نسخه چاپی

گفتگو با طلبه معترض به برجام

حجت الاسلام عمار عمارلو؛ طلبه و فرزند شهیدی كه در یك هفته منتهی به تصویب برجام با همسر و ه فرزندش جلوی در مجلس شورای اسلامی تحصن كرد تا بعد از او عده دیگری هم در مخالفت با برجام راهی به جز تحصن در مقابل مجلس به نظرشان نرسد.

به گزارش نما به نقل از هفته نامه تماشاگران امروز: حجت الاسلام عمار عمارلو؛ طلبه و فرزند شهیدی که در یک هفته منتهی به تصویب برجام با همسر و سه فرزندش جلوی در مجلس شورای اسلامی تحصن کرد تا بعد از او عده دیگری هم در مخالفت با برجام راهی به جز تحصن در مقابل مجلس به نظرشان نرسد.

آنها حرف شان این بود که با تصویب برجام، کشور ما فقط امتیاز از دست می دهد و هیچ تحریمی لغو نمی شود و مجلس قطعا باید آن را رد کند.

بعد از چند روز با دریافت پیامی از دفتر رهبری مبنی بر اینکه این تحصن را به نفع مصالح کشور نمی دانند، به خانه هایشان برگشتند و برجام هم تصویب شد و دیگر حرفی نماند.

حجت الاسلام عمارلو اما این روزها حرفش چیز دیگری است؛ او می گوید از ابتدا هم با برجام مخالفتی نداشته و حرف شان روی نحوه اجرای آن بوده. با همین بهانه، با عمار عمارلو که در حال حاضر در سطح خارج حوزه علمیه مشغول به تحصیل است گفتگوی کوتاهی داشتیم.

ما موافق برجام هستیم

دلایل مخالفت شما با تصویب برجام در مجلس چه بود؟

- ما مخالف برجام نبودیم، اتفاقا موافق آن هستیم. عقیده ما این است که چی بهتر از اینکه بتوانیم به فرموده حضرت آقا با دنیا یک تعامل سازنده داشته باشیم و به توافق دست پیدا کنیم؛ توافقی که در سایه آن بتوانیم به منابع ملی افزوده کنیم. ما موافق برجام هستیم اما برجامی که رنگ و بوی شروط رهبری در آن لحاظ شده باشد. تاکید ما روی شروط رهبری و خطوط قرمز حضرت آقا بود.

یعنی بعد از اینکه رهبر 9 شرط را گذاشتند، مشکل شما حل شد؟

- برجام یک مطلب است، موضوع اجرای برجام مطلب دیگری است. خطوط قرمز آقا مشرف به برجام بود اما شروطی که شورای عالی امنیت گذاشتند و مجلس محترم و بعد شروط 9 گانه ای که آقا به منظور صیانت از منابع ملی مرقوم فرمودند، اینها برای اجرای برجام است.

اجرای برجام و برجام مانند شرط و مشروط هستند، مثل پدری که به پسرش می گوید اگر این ماشین را سی میلیون بفروشی مشکلی ندارد ببر بفروش، منتها به شرط اینکه سی میلیون بفروشی. آنجا فرزند نمی تواند برود بیست میلیون بفروشد چون شرط پدر که ساقط شود مشروط هم ساقط می شود.

شروط 9 گانه ای که حضرت آقا مرقوم فرمودند، در یک خط، صدر خط و ذیل خط اصرار می کنند که اجرای برجام مشروط بر اجرای شروط 9 گانه است و این باید لحظه به لحظه رصد شود؛ پس اجرای برجام مشروط اجازه داده شده و اگر آقایان برای اجرای برجام رفتند و شروط رهبر را در نظر نگرفتند، این کار اشتباه است و ما دوباره مخالفیم. همانطور که آقای شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی نامه ای دادند و گفتند که اجرای برجام بدون شروط رهبری متوقف می شود.

اگر بدون در نظر گرفتن شرایط رهبری، برجام اجرا شود، شما دوباره جلوی مجلس می روید؟

- هر لحظه و هر مکان شرایط خاص خودش را دارد. گاهی نماز دو رکعتی است و گاهی چهار رکعتی. باید دید شرایط و زمان و مکان چگونه است. ما تابع این شرایط هستیم. آن هفته، هفته ای بود که مجلس می خواست تصمیم سرنوشت سازی بگیرد. وظیفه ما بود که با حداقل توانی که در نظام داریم به عنوان یک فرد از جامعه آنجا حضور فیزیکی داشته باشیم تا به کسانی که نماینده مجلس و موظف به صیانت از منافع ما هستند، یک تلنگری بزنیم.

باید ببینیم شرایط جدید به چه نحوی می شود. قطعا ما بیدار هستیم و وظیفه خودمان را نسبت به مولا انجام می دهیم. ما پایبند به نظام هستیم و دل مان برای نظام می تپد و مدافع رییس جمهور محترم هم هستیم. از طرفی هم دلگرمی ما آقای ظریف به عنوان ریاست تیم مذاکره کننده است و از طرفی هم به دنبال اجرای شروط رهبری هستیم.

شما برای تحصن، با همسر و فرزندان تان رفته بودید؟

- بله.

تصمیم خودشان بود که بیایند؟

- قطعا با تصمیم خودشان آمدند و در بحث ولایت پذیری و علاقه به گفتمان ولایت فقیه اگر نگویم خانم بنده جلوتر از من است و ایشان گاهی ما را به دنبال خودش می کشد، عقب تر نیست.

الان شما هیچ کار اجرایی ندارید؟

- فقط تحصیل می کنم و در حوزه روحانیت فعال هستم.

بعد از برجام فعالیت سیاسی شما به چه صورت است؟ اخبار را پیگیری می کنید یا منتظرید خطایی پیش بیاید؟

- وظیفه ما این است که در هر لحظه و هر مکان ببینیم کلام رهبری چیست. شما اگر به سال های نود، نود و یک برگردید حتی بعد از خانه نشینی آقای احمدی نژاد کلام رهبری یک گفتمانی دارد که آن روز تبعیت ما از این گفتمان لازم الاجرا بود. امروز هم که آبان 94 هستیم، آقا یک مقتضیاتی دارند که کلام ایشان باید به روز اجرا شود. وقتی ایشان می گویند جوانان انقلابی بیدار و هوشیار باشند، بالطبع وظیفه من عمارلو این است که خودم بیدار باشم و این بیداری را منتقل کنم؛ لذا برای من لازم است با بچه های طلبه و دانشجو جلساتی بگذارم. این بیداری را خودم درک و تحلیل و بعد این را منتقل کنم. بچه ها را هم با این کلام و گفتمان همپا کنم.

پس برای شما فرقی نمی کند رییس جمهور از کدام طیف باشد...

- اصلا و ابدا! شرایط اول و آخر مشروعیت یک رییس جمهور گفتمان رهبری است.

۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...