نسخه چاپی

60 درصد كبریت كشور از اینجا می‌آید

كبریت ستاره ممتازدر حال حاضر نه تنها 60 درصد نیاز كبریت كشور را تامین می‌كند بلكه در راستای حفظ تاریخ این صنعت نیز اقدامات در خور و شایسته‌ای انجام داده است. یكی از این اقدامات، تاسیس اولین موزه كبریت در محوطه كارخانه كبریت‌سازی ستاره ممتاز است.

به گزارش نما،می‌گویند اولین موزه کبریت کشور در این کارخانه قد علم کرده است. داخل سالن که قدم می‌گذاری تصاویری از اولین بانیان کارخانه کبریت ستاره ممتاز دیده می‌شود و وقتی وارد سالن اصلی می‌شوی زیبایی اصلی را آنجا به تماشا می‌نشینی.

ویترین‌هایی که با نور مناسب طراحی شده‌اند، عکس‌های تاریخی که از دیوارها آویزانند، یک گاوصندوق قدیمی در گوشه‌ای از سالن خودنمایی می‌کند و تا چشم کار می‌کند کبریت قدیمی با تصویرهای مختلف و دستگاه‌های ساخت کبریت وجود دارد.

این کارخانه که بنیانگذار آن حاج آقای خویی بوده، نسل به نسل چرخیده و در حال حاضر بازماندگان خاندان خویی این کارخانه را نه برای منفعت مالی بلکه برای حفظ اشتغال 270 نفر پرسنل و همچنین زنده‌ماندن نام این خاندان حفظ کرده‌اند.

کبریت نیز در قرن گذشته به عنوان یکی از کالاهای اساسی صنعتی به شمار می‌رفته و چند کارخانه بزرگ و مجزای کبریت‌سازی در این شهر وجود داشته است.

حال از آن کارخانه‌های بزرگ و مجهز کبریت‌سازی تنها چند مورد باقی مانده است و کبریت ستاره ممتاز نیز از جمله آن کارخانه‌هاست.

این کارخانه در حال حاضر نه تنها 60 درصد نیاز کبریت کشور را تامین می‌کند بلکه در راستای حفظ تاریخ این صنعت نیز اقدامات در خور و شایسته‌ای انجام داده است. یکی از این اقدامات، تاسیس اولین موزه کبریت در محوطه کارخانه کبریت‌سازی ستاره ممتاز است.

بابک محررزاده مسئول بخش آی‌تی کارخانه کبریت‌سازی ستاره ممتاز و طراح و مسئول موزه کبریت می‌گوید: طرح تاسیس این موزه به دلیل وجود یک‌سری اشیا و اسناد تاریخی مرتبط با این صنعت در کارخانه پیشنهاد شد و پس از یک سال طرح و برنامه‌ریزی در سال 91 تاسیس شد.

محررزاده خاطرنشان می‌کند: 200 قطعه عکس مرتبط با افتتاح و خط تولید کارخانه، عکس‌های تاریخی بازدید سران وقت و تصاویر مرتبط با صنعت کبریت‌سازی تبریز، اسناد و دفاتر حسابرسی‌های صد سال گذشته، دو ویترین کلکسیون کبریت جهان و دو ویترین از کلکسیون کبریت ایران، گاوصندوق و ماشین‌آلات صنعتی مرتبط با صنعت کبریت‌سازی در این موزه نگهداری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کارخانه کبریت‌سازی ممتاز قصد دارد تا با تعامل برگزاری بازدیدها و جلسات مختلف این پتانسیل را به مجموعه‌داران معرفی کند و مجموعه‌ها و آثار و اسناد مرتبط با کبریت و کبریت‌سازی را به این مجموعه جذب کند.

بابک محررزاده همچنین می‌گوید: ماه گذشته کارخانه کبریت‌سازی ممتاز میزبان 35 نفر از مجموعه‌داران کشور بود که بسیاری از آنها آثار مرتبط با صنعت کبریت‌سازی را نگهداری می‌کردند.

او یادآور می‌شود: اعضای هیئت‌مدیره کارخانه کبریت‌سازی ممتاز سعی می‌کنند که این مجموعه را نه به شکل یک مجموعه اقتصادی صرف؛ بلکه از این مجموعه منظری فرهنگی نیز ارائه دهند.

گشت و گذار در کارخانه کبریت‌سازی و بازدید از موزه می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد، به سختی می‌توانی از میان عکس و قوطی‌های کبریت و چوب‌های کبریت رنگارنگ دل بکنی.

در این فضا که هستی گویی برگ‌های از تاریخ را ورق می‌زنی. اینجا تاریخ در میان چوب و گوگرد زنده است.

۱۳۹۴/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...