نسخه چاپی

آخرین پنجشنبه آبان؛ وقت خوب كتاب

آخرین پنج‌شنبه آبان ماه، همچون سال گذشته به دعوت احمدمسجد جامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات و عضو كنونی شورای شهر تهران، میزبان یاران یار مهربان بود.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد: آخرین پنج‌شنبه آبان ماه، همچون سال گذشته به دعوت احمدمسجد جامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات و عضو کنونی شورای شهر تهران، میزبان یاران یار مهربان بود. طبق برآوردها، دست‌کم 6 تا 8 هزار نفر در تهران پنج‌شنبه گذشته شان را با کتاب گذرانده‌اند و کتابفروش‌های تهران نیز از افزایش 30 تا 50 درصدی فروش در قیاس با میانگین روزهای گذشته خبر داده‌اند.این در حالی است که امسال به غیر از تهران در بیشتر شهرستان‌های کشور از جمله مشهد، شیراز، ‌اصفهان، تبریز، کرمانشاه، اسلامشهر و... نیز مردم برای خریدن و خواندن کتاب در پنج‌شنبه آخر آبان راهی خیابان‌ها و کتابفروشی‌ها شده‌اند.سال گذشته برآورد تخمینی از تعداد کتابگردهای پایتخت کمتر از 5 هزار نفر بود، با این حساب و با کمی اغماض می‌توان گفت که در یک‌سال گذشته تعداد اعضای کمپین کتابگردی در تهران دو برابر شده است. این افزایش استقبال از کتابگردی در مدت یک‌سال امیدوارکننده و نویدبخش گسترش فرهنگ کتابخوانی و البته خرید کتاب‌ است.

چهره‌ها، پیشقراولان کتابگردی

دعوت مسجد جامعی برای حضور در کتابفروشی‌ها و گذراندن یک روز پاییزی با یار مهربان، بسیاری از چهره‌های مطرح را به خیابان‌ها کشاند. پیرو این دعوت، بسیاری از مسوولان رده بالای اول فرهنگی کشور ازجمله علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکسو و بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور از جمله لیلی گلستان، عباس مخبر، ‌عبدالحسین نیک گوهر، اسدالله امرایی، گلی امامی، هوشنگ کامکار، ابراهیم حقیقی، حسین پاکدل، کریستف رضاعی، بهاره رهنما، مهدی غبرایی، هنگامه قاضیانی، سهیل محمودی، رسول یونان، فرهاد توحیدی، فرشته طائرپور، محمدرضا گلزار، مهتاب کرامتی، حامد بهداد، مهناز افشار، اندیشه فولادوند و... میهمان کتابفروشی‌ها بودند.

علی جنتی، در جریان کتابگردی روز پنج‌شنبه گفت:درباره کتاب باید تقاضا ایجاد شود مانند زمانی که تشنه یا گرسنه هستیم کسی به ما نمی‌گوید که آب یا نان بخریم. در مورد کتاب هم باید اشتها ایجاد شود.او در ادامه از کتابفروشان درباره تغییر کاربری کتابفروشی‌های خیابان انقلاب پرسید، کتابفروشان نیز درباره مشکلات درآمدی خود با او صحبت کردند.علی جنتی در ادامه به سایر کتاب‌فروشی‌های انقلاب سر زد و هفته کتاب و کتابخوانی را به آنها تبریک گفت.

مهتاب کرامتی، بازیگر شناخته شده سینما درباره این دعوت گفت: من به شخصه از سال گذشته که نخستین بار بود سعی کردم در کنار دوستان حضور داشته باشم و اطمینان دارم که امسال بازتاب گسترده‌تری خواهد داشت، در واقع بذرِ این جریان سال گذشته کاشته شد و امسال درو خواهد شد. اما آرزویم این است که این اتفاق صرفا در یک روز در سال خلاصه نشود.

مهناز افشار هم با اشاره به گسترش استقبال عمومی از کتابگردی گفت: خوشبختانه امسال که سال دوم این اتفاق است استقبال گسترده‌تری از آن صورت گرفته. همیشه زمانی که چنین اقداماتی از سوی افراد نیک‌اندیش جامعه برنامه‌ریزی می‌شود نتیجه‌گیری از آن زمان می‌برد، اما بسیار جالب است که در این مورد استقبال بسیار خوب بوده است. کریستف رضاعی هم در این‌باره گفت: به اعتقاد من هر حرکتی که در جهت آشنایی و گسترش هنر و فرهنگ انجام شود هر چند کوچک ارزش و اهمیت بسیاری دارد. اساسا قطره قطره دریا به وجود می‌آید. مضافا اینکه چاپ کتاب دچار دردهای شبکه‌های اجتماعی شده و باید حمایت شود، چراکه فرهنگ هر کشور بر مبنای کتاب و کتابخوانی در آن جامعه رشد می‌یابد.

اما لیلی گلستان با تحلیل متفاوت درباره کتابگردی می‌گوید: واقعیت این است که این‌گونه اتفاقات نمی‌توانند بر فرهنگ کتاب‌خوانی تاثیرگذار باشند، اما می‌توانند به مردم یادآوری کنند که کتاب هم وجود دارد. باید گفت یک روز در سال مشکلی را حل نمی‌کند و باید اقدامات اساسی در خصوص کتاب و کتابخوانی در جامعه صورت گیرد و به کودکان از همان دوران دبستان کتابخوانی آموزش داده شود.به هر حال آقای مسجدجامعی شخصیتی دوست‌داشتنی و قابل اعتمادی هستند و مطرح شدن چنین فراخوانی از سوی ایشان بسیار خوب است. مطرح شدنِ چنین دعوت‌هایی از سوی هر کسی که باشد خوب است اما کافی نیست.

کتاب چقدر فروخت؟

به هر حال مهم‌ترین هدف برگزاری روزی با عنوان کتابگردی، گسترش مطالعه کتاب از یکسو و کمک به فروش کتاب از سوی دیگر است. تیراژ هزارتایی و کمتر از هزارتایی بسیاری از کتاب‌ها در ایران رقم ناامیدکننده‌ای است که احمد مسجد جامعی و دیگر دوستانش درصدد هستند تا آن را افزایش دهند. سینا جعفریه، مدیر فروشگاه نشر ثالث در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه روز کتابگردی، جمعیتی قریب به هزار نفر از این فروشگاه بازدید کرده‌اند، می‌گوید: میزان فروش کتاب‌های در مقایسه با میانگین فروش روزهای معمولی حدود 30 درصد بیشتر بود، در واقع همه فروش روز پنج‌شنبه به خریدارانی مربوط می‌شد که به دعوت آقای مسجدجامعی آمده بودند کتاب بخرند.

همچنین رامین شعبان پور، مدیر فروشگاه نشر افق نیز از استقبال بی نظیر مردم در روز کتابگردی خبر داد و گفت: روز پنج‌شنبه نزدیک به 800 تا 900 نفر در فاصله ساعات 9 صبح تا 9 شب از فروشگاه افق بازدید کردند و جالب اینکه میزان فروش ما در مقایسه با میانگین فروش روزهای گذشته حدود 50 درصد افزایش را نشان می‌داد. شعبان پور با بیان اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان به صورت خانوادگی به کتابفروشی آمده بودند، از فروش چشمگیر کتاب کودک و نوجوان خبر داد. همچنین مجید تیموری، مدیر فروشگاه نشر چشمه در مجتمع کورش نیز با بیان اینکه بیش از هزار نفر از دوستداران کتاب در روز کتابگردی به این فروشگاه مراجعه کرده اند، گفت: میزان فروش ما حدود 25 درصد بیشتر از روزهای معمولی بود.

به نظر می‌رسد میانگین رشد 30 تا 40 درصدی فروش کتابفروشی‌ها در روز کتابگردی، می‌تواند انگیزه بخش افزایش شمار روزهای کتابگردی در طول سال باشد. در واقع با وجود برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه، می‌توان یک یا چند روز را به‌عنوان قرینه نمایشگاه کتاب در یک‌سال به‌عنوان روز کتابگردی معرفی کرد. به گفته بیشتر کتابفروشان، نکته قابل توجه در فروش روز پنج‌شنبه این بود که معمولا خانم‌ها کتاب‌های ادبی و جامعه شناختی را برای خرید انتخاب کرده‌اند و آقایان کتاب‌های فلسفی و سیاسی را. در این میان عده‌ای نیز در کنار کتابگردی، محصولات فرهنگی دیگری همچون آلبوم موسیقی، صنایع‌دستی،‌ فیلم سینمایی و... را در سبد خرید فرهنگی آخر آبان‌ماه گذاشته‌اند.

۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...