی از مدارس بابت بوفه‌ها، تصریح کرد: توجه به این نکته ضروری است که سازمان دانش‌آموزی با مدنظر قرار دادن موقعیت جغرافیایی مدارس، مبلغ اندکی را دریافت می‌کند و در قبال آن خدماتی ازجمله چاپ و انتشار جزوه‌های آموزشی، تهیه روپوش بهداشتی هماهنگ و برگزاری دوره‌های آموزشی متصدیان بوفه و سایر را ارائه می‌دهد.

سرپرست سازمان دانش‌آموزی مازندران با اعلام اینکه بوفه‌ها مجاز به فروش برخی محصولات غذایی نیستند، افزود: باید براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، متصدیان بوفه‌ها این محصولات را انتخاب و ارائه کنند.

قیصری یادآور شد: عرضه سوسیس، کالباس و نوشابه‌های گازدار ممنوع است و در این راستا از اولویت‌های کاری بازرسان محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نظارت بر رعایت دقیق بهداشت محیط مدارس است.

وی افزود: برای انجام این امر، تیم‌های بازرسی سیار به مدارس اعزام می‌شوند تا علاوه بر نظارت بر رعایت بهداشت فردی از سوی متصدیان بوفه و نیز برخورداری از کارت بهداشت، فضای بوفه به لحاظ مناسب بودن برای طبخ و عرضه غذا نیز بررسی شود.

سرپرست سازمان دانش‌آموزی مازندران ادامه داد: هدف از اجرای این طرح تحقق شعار اصلی سازمان دانش‌آموزی در مدیریت بوفه‌ها، یعنی «بوفه سالم، دانش‌آموز سالم» است تا بوفه در تمامی مدارس در واقع به «پایگاه تغذیه سالم» تبدیل شود.

قیصری با اشاره به اینکه تاکنون 767 مدرسه در مازندران دارای جواز رسمی فعالیت پایگاه تغذیه سالم شده‌اند، افزود: اعطای این مجوزها براساس استانداردهای مورد تأیید وزارت بهداشت صورت گرفته، در واقع شورای استان فعالیت پایگاه‌های تغذیه سالم را با این استانداردها تطبیق داده، در صورت احراز آنها توسط پایگاه مورد نظر، مجوز فعالیت آن صادر می‌شود.

وی در پایان گفت: درعین حال فعالیت پایگاه‌های تغذیه سالم مدارسی که دارای مجوز نیستند، غیرقانونی است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سن رشد قرار دارند و اهمیت سلامت آنان مورد تأکید است، توجه به این مسأله ضروری است.

۱۳۹۴/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...