نسخه چاپی

قطر: قیمتهای پایین گاز چالش‌برانگیز شده

وزیر صنعت و انرژی قطر گفت: طی بحران اقتصادی ۲۰۰۸ پیوستگی قیمت نفت و گاز پایین آمد و وقتی قیمت نفت پایین آمد، قیمت گاز دیگر منعكس‌كننده ارزش واقعی آن نبود.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد بن صالح الساده وزیر صنعت و انرژی قطر در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF در محل سالن اجلاس سران اظهار داشت: به آذربایجان برای پیوستن به مجمع کشورهای صادرکننده گاز خوشامد می‌گویم و تصور می‌کنم پیوستن این کشور هم می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای مجمع ایجاد کند.
وی گفت: از بدو تأسیس اجلاس سران از دوحه در سال ۲۰۱۱ آنچه بازارهای جهانی شاهد آن بوده است، نشان می‌دهد که اهدافی که مجمع به خاطر آن ایجاد شد، همچنان وجود دارد و حتی روزبه‌روز تأکید بیشتری بر آن می‌شود.

وی با اشاره به آنچه در اجلاس‌های گذشته قطر و روسیه به آن اشاره شده، گفت: وضعیت فعلی بازارهای گاز بهترین دلیل برای گفت‌وگو بین کشورهای تولیدکننده برای هماهنگی و گسترش استفاده از منابع طبیعی به گونه‌ای است که همگان بتوانند اهداف برنامه‌های توسعه را اجرا کرده و موجب رفاه هر چه بیشتر برای مردمشان شوند.

وی تأکید کرد: به این چشم دوخته‌ایم که از این گفت‌وگوها برای گسترش روابط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز استفاده کنیم.

وی با اشاره به شعار اجلاس سوم درباره استفاده از گاز به عنوان سوخت پاک‌تر اظهار داشت: در دوحه نیز تأکید شد که گاز برای کاهش نوسانات، تغییرات اقلیمی سوخت بهتری است و دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود و می‌تواند عنصر اصلی برای فراهم کردن انرژی انسان در راستای توسعه پایدار باشد، به گونه‌ای که این سوخت بهتر می‌تواند محملی برای طی مرحله انتقالی به جامعه عاری از دی‌اکسید کربن باشد.

وزیر انرژی قطر تأکید کرد: نتایج دو اجلاس اول و دوم در راستای افزایش هماهنگی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به منظور کاهش نوسانات قیمت گاز طبیعی و عادلانه‌تر کردن آن مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: قطر در گاز طبیعی سرمایه‌گذاری کرد و موفقیت این سرمایه‌گذاری به اثبات رسید و در جهت استفاده بهینه از پروژه‌ها شرکایی پیدا کرد تا ارسال گاز را به همراه شرکای دیگر تضمین کند.

محمد بن صالح الساده تصریح کرد: امروز با قیمت‌های فعلی گاز، چالش آشکاری درباره مقرون به صرفه بودن پروژه‌های گاز در کشورها ایجاد شده است و ادامه این کاهش قیمت، موجب کاهش سرمایه‌گذاری در نفت و گاز خواهد شد و اگر در نتیجه این اتفاق، عرضه به موقع تأمین نشود، بازار انرژی جهان به مشکل خواهد خورد.

وی اضافه کرد: طی بحران اقتصادی ۲۰۰۸ پیوستگی قیمت نفت و گاز پایین آمد و وقتی قیمت نفت پایین آمد، قیمت گاز دیگر منعکس‌کننده ارزش واقعی آن نبود.

وزیر انرژی قطر تأکید کرد: این سرمایه‌گذاری کشورهای گازی به نفع همه بشریت است و باید عایدات منصفانه‌ای برای مالکان آن داشته باشد چرا که گاز سوخت بهتری برای محیط زیست محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باید بر بخشیدن سهم عادلانه‌ای به گاز در راستای حفظ محیط زیست تأکید کنم، چرا که تغییرات اقلیمی می‌تواند کل دستاوردهای بشر را تهدید کند.

وی تصریح کرد: اجلاس محیط زیست در آینده نزدیک در پاریس برگزار خواهد شد و قطر به اتخاذ مواضع مشترک کشورهای عضو در این اجلاس دعوت می‌کند.

وزیر انرژی قطر اضافه کرد: مطمئنیم این اجلاس مانع بروز چالش در صنعت گاز طبیعی و باعث تقویت گفت‌وگو در سطح سران خواهد شد.

وی در پایان گفت: از ایران به دلیل مهمان‌نوازی گرم و سازماندهی خوب و حمایت از مجمع کشورهای صادرکننده گاز تشکر می‌کنم.

۱۳۹۴/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...