نسخه چاپی

انتخابات الكترونیكی در ۹ كلانشهر هنوز تایید نشده است

سخنگوی هیات مركزی نظارت بر انتخابات تصریح كرد: شورای نگهبان پیشنهادی درباره برگزاری الكترونیك انتخابات دریافت نكرده و چون مقدمات انتخابات الكترونیكی آماده نشده، این شورا چیزی را در این زمینه تایید نكرده است.

به گزارش نما به نقل از ایلنا، سیامک ره‌پیک در توضیح برگزاری انتخابات الکترونیک در ۹ کلانشهر گفت: آنچه به عنوان برپایی انتخابات الکترونیک در ۹ کلانشهر مطرح می‌شود ممکن است پیشنهاد آقایان باشد اما طبق توافقات مقرر شده است این موضوع پس از نهایی شدن مسایل اولیه درباره سخت‌افزار، نرم‌افزار و امنیت شبکه تعیین شود.
وی افزود: پس از تحقق همه شرایط ممکن است پیشنهادی بیاید و پس از بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که آمادگی داریم در چند حوزه انتخابیه، انتخابات را به شکل الکترونیکی برگزار کنیم اما آنچه به عنوان اصل باید رعایت شود امنیت انتخابات و حفاظت از آرای مردم است که باید مدنظر قرار گیرد و پس از آن درباره تعداد حوزه‌های انتخابیه تصمیم گیری شود.

ره پیک گفت: درحال حاضر درباره تعداد حوزه‌های انتخابیه که باید انتخابات در آن‌ها الکترونیکی برگزار شود تصمیم گیری نکرده‌ایم.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: هنوز نسخه نهایی امنیت نرم افزار انتخابات الکترونیک به شورای نگهبان ارائه نشده است. سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی درباره هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات اسفند به شکل الکترونیک افزود: در اصل برگزاری انتخابات الکترونیک میان دو نهاد هیچ اختلافی وجود ندارد و حتی قوانینی داریم که وزارت کشور موظف شده است که از فناوری‌های نوین برای برگزاری انتخابات استفاده کند.

وی گفت: آنچه در انتخابات الکترونیک و غیرالکترونیک اهمیت دارد این است که همه دستگاه‌ها به ویژه شورای نگهبان به عنوان ناظر اطمینان یابند که انتخابات امن است، آراء مردم حفظ می‌شود و خدشه‌ای به آراء و امنیت انتخابات وارد نمی‌شود.

ره پیک افزود: بر این اساس در انتخابات الکترونیک هم، همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان به این اصول پایبندند. در چند ماه گذشته مباحثی درباره انتخابات الکترونیک مطرح شد و وزارت کشور پیشنهاد کرد که بخشی از انتخابی اسفند به شکل الکترونیکی برگزار شود.

وی افزود: در پی این پیشنهاد جلساتی با حضور مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد و کار‌شناسان هر دو مجموعه در ارتباط با یکدیگر جدول زمانبندی برای مراحل مختلف انتخابات الکترونیک تنظیم کردند.

ره‌پیک گفت: دو طرف توافق کردند که در موضوعات خاص ضرب الاجل‌هایی برای کارهای مقدماتی تعیین شود تا برای کار‌ها به اطمینان برسند زیرا فرصت بسیار محدود است و حدود سه ماه تا برگزاری انتخابات وقت داریم.

وی افزود: بنا بر رویه گذشته و توافقات دو جانبه فرصتی لازم است تا آموزش‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک داده شود لذا برای کارهای لازم در زمینه سخت افزار، نرم افزار، امنیت و مسائل حقوقی و قانونی، سقف زمانی تعیین شد که باید کار‌ها در آن محدوده به اتمام برسد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: آنچه تاکنون در باره انتخابات الکترونیک در شورای نگهبان انجام شده و به تایید رسیده دریافت نمونه‌ای از دستگاه الکترونیک است که شورا حدود یک ماه پیش در نامه‌ای اعلام کرد منوط به مقدمات لازم، پیشنهاد‌ها را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی دریافت و بررسی کند.

ره پیک تصریح کرد: با توجه به جدول زمانبندی اکنون در انتهای ضرب الاجل تعیین شده قرار داریم و باید کارهای مقدماتی تمام شود و پس از آن اقدامات دیگر برای آمادگی برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گیرد اما اکنون کارهایی که می‌بایست انجام و نتایج آن ارائه می‌شد ارائه نشده است.

معاون امور اجرایی انتخابات شورای نگهبان گفت: ما در حوزه نرم افزار، نسخه اصلی نرم افزار را دریافت نکرده‌ایم و بخش‌هایی مانند سیستم عامل و نرم افزار انتخابات نیز نسخه نهایی دریافت نشده البته میان کار‌شناسان دو طرف ارتباط برقرار است و هر آنچه آماده می‌شود بررسی می‌کنند اما نسخه نهایی به ما ارائه نشده است.

وی افزود: وزارت کشور هم مانند دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط انتخابات معتقد است که باید کار‌ها با اطمینان کامل انجام شود بنابراین اگر طبق توافق، از سقف زمانبندی بگذریم و بعد آمادگی‌ها حاصل شود مجددا باید در باره آن مذاکره و تصمیم گیری شود.

این عضو شورای نگهبان برپایی انتخابات الکترونیکی را منوط به آمادگی مقدمات دانست و اضافه کرد: طبق آخرین نامه ارسالی شورای نگهبان و مذاکرات دو جانبه اعلام کرده‌ایم پس از تایید سخت افزار، نرم افزار، امنیت شبکه و زیرساخت‌ها، وزارت کشور براساس امکانات و نیروی انسانی پیشنهاد بدهد که انتخابات در کدام حوزه‌های انتخابیه الکترونیکی برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات مسئولان وزارت کشور مبنی بر تایید برگزاری انتخابات الکترونیکی در شورای نگهبان گفت: آنچه تاکنون در این شورا به طور مشروط تایید شده در مرحله نخست نمونه‌ای از دستگاه است.

ره پیک افزود: طبق توافق باید شکل و قالب دستگاه و کارکرد عمومی آن تایید شود در این موضوع باید هویت رای دهندگان احراز شود، ناظر آن را تایید کند و پس از آن اخذ رأی شود در حالی که ما بدون ورود به این جزئیات صرفا یک نمونه از دستگاه را بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: پس از بررسی نمونه دستگاه، پاسخ ما این بود که مشروط به اینکه سخت افزار، نرم افزار، امنیت و مسائل حقوقی تایید شود این دستگاه قابل استفاده خواهد بود.

ره پیک گفت: پس از این مرحله نیز ارتباطات بسیاری میان کار‌شناسان دو نهاد برقرار است اما هنوز نسخه نهایی نرم افزار انتخابات، سیستم عامل، امنیت و قطعات اصلی دستگاه که باید ارائه و آزمایش شود به مرحله نهایی نرسیده است.

معاون امور اجرایی انتخابات شورای نگهبان همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که برخی خلأهای قانونی برای انتخابات الکترونیکی وجود داشت که آقایان تلاش کردند برخی از آن را در اصلاحی قانون انتخابات رفع کنند اما ظاهرا کافی نیست.

ره پیک که با صداوسیما گفت‌و‌گو می‌کرد٬ افزود: البته این اصلاح قانون انتخابات نیز قرار بود تا چند روز پیش به اتمام برسد تا بتوانیم مراحل بعدی را اجرا کنیم که این نیز هنوز تمام نشده است.

۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...