نسخه چاپی

آلودگی آب‌ و‌ هوا و ارتباط آن با دیابت

آلودگی آب‌ و‌ هوا در شیوع دیابت تأثیر مستقیم دارد.

به گزارش نما؛ حسن اکبری متخصص آسیب‌شناس و محقق طب سنتی ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه آلودگی آب‌ و‌ هوا، تغذیه ناسالم، اختلالات در خواب و... در شیوع دیابت اثر مستقیم دارد، اظهار کرد: آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌ دلیل وجود سرب باعث تخریب عملکرد سلول‌ها می‌شود و سلول‌ها به اندازه درست و کافی پاسخگوی انسولین نیستند.

وی افزود: آب‌های شهری به‌دلیل وجود کلر در آب پس از نوشیدن آب در افراد باعث اختلالات سلولی می‌شوند و مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین ضعیف می‌شود.

اکبری تصریح کرد: زندگی مدرن در چند دهه اخیر و گرایش به مصرف غذاهای فست‌فودی و فاصله از غذاهای سنتی و ایرانی زمینه را برای بروز و شیوع دیابت مهیا می‌سازد. روغن‌های صنعتی باعث ایجاد دیابت در افراد می‌شود. متأسفانه وجود گوشت مرغ‌های صنعتی بستری برای بروز دیابت است. یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های دیابت اختلالات در خواب و عدم تحرک در افراد است.

این متخصص آسیب‌شناس و محقق طب سنتی ایرانی تأکید کرد: جوشید‌ن آب و خوردن آب تصفیه شده، توجه به حمل‌و‌نقل شهری و کاهش آلودگی هوا،‌ گرایش به غذاهای سنتی شامل آب‌گوشت، قورمه‌سبزی و قیمه از غذاهایی که جایگاه دارویی در زندگی روزمره افراد دارند به‌جای غذاهای فست‌فودی،‌ پرهیز از خوردن نان‌های صنعتی و استفاده از نان و آرد سبوس‌دار، پرهیز از خوردن مواد افزودنی و سس‌ها، روغن کنجد و زیتون به‌ جای روغن مایع و روغن زرد حیوانی، روغن پی گاو،‌ روغن کوهان شتر و دنبه به‌ جای روغن جامد، استفاده از گوشت مرغ‌های مجاز و بهداشتی رسمی به‌ جای مرغ‌های صنعتی، تنظیم خواب براساس زمان زیستی بدن، خوابیدن از ساعت 9 تا شب بیدار‌شدن در ساعت 4 تا 5 صبح، اصلاح تغذیه با توجه به مثلث سلامت، از بروز و شیوع دیابت پیشگیری می‌کند.

به‌ جای انسولین از این مواد استفاده کنید
اکبری توصیه کرد: انار همراه پره‌های وسط، دانه ، خوردن مرکبات شیرین به‌ویژه لیمو‌شیرین با مقداری از پوست آن، خرمالو رسیده، به، دمنو‌ش برگ درخت گردو و زیتون به‌جای چای، دمنوش‌های آویشن، زنجبیل، دارچین، زعفران، عناب، بابونه، باد‌رنج بو‌یه، کاسنی، نعنا، زیره، پونه، خوردن سنجد با پوست، دمنو‌ش گل گاو زبان، چای کوهی، سنبله‌طیب، خوردن سیب، بادام، فندق، گردو، پسته، کنجد، شا‌دانه، یونجه، دمنو‌ش و عرق گزنه، نسترن کوهی بهترین مواد‌غذایی به‌جای انسولین هستند.

وی ادامه داد: خوردن چای حتی بدون قند، مصرف رب‌ گوجه‌فرنگی و خوردن گوجه‌فرنگی برای بیماران دیابتی مناسب نیست. به‌جای افزودنی مانند رب گوجه‌فرنگی می‌توان از زردچوبه و فلفل‌سیاه برای بیماران دیابتی استفاده کرد. پیاز‌خام، پیاز سالم بدون مواد شیمیایی یا اینکه برای پرورش آن از کود حیوانی پرندگان استفاده شده باشد به عنوان بهترین مواد شبیه به انسولین برای بیماران دیابتی مناسب است.

اکبری تصریح کرد: به طور کلی دو نوع دیابت وجود دارد؛ دیابت نوع اول که بیشتر در کودکان شیوع دارد، این بیماری بر اثر تخریب خود‌ایمنی سلول‌های تولید انسولین در لوزالمعده شیوع پیدا می‌کند.
دیابت نوع دوم که بیشتر در بزرگسالان شیوع دارد و علت اصلی آن پاسخ‌دهی سلول‌های بدن به انسولین موجود است. در حقیقت در نوع اول انسولین کم و در نوع دوم انسولین زیاد است. بالا بودن قند‌خون با 12 ساعت نا‌شتایی و با میزان 125 دیابت محسوب می‌شود.

این متخصص آسیب‌شناس و محقق طب سنتی ایرانی در پایان گفت: به‌دلیل مقاوم شدن بدن به انسولین در‌ اثر تغذیه نامناسب، هوای آلوده، آب‌های آلوده، ورزش نکردن، اختلالات روحی و روانی، سلول‌های بدن دچار اختلال در سوخت و ساز مواد قندی می‌شوند و سلول عملکرد درست ندارد، نمی‌تواند گیرنده‌های مناسبی برای انسولین داشته باشد در نتیجه انسولینی که در بدن تولید می‌شود پاسخگو نیست.

لذا قند داخل سلول نمی‌تواند وارد یا سوخته شود پس قند بالا می‌رود و باعث تخریب سلول‌های دیگر بدن شامل اعصاب، چشم، قلب، ریه،‌ سیستم ایمنی و ... می‌شود.

۱۳۹۴/۹/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...