نسخه چاپی

بیمه‌گر در صورت تاخیر در پرداخت خسارت جریمه می‌شود

نمایندگان مجلس با تصویب ماده‌ای از لایحه بیمه اجباری شخص ثالث مقرر كردند در صورت تاخیر بیمه‌گر در پرداخت خسارت زیان‌دیده، بیمه‌گر به پرداخت جریمه محكوم می‌شود

به گزارش نما به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب موادی از بخش مربوط به پرداخت خسارات، بیمه‌گر و صندوق را مکلف کردند حداکثر ۱۵ روز پس از دریافت مدارک موردنیاز، خسارت متعلقه را پرداخت نمایند.

علاوه بر این با تصویب ماده دیگری، در حوادث منجر به خسارت بدنی، زیان‌دیده، اولیای دم یا وارث قانونی موظف شدند پس از قطعی شدن مبلغ خسارت برای تکمیل مدارک به منظور دریافت خسارت به بیمه‌گر مراجعه کنند.

بیمه‌گر نیز مکلف شد حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ قطعی شدن مبلغ خسارت، مبلغ خسارت را به زیان‌دیده پرداخت و در صورت عدم مراجعه وی در مهلت مذکور، نزد صندوق تودیع و قبض واریز را به مراجع قضایی مربوط تحویل نماید، در این صورت تعهد بیمه‌گر و مسبب حادثه ایفا شده تلقی می‌گردد. صندوق مکلف است بلافاصله پس از درخواست زیان‌دیده، مبلغ مذکور را عیناً به وی پرداخت نماید.

بر اساس تبصر ۱ این ماده در مواردی که صندوق مطابق مقررات این قانون رأساً مکلف به پرداخت خسارت بدنی است، پس از قطعی شدن مبلغ خسارت، چنانچه زیان‌دیده یا قائم مقام وی، تا ۲۰ روز پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی به وی برای دریافت خسارت به صندوق مراجعه نکند، مبلغ مذکور به عنوان امانت نزد صندوق باقی مانده و در زمان مراجعه زیان‌دیده یا قائم مقام قانونی وی عیناً پرداخت می‌شود.

طبق تبصره ۲ این ماده در مواردی که رای صادر شده از دادگاه بدوی، صرفا از جنبه عمومی مورد تجدیدنظرخواهی قرار گرفته باشد، زیان دیده یا وارث قانونی و بیمه‌گر یا صندوق باید طبق مفاد این ماده اقدام نمایند.

همچنین طبق تبصره ۳ این ماده ملاک قطعی شدن میزان خسارت موضوع این ماده، قطعیت حکم دادگاه است.

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب ماده دیگری از این طرح مقرر کردند چنانچه بیمه‌گر یا صندوق به رغم کامل بودن مدارک، تکلیف مقرر در این قانون را انجام ندهند و در پرداخت خسارت تاخیر نمایند و یا بیمه‌گر تکلیف مقرر در ماده ۳۳ این قانون را انجام ندهد به پرداخت جریمه‌ای معادل نیم در هزار به ازای هر روز تاخیر در حق زیان‌دیده یا قائم‌ مقام وی محکوم می‌شود.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده دیگری مقرر کردند در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت، در صورت مطالبه زیان‌دیده، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و یا کمیسیون جلوگیری از سوانح راه و پزشکی قانونی، بیمه‌گر، وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق، حسب مورد مکلفند بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت نموده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن قطعی دیه بپردازند.

۱۳۹۴/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...