نسخه چاپی

2015 احتمالا گرمترین سال ثبت‌ شده است

سازمان جهانی هواشناسی، وابسته به سازمان ملل، اعلام كرده است كه متوسط دمای جهان در سال جاری میلادی احتمالا گرمترین دمای ثبت‌شده است.

به گزارش نما به نقل از فرارو: سازمان جهانی هواشناسی، وابسته به سازمان ملل، اعلام کرده است که متوسط دمای جهان در سال جاری میلادی احتمالا گرمترین دمای ثبت‌شده است.

اطلاعات موجود، تا پایان ماه اکتبر (ماه قبل) نشان می‌دهد که دمای امسال "بسیار بالای" هر دوره ۱۲ ماهه دیگری بوده است.

پژوهشگران می‌گویند که دوره پنج ساله بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هم گرمترین پنج سال زمین، از زمان ثبت اطلاعات هواشناسی بوده است. آنها این گرمای بی‌سابقه را به ترکیب پدیده ال‌نینو و فعالیت‌های انسان، چون انتشار گازهای گلخانه‌ای، نسبت می‌دهند.

این گزارش در آستانه نشست تغییرات اقلیمی در پاریس منتشر می‌شود که بنا است رهبران جهان در آن بر سر رسیدن به برنامه‌ای مشترک برای مقابله با آثار زیانبار فعالیت‌های صنعتی بر محیط زیست مذاکره کنند.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید در ۱۰ ماه اخیر متوسط دمای سطح دریاها ۰.۷۳ درجه سانتیگراد از میانگین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بالاتر بوده است.

میانگین دوره پنج ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هم ۰.۵۷ سانتیگراد بالاتر از میانگین ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بوده است.

این گزارش همچنین می‌گوید که میزان گازهای گلخانه‌ای هم به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

میشل ژارو، دبیر سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این تحولات "همگی خبر بدی برای سیاره زمین هستند."

محققان روی این مساله اتفاق نظر دارند که باید استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان را عامل گرمایش زمین دانست.

بنا است که رهبران جهان در پاریس روی برنامه‌ای لازم‌الاجرا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به توافق برسند که بتواند گرمایش زمین را تا زیر ۲ درجه بیشتر از سطح کنونی نگه دارد. هرچند برخی کشورها می‌گویند این سطح باید ۱.۵ و یا حتی ۱ درجه سانتیگراد تعیین شود.

۱۳۹۴/۹/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...