نسخه چاپی

مبتلایان به دیابت 4 برابر یك فرد سالم هزینه دارند

عضو هیات‌مدیره انجمن غدد درون‌ریز گفت: سالیانه نزدیك به ۳ میلیون دلار صرف هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به دیابت می‌شود كه این مبلغ ۱۵ درصد سرانه درمان كشور است.

به گزارش نما به نقل از فارس؛ محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت شب گذشته با شرکت در برنامه نبض شبکه خبر با پرداختن به موضوع مشکلات بیماران دیابتی در کشور گفت: میزان دیابت در کشور ما در حد وسط قرار دارد، یعنی نه مثل کشورهای حوزه خلیج‌فارس میزان شیوع آن بالاست و نه مثل سایر کشورها کم؛ اما نکته مهم این است که این بیماری نه‌تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای منطقه مثل هند و چین و غیره رو به افزایش است و ما باید تلاش کنیم تا از شیوع آن جلوگیری کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم کنترل این بیماری خاطرنشان کرد: این بیماری مزمن همانند سایر بیماری‌های مزمن دیگر باید به‌دقت کنترل شود، زیرا این بیماری به‌آسانی می‌تواند عمر مفید بیمار را کم کند و درنتیجه مرگ این دسته از بیماران را جلو بیندازد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه گفت: اگر این بیماری تحت کنترل قرار گیرد، به جرات می‌تواند ادعا کرد که مشکلی بیمار را تهدید نمی‌کند و بیمار می‌توانند مثل افراد سالم به‌راحتی به زندگی‌اش ادامه دهد و اگر در این زمینه بی‌توجهی شود به‌راحتی می‌تواند ارگان‌های عمومی بدن مثل عروق قلبی، مغزی، چشمی را گرفتار کند و حتی می‌تواند نارسایی کلیه و قطع دست‌و پا را باعث شود.

لاریجانی با اشاره به دو وجهی بودن این بیماری خاطرنشان کرد: بیماری دیابت بیماری 2 وجهی است، به این معنی که فرد و هم جامعه را گرفتار می‌کند؛ به‌طوری‌که بر اساس آمار 15 درصد هزینه‌های بهداشت و درمان کشور را به خود اختصاص داده است و اگر این بیماری کنترل نشود می‌تواند هزینه‌هایی به‌مراتب بالاتر را برای بیمار و کشور رقم بزند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است که این بیماران باید تحت حمایت‌های اجتماعی دولتی قرار بگیرند، زیرا بسیاری از این بیماران به دلیل شرایط خاص و ویژه‌ای که دارند نمی‌توانند همانند افراد سالم کار کنند، بنابراین این گروه از بیماران باید تحت حمایت‌های اجتماعی قرار بگیرند.

در ادامه علیرضا استقامتی، میهمان دیگر این برنامه با اشاره به تفاوت‌های این بیماری با سایر بیماری‌های مزمن گفت: بیماری دیابت تفاوت‌های زیادی با سایر بیماری‌های مزمن دارد، قند خون این بیماران باید لحظه‌به‌لحظه کنترل شود و علاوه بر آن پزشک نمی‌تواند قرص و دارویی تجویز کند، زیرا کار به همین‌جا ختم نمی‌شود، بیماران دیابت علاوه بر کنترل قند خود باید ورزش‌های ویژه داشته باشند و از سوی دیگر رژیم غذایی این دسته از بیماران با سایر بیماران مزمن دیگر بسیار متفاوت است.

عضو هیات‌مدیره انجمن غدد درون‌ریز در ادامه گفت: ما در حال حاضر 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم و 10 میلیون نفر در راه دیابتی شدن قرار دارند، عمده هدف ما این است که جلوی روند دیابتی شدن این 10 میلیون نفر را بگیریم.

وی با اشاره به هزینه‌های درمان بیماران دیابتی خاطرنشان کرد: سالیانه نزدیک به 3 میلیون دلار صرف هزینه‌های درمان این بیماران می‌شود که این مبلغ 15 درصد سرانه درمان کشور است، بر اساس مطالعات 8 سال پیش فرد مبتلابه دیابت 4 برابر یک فرد سالم هزینه دارد.

استقامتی در ادامه با اشاره به عوارض روان‌شناختی بیماران دیابتی گفت: این دسته از بیماران شرایط روحی-روانی خاصی را سپری می‌کنند، به‌طوری‌که 30 درصد این بیماران از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. از سوی دیگر بیماری دیابت روی کارکرد مغز اثر منفی دارد و آلزایمر را در این دسته از بیماران تشدید می‌کند.

۱۳۹۴/۸/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...