نسخه چاپی

نفت در بودجه سنگ تمام گذاشت

با وجود نوسان قیمت در بازار جهانی نفت در حدود یك سال گذشته تا كنون، در نیمه اول امسال میزان منابع پیش بینی شده در بودجه از محل فروش دارایی های سرمایه ای به طور كامل محقق شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،گرچه نفت بیش از یکسال است که دیگر رنگ قیمتهای رویایی ۱۰۰ دلاری در هر بشکه را به خود ندیده و در مدت کوتاه چند ماهه در سال ۱۳۹۳ تا ۵۰ درصد هم افت پیدا کرد ولی میزان تحقق منابع پیش بینی شده در بودجه امسال چندان تحت تاثیر نوسان بازر جهانی نبود. این در حالی است که آخرین آمار خزانه داری کل کشور نشان می دهد در شش ماهه اول سال جاری حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای به حساب دولت واریز شده است.

میزان تحقق درآمدهای ناشی از واگذاری این دارایی های تا پایان شهریورماه حدود ۵۰ درصد از کل ۵۶.۴ هزار میلیارد تومان مصوب در بودجه ۱۳۹۴ از این محل است و بر عملکرد کامل آن در شش دوازدهم (۲۸ هزار میلیارد تومان) بودجه تاکید دارد.

قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال حدود ۵۴ دلار یعنی ۴۶ دلار کمتر از نرخ ۱۰۰ دلاری سال ۱۳۹۳ با فروش حدود یک میلیون بشکه به همراه ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تعیین شده بود. این در حالی است که با توجه به تغییرات قیمت نفت در نیمه اول امسال به نظر می رسد میزان صادرات بیشتر از حد پیش بینی شده در تحقق کامل درآمدها در این مدت بی تاثیر نبوده است. از مجموع ۲۸.۱ هزار میلیارد تومان درآمدهای بدست آمده از واگذاری دارایی های سرمایه ای ، حجم بالایی در حدود ۲۷.۹ هزار میلیارد تومان متعلق به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های آن بوده است.

از سویی دیگر گرچه هنوز اعداد و ارقام کلان در بودجه سال ۱۳۹۵ نهایی نشده ولی پیش بینی‌های اولیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاوی سه سناریو ۴۲، ۴۵ و ۵۰ دلاری برای فروش هر بشکه و مجموع درآمدی حدود ۶۳ هزار میلیارد تومانی است. که با تصویب این رقم میزان درآمدهای دولت از محل نفت در سال بعد نسبت به سال جاری حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می باید که افزایش وابستگی بودجه دولت به نفت را نیز به همراه خواهد داشت.

۱۳۹۴/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...