نسخه چاپی

حمایت وزارت نفت از انرژی های تجدیدپذیر

وزیر نفت گفت: سوخت های فسیلی دست كم تا ۵۰ سال آینده به عنوان سوخت نخست در جهان خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بیژن زنگنه پیش از آغاز هفدهمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران در واکنش به سهم برابر سوخت های فسیلی و انرژیهای تجدیدپذیر در ترکیب سبد انرژی جهان تا سال 2025، گفت: آمارهای جهانی چنین چیزی را نمی‌گوید؛ البته رقم رشد انرژی های تجدیدپذیر در آینده بالا خواهد رفت، اما این گونه نیست که 50 درصد از کل انرژی جهان در سال 2025 از انرژی تجدیدپذیر تامین شود.


وی با بیان این‌که جایگاه گاز و زغالسنگ در ترکیب سبد انرژی جهان برخلاف نفت بالا خواهد رفت، تصریح کرد: براساس پیش بینیها، سهم گاز تا 28 درصد و سهم زغالسنگ به 30 درصد خواهد رسید؛ اما نسبت نفت پایین می‌آید.


زنگنه با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر در آینده رشد قابل توجهی خواهند داشت، اما این رشد از 10 درصد فراتر نخواهد رفت، تصریح کرد: البته ما از این موضوع خوشحال نیستیم؛ اما به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد سوختهای فسیلی همچنان حرف نخست را در جهان خواهد زد.


وزیر نفت افزود: پیام این اجلاس این است که چرا گاز سهم بیشتری در سبد انرژی سوخت جهان ندارد و روند صعودی مصرف زغالسنگ با وجود آلایندگی آن بیشتر است.


زنگنه درباره این که آیا وزارت نفت وارد مباحث استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر خواهد شد گفت: خیر؛ اما از فعالیتهایی در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

تضمین امنیت تقاضا برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ضروری است


وزیر نفت با تاکید بر اهمیت امنیت تقاضای گاز به عنوان عامل موثر در امنیت سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید گاز گفت: باید با هماهنگی و گفتگو شرایط برد - برد میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز فراهم شود.


بیژن زنگنه بعدازظهر امروز در نشست عادی وزیران عضو جی یی سی اف سخنرانی کرد.


متن کامل سخنان وزیر نفت به شرح زیر است:


عالیجنابان


خانم ها و آقایان


پیش از هر چیز، به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران می خواهم از این فرصت استفاده کنم تا بار دیگر به شما عالیجنابان، وزیران محترم، رؤسای هیئت ، دبیر کل محترم جی یی سی اف و دیگر اعضای هیئت های عزامی به ایران، خوش آمد بگویم.


همچنین می خواهم از وزیران نفت و انرژی جی یی سی اف و مسئولان هیئتها، به ویژه وزیر انرژی نیجریه که با برگزاری هفدهمین نشست وزارتی جی یی سی اف در تهران موافقت کردند، تقدیر کنم.


همچنین می خواهم به دکتر ایبه کاچیکوو به دلیل انتصاب به مقام وزارت ذخایر نفتی نیجریه تبریک بگویم.


ما از مشاهده مشارکت قزاقستان در نشست امروز خرسند هستیم و امیدواریم که این حضور زمینه سازی مشارکت فعالتر این کشور در جی یی سی اف باشد. از سوی دیگر، معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز در اجلاس حضور دارد. تمایل دو کشور مهم با ذخایر فراوان گاز نشانه ای مثبت برای جی یی سی اف است و برای همه آنها آرزوی پیشرفت و موفقیت داریم.


ایران از میزبانی سومین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2015 میلادی خرسند است. این می تواند یکی از مهمترین رویدادهای صنعت گاز در سال جاری میلادی به شمار آید.


در اختیار داشتن بیش از 67 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان و تولید بیش از 45 درصد از تولید گاز طبیعی جهان سبب می شود جی یی سی اف یک بازیگر بزرگ در صنعت گاز جهان به شمار آید.


این نشست نشانه ای دیگر است که کشورهای عضو جی یی سی اف تلاش می کنند که همکاری خود را در زمینه مسائل منافع مشترک، گسترش دهند. بی گمان، نشست کنونی فرصتی مهم است که می تواند جایگاه اجلاس را در صحنه انرژی جهان ارتقا بخشد.


مطمئنم که با توجه به اهمیت روز افزون گاز طبیعی در مجموعه انرژی جهان، تصمیم های گرفته شده در اجلاس می تواند بر بازار جهانی گاز تأثیری مثبت داشته باشد.


عالیجنابان


خانم ها و آقایان


توسعه پایدار و ایجاد فرصت برای جهان برای دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، مطمئن و نوین، در سال های آینده مهمترین مأموریت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی خواهد بود.


افزون بر این، فقر انرژی و عدم دسترسی به انرژی در بسیاری از مناطق جهان سبب شده است امنیت انرژی پایدار یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه باشد. از این جهت، گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی با محتوای کربنی اندک سبب شده است گاز طبیعی به عنوان حامل برگزیده انرژی تبدیل شود که نیازهای انرژی جهان را در قرن بیست و یک تأمین می کند و ظرفیت جایگزین شدن به جای ذغال سنگ را در بسیاری از استفاده ها دارد.


اکنون سهم ذغال سنگ از مجموعه انرژی جهان حدود 30 درصد است و سهم گاز حدود 24 درصد برآورد می شود. هر گونه تحول در این تقسیم بندی، باید به سود گاز طبیعی و در جهت نگرانی های زیست محیطی برای مهار گازهای گلخانه ای در جهان باشد.


با این همه، اگرچه پیش بینی ها نشان می دهد که سهم گاز طبیعی تا سال 2040 میلادی به حدود 28 درصد می رسد، این حجم از سوخت پاک همچنان برای تحقق اهداف توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی، ناکافی است. بنا بر این، روش ها و ابزارهای هماهنگی، تلاش ها در سطح بین المللی برای تشویق مصرف گاز طبیعی و برای ارتقای سهم آن در مجموعه انرژی جهان، می تواند یکی از اهداف اصلی تلاش همکاری و هماهنگی کشورهای عضو جی یی سی اف باشد.


خانم ها و آقایان


امنیت تقاضای گاز یکی از مهمترین عوامل تضمین امنیت سرمایه گذاری با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز، به ویژه در بلند مدت است. با این همه، من باور دارم که گفتگو و هماهنگی میان مصرف کنندگان می تواند امنیت انرژی را به طور چشمگیری افزایش دهد. به این ترتیب در یک وضعیت برد-برد، زمینه لازم برای محقق کردن بهتر ذخایر گاز جهان فراهم می شود. در واقع، با توجه به این که پروژه های تولید و پخش گاز طبیعی جنبه بلند مدت دارند، تفاهم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای ایجاد و تقویت شرایط با ثبات برای عرضه و تقاضای مستمر انرژی، ضروری است.


یکی دیگر از خطر های قابل مهار در بازار گاز، روند شدید کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی است که توجیه اقتصادی پروژه های گازی را تضعیف می کند و ریسک پروژه ها را افزایش می دهد. این مسئله نیز می تواند ابهام هایی را در عرضه بلند مدت گاز طبیعی ایجاد کند. از سوی دیگر، افزایش بیش از حد قیمت سبب افزایش بهره برداری غیر بهره ورانه از ذخایر نامتعارف می شود و خطر سرمایه گذاری در سوخت های جایگزین را افزایش می دهد. اینها، مسائل مشترک میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز هستند و ما می توانیم در جی یی سی اف، راه هایی برای مواجه با آنها پیدا کنیم. باتوجه به سهم جی یی سی اف از بازار گاز جهان، این نهاد می تواند نقشی مهم در مدیریت بازار گاز جهان از طریق سازوکارهای بازار ایفا کند.


با این همه، برای توسعه منابع صادرات گاز و تأسیسات لازم برای افزایش سهم این انرژی پاک در سبد انرژی جهان، کشورهای صادرکننده گاز با چالش هایی همچون شرایط دشوار تأمین اعتبار سرمایه گذاری در پروژه ها، هزینه بالای دسترسی به فناوریهای روزآمد، افت شدید قیمت در سالهای کنونی و در نهایت خطرهای ژئوپولتیک، رو به رو هستند.


عالیجنابان


در نظم کنونی جهانی و وضعیت اقتصادی بین المللی، باور دارم که اتخاذ راهکارهای ذیل برای همه مفید است:


1- تقویت هماهنگی در سیاستها از جهت تولید و مسائل بازار گاز، به ویژه از جهت چارچوبهای قراردادی.


2- ایجاد بستر مناسب برای همکاری با شرکتهای بین المللی و نهادهای تجاری انرژی و نهادهای مالی.


3- برقراری گفتگوی بین المللی با دیگر بازیگران در صحنه بین المللی انرژی، همچون اوپک، آی یی اف، و آی یی ای، و همچنین دیگر تولیدکنندگان گاز غیر عضو جی یی سی اف و مصرف کنندگان عمده می تواند منجر به شناخت بهتر مسائل مربوط به منافع مشترک، تبادل دیدگاه ها و توسعه تعامل بین المللی شود.


4- تبادل تجربه و دانش فنی از روش ها و ابزارهای گوناگون همچون برگزاری همایش ها و کارگاه های مشترک.


5- تقویت دبیرخانه و توانبخشی به آن برای پیشبرد اهداف مجمع. یکی از الزامات تقویت دبیرخانه، حمایت از تداوم و یکپارچگی مدیریت مجمع و همچنین گزینش و انتصاب کارشناسان با تجربه و مطلع است.


6- توسعه بیشتر فعالیت های دبیرخانه در زمینه انجام مطالعات بلندمدت و کوتاه مدت درباره بازار گاز و توسعه و ارزیابی الگوها و دورنماهای گاز طبیعی و همچنین توسعه راهبرد بلند مدت جی یی سی اف سبب تقویت سطح دقت و کارآیی الگوها و روشهای تحلیل بازار منجر به تقویت قابلیت پیش بینی آنها خواهد شد.


وزیران محترم، آقایان و خانم ها


در جلسه امروز ما به عهنوان وزیران کشورهای عضو جی یی سی اف، چند مسئله مهم را بررسی خواهیم کرد تا درباره آنها تصمیم گیری کنیم. باور داریم که مسئله انتصاب دبیر کل، مسئله ای مهم است که می تواند به تقویت فعالیتهای بازار محور مجمع کمک کند.


اکنون از مشاهده پیشرفت روز افزون مجمع، خرسند هستیم. تمایل دارم که از تلاش های نمایندگان کشورهای عضو و کارشناسان و کارکنان دبیرخانه قدردانی کنم. به ویژه از دبیر کل به خاطر تلاش های وی برای پیشبرد اهداف جی یی سی اف در دو سال گذشته که با توسل به سازماندهی و مدیریت عالی وی در زمینه های مختلف کاری، بدست آمد، قدردانی می کنم. این پیشرفت ها، شامل اصلاح ساختار دبیرخانه، ایجاد شورای فنی و اقتصادی، توسعه زیرساختهای مطالعاتی که تصویری امیدوار کننده از دبیرخانه را به جهان نشان داده اند، می شود.


عالیجنابان


امیدوارم که همچون همیشه در سایه تعقل و راهنمایی ها سران کشورهای خود، یک اجلاس مفید دیگر داشته باشیم. در پایان بار دیگر از مشارکت میهمانان گرانقدر در ایران قدردانی می کنم و برای همه شما اقامتی مطلوب در تهران آرزو می کنم.

۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...