نسخه چاپی

انتقادات شديداللحن دادكان از وضعيت كنوني فوتبال؛

به امام زمان این فوتبالیستها بیش از صد میلیون نمی‌ارزند

عکس خبري -به امام زمان اين فوتباليستها بيش از صد ميليون نمي‌ارزند

متاسفانه فوتبال در همه كشورهای دنیا یك سرگرمی است اما در كشور ما سرگرم‌كننده! روی این جمله دقت كنید، سرگرمی با سرگرم‏ كننده فرق می ‏كند. سرگرم‏ كننده یعنی اینكه سر مردم را گرم كنید تا به مرغ 8000 تومانی فكر نكنند!

به گزارش نما به نقل از مشرق، محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال که بعد از برکناری اش از سوی محمد علی آبادی در حین رقابت های جام جهانی 2006 هراز گاهی با مصاحبه های آتشین به صفحه اول روزنامه ها باز می گردد این بار در گفت و گوی مفصل با سایت گل به مدت 2 ساعت پاسخگوی سوالاتی بود که این روزها سوژه فوتبال ایرانی است و تیترهای ریز و درشت نشریات ورزشی را به خود اختصاص می دهد. در این گفت و گوی دو ساعته دادکان درباره بسیاری از موارد از محمد علی آبادی و شرایط فدراسیون گرفته تا محمد رویانیان و قیمت قرارداد بازیکنان پرسپولیس صحبت کرد که برای اهالی فوتبال می تواند جالب باشد.

* شما انتقادات زیادی در خصوص ورود مدیران غیر ورزشی به حوزه فوتبال کرده‌اید ولی موضوع این است که ما در ورزش مدیر ورزشی تربیت نکرده‌ایم که حالا توقع داشته باشیم از آن ها در مدیریت ورزش استفاده کنیم.

- بله، درست است که در ورزش مدیر تربیت نکرده‌ایم، اما در هیچ جای دیگری هم مدیر تربیت نکرده‌ایم. من از شما یک سوال می‌کنم؛ مگر این‌ها مدیر هستند که وارد ورزش شده‌اند؟

* ولی آن ها در پست‌هایی که داشته‌اند موفق بوده‌اند. یا لااقل تجربه مدیریتی داشته‌اند.

- ما از کجا می‌دانیم که موفق بوده‌اند؟ باید از کسانی که در حوزه آن ها تخصص دارند بپرسیم. متاسفانه جایگاه ورزشی، جایگاهی شده که همه به آن دست اندازی می‌کنند و هر کسی را که دوست دارند می‌آورند.

* یعنی شده حیاط خلوت مدیران بیرون مانده از ارگان‌های دیگر...؟

- بله، حالا نمی‌گویند که این مدیر توانایی دارد یا نه؛ تئوری آن ها این است که این مدیر «از ما» باشد نه «بر ما». یعنی اگر مدیری کاربلد باشد اما با آن ها نباشد، او را نمی‏ آورند. برایشان مهم است آدمی بیاورند که فقط با آن ها باشد. می‌خواهند کسی باشد که تفکراتش همسو با خود مقامات باشد؛ آن فرد می‌گوید آدم‌هایی را می‌گذارم که هر چه ضعیف و ناتوان باشند اما برما نباشد. حالا اگر جایی که این مدیر را گذاشته ‏اند از بین برود، باز هم برایشان مهم نیست.



* قبول دارید اگر این افراد سیاسی -یا افراد خارج از فوتبال- نیایند در بین فوتبالی‌ها هم مدیر خیلی کم داریم؟

- قبول دارم. اما اینطور هم نیست که فکر کنیم این‌هایی که می‌آیند قوی‌تر از ورزشی‌ها هستند. فقط به آن ها پول می‌دهند و به ورزشی‌ها پول نمی‌دهند! من اسم هیچ کسی را تا آخر مصاحبه‌ام نمی‌آورم اما مردم می‌توانند بفهمند منظورم با کیست؛ در همین دو باشگاه برتر ما، یعنی اگر دو نفر مدیر ورزشی بگذارند از این‌ها بدترند؟ خیلی هم از این‌ها بهترند! ولی امکانات این‌ها را به ورزشی‌ها نمی‌دهند.

* پس شما معتقدید مدیران ورزشی هم بر اساس قاعده خودی و غیرخودی انتخاب می ‏شوند؟

- بله. نمونه‏ اش همین مدیری که آمده کلی هزینه کرده و شده مدیر هزینه! من از همین الان به شما قول می‌دهم سال آینده همه این‌ها ول می‌کنند می‌روند و دیگر هیچ کس نمی‌تواند کار را جمع کند.

* چرا فکر می‌کنید مدیران دو باشگاه برتر ما سال آینده دیگر نیستند؟

- برای اینکه دوره‌شان تمام می‌شود و دیگر هم کسی این‌ها را سرکار نمی‌گذارند. وقتی‌ این‌ها رفتند معلوم می‌شود که این مدیر برای خدمت کردن در باشگاه مطرح کشور آمده بود یا بقای خودش یا کارهای سیاسی کاری ... پولی که الان در این باشگاه هزینه می‌شود سال بعد دیگر وجود ندارد و بعد از اینها دیگر کسی نمی‌آید این طوری پول بدهد. این‌ها هم که از ارث پدر و مادری‌شان نمی‌دهند!

* بگذارید راحت بپرسیم؛ یعنی به خاطر اینکه سال انتخابات است این هزینه‌ها صورت می‌گیرد؟

- دقیقا برای همین است که هزینه سرسام‌آور می‌کنند. وگرنه چرا در این 7 سالی که بودند این طور هزینه نکردند؛ من از شما می‌پرسم چرا؟ آیا این سوال ضدنظام است اگر کسی از آن ها بپرسد؟! متاسفانه همه خبرنگاران هم توی این باد خوابیده‌اند و کسی نمی‌آید این سوال را بپرسد. آیا این پول‌هایی که هزینه می‌شود برای بقای این دو باشگاه است؟ دو باشگاه صنعتی دیگر هم همین وضع را دارند. اگر برای بقا است خب بروند تیم پایه‌ای درست کنند. الان 8 سال است این‌ها آمده‌اند اگر آن زمان یک تیم 12 ساله درست کرده بودند الان 20 ساله شده بودند.

* اگر واقعا اینها سیاسی است و به خاطر نزدیکی به انتخابات، پس چرا دوره قبل سر انتخابات از این هزینه‌ها نشد؟ در صورتی که امسال، سال آخر دولت است و این هزینه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد.

- چرا نکردند؟ سال قبل هم از این هزینه‌ها می‌کردند ولی در این حجم نکردند. اینطوری بگویم بهتر است.



* واقعا اینگونه هزینه کردن چه دلیلی دارد؟

- دلیلش این است که هیچکس بعد از آن ها نتواند کار کند؛ حالا که قرار است بروند می‏خواهند کاملا همه چیز را خراب کنند و بعد تحویل نفر بعدی بدهند.

* یعنی این هزینه‌ها برای تخریب است؟

- صددرصد مطمئن باشید که برای تخریب است. اگر می ‏خواستند چیزی را درست کنند که راهش این نبود. راهش این بود که 8 سال پیش این‌ها یک مدیری می‌گذاشتند تیم‌های پایه‌ای این دو باشگاه را درست کند. وزیر ورزش اگر آن زمان تاکید کرده بود که بروند روی نوجوان ها کار کنند نوجوان 13 ساله الان می‌شد 20 ساله و این یعنی ساختن و صرفه‌جویی در هزینه. چرا شما خبرنگارها این مسائل را بازگو نمی‌کنید؟ باز دوباره من باید بیایم و واقعیت‌ها را بگویم؟ با رفتن مدیر دوباره بازیکنان جدید می‌آیند و چرخه سازندگی همچنان متوقف خواهد ماند.

* به نظر شما با این خریدها سال آینده وضعیت این باشگاه‏ها به چه شکلی درمی‏ آید؟

- بگذار با یک سوال جوابت را بدهم. بازیکنی که امسال به فلان تیم آمده (و می‌گوید من به خاطر عشق پرسپولیس آمده‌ام!) یک میلیارد و دویست میلیون گرفته. سال آینده بر اساس تورم باید 40درصد هم بیشتر بگیرد. شما 40درصد روی این پول بگذارید می‌شود یک میلیارد و 700میلیون! چه کسی می‏تواند این پول را بدهد؟ بنابراین همه چیز به هم می‏ ریزد. به خدا همین‌طور است که می‌گویم. بنویسید تا جامعه بیدار شود و آدم‌هایش را بشناسد. مرا خوب بشناسد که من خواستم خدمت کنم یا خیانت کنم؟ چه کسی می‌تواند این پول را سال آینده بدهد؟!

* و بنابراین سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

- هیچی. این باشگاه‏ها که کلی بدهکاری دارند. خود این‌ها هم یکسری بدهی به آن اضافه می‌کنند و می‌روند. آن وقت شما دیگر ببینید تیم مطرحی به اسم این دو تیم وجود دارد! همه کارشان با هدف است. یکی مثل من الان اینها را می‌گوید و همه انتقاد می‌کنند. ولی من می‌دانم پس فردا که این‌ها رفتند شما خبرنگاران در روزنامه‌هایتان می‌نویسید. شما 10 ماه دیگر که لیگ تمام شد به حرف من می‌رسید.

* ولی مردم که از عملکرد آن ها راضی هستند!

- این کارشان هم موقتی است. می‌خواهند به مردم بگویند این بازیکنان را ما آورده‌ایم. وگرنه شما از یک پرسپولیسی اصیل بپرسی اصلا موافق نیستند که این بازیکنان به پرسپولیس بیایند، این‌ها که پرسپولیسی نیستند. آن هایی که سرشان را جلوی توپ می ‏گذاشتند و پای‏شان را می‌دادند تا پرسپولیس گل نخورد حالا کجا هستند و چه کار می‌کنند؟

* یعنی می‌گویید بازیکن ملی‏ پوش ما در سال 91 هم مثل 4 سال پیش پول بگیرد؟ این تورمی که در همه بخش‏ها هست در فوتبال تاثیری ندارد؟

- این تورم را چه کسی درست کرده؟ همین مدیران غیرورزشی این بساط را برای فوتبال درست کرده‌اند. برای اینکه خودشان بمانند رفتند پول‌های بی‌حساب را وارد فوتبال کردند. به بازیکنی که 50 میلیون می‌ارزید 200 میلیون دادند. کی این سقف‌ها را بالا آورد؟

* خب همین مدیرانی که شما از آن ها انتقاد می‌کنید در فدراسیون شما هم پست داشتند. سقف را عزیزمحمدی و منشور را علیپور وارد این فوتبال کردند. این ها را شما وارد فوتبال کردید.

- بله، این ها را من آوردم اما نه برای این پُست‏ها. جایگاه آن ها در دوره من جای دیگری بود. نمی‌خواهم از بحث اصلی جدا شوم. آن ها آمدند خودشان سقف را گذاشتند اما نتوانستند جلویش را بگیرند و خودشان در موضوع حل شدند. مدیری که سقف 350میلیون تومان را گذاشته خودش می‏ داند کسی این سقف را رعایت نمی‏کند. اما توان این را ندارد که جلوی این کار بایستد! باید می‌ایستادند، امتیاز کم می‌کردند و این موج را مهار می‌کردند. ولی موج آمد و آن مدیر را خورد. چون خودش ضعیف بود. فقط می‌خواست در جایگاهش بماند. وگرنه می‌آمد و مقابله می‌کرد، حتی اگر برکنار می‌شد.



* برگردیم به بحث اصلی، این هزینه‌های هنگفت در باشگاه پرسپولیس به نظر شما چرا ورزشی نیست؟

- اصلا این مدیری که آمده در این باشگاه دارد کار سیاسی می‌کند نه ورزشی، من اصلا با انتخابات کاری ندارم. می‌گویم این‌ها کارشان و عملکردشان سیاسی است و هیچکدام ورزشی نیستند. اگر مدعی هستند بیایند تا رو در رو بحث کنیم، اصلا وجودش را ندارند در حوزه بحث رو در رو صحبت کنند.

* دارید به کی پیشنهاد مناظره را می‌دهید؟

- اصلا نمی‌آیند جلو برای مناظره. من حاضرم این‌ها بیایند در یک برنامه زنده تلویزیونی مناظره کنیم و بگویم پول‌ها را از کجا می‌آورند و به کجا وابسته‌اند. 10هزارتومان هم از جیب خودشان یا پدر و مادرشان خرج نکرده اند. نمی‏ خواهم مثل بعضی‏ها بگویم بیت‌المال و از این حرف‏ها. من این حرف‌ها را بلد نیستم. پول‌های یامفتی را به آقایان می‌دهند و آن ها هم هزینه می‌کنند.

* چه کسی این پول‌ها را به آن ها می‌دهد؟

- دولت.

* چرا دولت این پول‌ها را می دهد؟ مگر این پول‏ها نظارت یا حساب و کتاب ندارند؟

- نظارت و سازمان بازرسی و این‏ها که دنبال رئیس اصلی نمی ‏روند. اگر مثلا قاچاق سیگار اتفاق بیفتد، نظارت و بازرسی و این حرف‏ها سراغ سیگارفروش کنار خیابان می‏ روند اما سراغ آنکه تریلی تریلی سیگار وارد می ‏کند نمی‏روند. این‌ها دنبال رئیس اصلی که نمی‌روند، فقط آن سیگارفروش باید نظارت شود! برای من 13 بازرس فرستادند ولی چه کسی می‌رود دنبال پرونده بازرسی از سازمان تربیت بدنی؟ این‌ها را بنویسید تا مردم روشن شوند. هیات تحقیق و تفحص 6 سال است که دارد تحقیق می‏کند. آنهایی که می‌خواستند تحقیق و تفحص کنند دوره‌شان تمام شد و الان در شهرهایشان نشسته‌اند. پس نتیجه این تحقیق و تفحص چی شد؟ ولی دوره من اگر بود سرم را می‌بریدند توی این مملکت! رئیس هیات تحقیق و تفحص خودش به من زنگ زد؛ الان من که به شما می‌گویم خودش می‌داند. به من زنگ زد که آقای دادکان من می‌خواهم گزارش هیات را در صحن علنی مجلس بخوانم ولی تهدیدم کردند که این هیات کارش را به سرانجام نرساند. من هم در جوابش گفتم مگر می‌خواهی عمر نوح کنی. خوب برو اعلام کن به رسانه‌ها بگو! لابد به من می‌گویی که من اعلام کنم. خودت برو اعلام کن.

بله؛ اگر محمد دادکان بود سر دروازه شهر دارش می‌زدند. در دوره من 13 گروه بازرس خصوصی و دولتی برای من فرستادند چی شد؟ حالا بعضی‏ها می‌گویند این حرف تکراری است ولی شما پرسیدید من هم مجبورم دوباره تکرار کنم. همیشه این گروه بازرسی و تحقیق و تفحص برای رده‌های دوم و سوم است.

* این انتقادات را شما در حالی نسبت به دولت مطرح می‌کنید که خودتان در یک دانشگاه دولتی مشغول تدریس هستید.

- من از همه بیشتر نظام را دوست دارم. اما دلم می‌سوزد که این حرف‌ها را می‌زنم. من هم می‌توانم موج‏ سوار باشم و در جهت حرکت آب شنا کنم و حرف هم نزنم. مربی هم نیستم که حرف نزم و صبح بروم 400، 500 میلیون بگیرم. نه دنبال پست هستم، نه مربی‌ام. همه این‌ها را داشته‌ام. اگر هم بخواهیم بگوییم گوشه‌ای از زندگی هر کسی بخش مالی است، خدا آن قدر به من داده که دست نیاز به سوی کسی دراز نکنم.

* ولی خیلی از ورزشی‏های ما خیلی راحت مجذوب همین مدیران سیاسی می‌شوند، مثل علی پروین که با این همه اعتبار زیر نظر رویانیان کار می‌کند.

- نه، آن ها دنبال آدم‌های سیاسی نیستند، اما این طوری بار آمده‌اند و مسائل مالی باعث زانو زدن‏شان شده است. خیلی از پیشکسوت‏ها هم هستند که تن به این کارها نداده‏ اند. اجازه بدهید یک جلمه بگویم تا بهتر متوجه شوید؛ می‏گویند «ای پرده! برقص و خوش رقصی کن که هنوز پنجره باز است.» کسانی که مطلب مرا بخواند متوجه می‌شوند منظورم چیست. این آدم‌ها مثل آن پرده هستند که اگر در را ببندی و بادی نیاید موجودیت‌شان تمام می‌شود.

* مگر پروین چه نیازی دارد که چشمش به پول رویانیان باشد؟

- من اول مصاحبه گفتم اسم نمی‌برم... مردم می‌فهمند من چه می‌گویم. پروین هم بازی و پیشکسوت من است و احترامش واجب. ولی خب باید در یک مواقعی شروع کند به حرف زدن. حالا چه دلیلی دارد پروین (یا پروین‌های پرسپولیس) با آن همه سابقه سکوت می‌کنند؟ اگر من حرف نمی‌زدم همین پرسپولیس را می‌دادند به من که بشوم مدیرعاملش، ولی گفتم قبول نمی‌کنم. چطور می‌شود این‌ها هر کاری دستشان بدهند می‌کنند؟ همان پیشکسوتی که الان بیرون است و از سرپرست تیم انتقاد می‌کند اگر صبح بگویند بیا جای این آقا می‌رود ولی دنبال این نیست که بگوید اگر بروم چه چیزی برای پرسپولیس درست می‌کنم؟! فقط مصاحبه می‌کنند برای بودن...



* شما چرا مدیرعاملی پرسپولیس را برای ساختن قبول نکردید؟

- من صد سال هم نمی‌روم! من اصلا این‌ها را قبول ندارم در زمینه ورزشی که بخواهم با آن ها کار کنم. چرا دروغ بگویم به مردم؟ آن آدمی که قرار است حکم بدهد به من برای پرسپولیس خودش اختیاردار نیست. از جای دیگری دستور می‌گیرد.

* اگر شما می‌رفتید برای کار در پرسپولیس اختیار تام نداشتید؟

- مگر من فدراسیون فوتبال بودم هر روز با من چه کار می‌کردند؟ می‌گفتند جزیره خودمختار است. آن هم آدم‌هایی که اگر بگویم در سر آدم مغز به اندازه مچ دست است در سر آنها در زمینه ورزشی آن مچ دست اندازه گردو هم نیست! حالا این‌ها می‌خواستند در ورزش اظهارنظر کنند. آقایان جاهایی مدیر بوده‌اند که یک عکس 4×3 هم از آن نیانداخته‌اند. حالا آمده‌اند در ورزش می‌بینند می‌توانند حرف بزنند و عکسشان در صفحه اول روزنامه‌ها چاپ شده. اگر قرار بود آدم ها را بر اساس توانایی انتخاب کنند تو نفر هزارم هم نمی‏شدی ولی می‌آیند تو را می‌گذارند نفر اول. آن وقت دوست داری قهرمانان و تحصیلکرده‌های ورزشی بیایند زیر دست شما! شما بدان منی که بیرون نشسته‌ام و انتقاد می‌کنم بیشتر احترام گذاشته‌ام تا آنهایی که آمده ‏اند زیردست شما کار می‌کنند. باید بدانی کسی که می‌آید حکم تو را می‌پذیرد اصلا تو را قبول ندارد. به خاطر شرایط اجتماعی و مسائل مالی حاضر شده بیاید زیر دست تو.

البته من مخالف این نیستم که مدیران غیر ورزشی بیایند. گاهی لازم است بیایند اما چهار تا خبره را بگذارند کنارشان و اظهارنظر غیرتخصصی نکنند. مگر صفایی فراهانی غیرفوتبالی نبود؟ متاسفانه آدم‌هایی را می‌آورند که از خودشان ضعیف‌تر هستند.

* شما بحث آدم‌های قوی را مطرح کردید. دوره شما آدم‌های قوی زیردست شما کار می‌کردند یا آدم‌هایی که بله قربان گو بودند؟

- کسی زیردست من نبود، همه کنار من بودند. بله که قوی بودند. یعنی شما می‌خواهی بگویی تیمسار نوآموز و پهلوان آدم‌های ضعیفی بودند؟ احمد خداداد آدم ضعیفی است؟

* اما از همان تیم هنوز در فوتبال مشغول هستند...

- بله، این‌ها در تیم کاری من بودند ولی مسئولیت‌شان چه بود؟ مگر در سیاستگذاری‌های فدراسیون من نقش داشتند؟ این ها زمان من مگر می‌توانستند در مورد منشور و اخلاقیات حرف بزنند؟ شما برو ببین زمان من کسی یک خط در این موارد حرف زده؟ آن زمان من موارد اخلاقی را خودم حل و فصل می‌کردم.

* فکر می‌کنید فضای کنونی که شما منتقد آن هستید با رفتن چند نفر درست شود؟

- فضای کنونی فوتبال و ورزش کشور فضای کاذب و ملتهبی است. این‌ها که رفتند معلوم می‌شود. من برای شما یک مثال غیرفوتبالی می‌زنم. ببینید در بخش مسکن چقدر سازندگی شده، یکی از کارهای مثبت دولت وجدانا همین مسکن مهر است ولی چه کاری را در جامعه صورت داده؟ چقدر توانسته جلوی تورم مسکن را بگیرد؟ هیچی! چون کار کارشناسی نیست. وگرنه چه دلیلی دارد این همه ساختمان ساخته شود ولی جلوی تورم مسکن گرفته نشود؟ این را گفتم تا برگردم به بحث ورزشی. شما خواهی دید سال آینده باشگاه پرسپولیس را هیچ کسی نمی‌تواند اداره کند. تمام این هزینه‌ها فقط برای بقای مدیران است. این پول‌ها را می‌دهند که بگویند من این‌ها را آورده‌ام؛ مگر مدیریت کردی که این‌ها را آوردی؟ پول دادی! از قول من بنویسید، حتی یک نفر هم از این‌هایی که آوردی پرسپولیسی نیستند. هر کسی بیشتر می‌داد می‌رفتند آنجا. سال آینده که پول توی باشگاه نیست معلوم می‌شود این‌ها پرسپولیسی هستند یا نه.

* اما در دوره شما هم در زمینه برنامه‏ های بلندمدت اتفاقی نیفتاد و زیرساخت‌های مناسبی درست نکردیم. الان اینها حداقل برای هوادار ویترین قشنگی درست کرده‌اند!

- یک ویترین مصنوعی درست کرده‌اند. شما چرا می‌گویید زیرساخت درست نکردیم؟ من پایگاه استعدادیابی در 33 استان کشور درست کردم. 10 سال پیش فقط ماهی 7 میلیون تومان خرج تغذیه بازیکنان می‌شد که ماهی 10 روز می‌آمدند در آکادمی فوتبال و اردو می‌زدند.

* آن پایگاه‌ها چه بازدهی داشتند؟

- کریم انصاری‌فرد، محسن مسلمان، حاج صفی، علیرضا حقیقی، بختیار رحمانی و ... این‌ها مال دوره ما هستند. شما بگو الان کدام استعداد ظهور کرده؟ چرا نسبت به دوره ما کم لطفی می‌کنید؟ مدیران بعدی آمدند و آن پایگاه‌ها را به هم زدند. شما از مربی آینده‌سازی مثل علی دوستی سوال کنید و زیر مصاحبه من چاپ کنید، از دوستی که خودم آوردم و کارش هم عالی است. بپرسید آیا حتی یکی از آن پایگاه‌ها الان وجود دارد. ایشان صادقانه هر چه گفت من قبول می‌کنم. درست است. ویترین، رفتن به جام جهانی است که رفتیم ولی به والله برای من درجه اول این پایگاه‌های استعدادیابی بود. خدا شاهد است خودم همه تمرینات‏شان را می‌رفتم، تیم نونهالان که رفت ازبکستان و موفق هم شد ساعت 3 صبح رفتم استقبال تا بدانند چقدر برای من مهم هستند. به خدا اگر تیم امید می‌آمد نمی‌رفتم ولی برای 13 ساله‌ها رفتم. تازه زمانی کار را گرفتم که دو سال محروم بودیم ولی کار را شروع کردیم. ما فوتبال را خودکفا کردیم. این درست که بخشی را بازار کمک کرده اما بخش بازاریابی ما هم فعالیت زیادی داشت و حتی از جوراب تیم ملی هم پول درآوردیم.

* اگر شما 10 ماه دیگر به فوتبال برگشتید باز هم با آن سیستم فردمحور کار را دنبال می‌کنید؟ با همان روشی که همه کارها را خودتان شخصا انجام می‏دادید؟

- قطعا آدم تغییر می‌کند. ما هم جای انتقاد زیاد داشتیم. شما بدان اگر کار جلو برود انتقاد دارد، اگر عقب بماند منتقد دارد، ولی اگر وسط بمانیم کسی کاری ندارد. به اعتقاد من فدراسیون من هم ایراد داشت و اگر برگردم اصلاح می‌کنم.

* در دوره شما بحث مبارزه با دلالی و این مسائل به این شکل وجود نداشت. یعنی آن زمان دلالی نبود یا شما مبارزه نمی‌کردید؟

- چرا، در دوره ما هم بود. اما من سعی می‏کردم جلوی رشد قیمت ها را بگیرم که اگر نمی‌گرفتم همان زمان رقم قراردادها بالا می‌رفت. مثلا من به مربیان تحت قرارداد در تیم ملی رقم های متناسبی می‏دادم. همین محمد مایلی‌کهن 15 میلیون گرفت، حسین فرکی 13میلیون گرفت. می‌خواهم بگویم ما باعث این رشد فزاینده نشدیم. همایون شاهرخی با آن همه اسم و رسم به عنوان سرمربی تیم ملی، پاس و ... 15 میلیون قراردادش بود. به والله این رقم‌ها مال صدسال پیش هم نیست مال 7 سال پیش است. حالا می‌گویند باشگاه‌ها اما من به باشگاه‌ها کاری ندارم. شما ببین بعد از من در تیم ملی آقای علی دایی چقدر گرفت، آقای قلعه‌نویی چقدر گرفت همه بالای 300،400 میلیون گرفتند. کی این کارها را کرد؟ من کردم؟ تقصیر از رئیس فدراسیون هم نیست. همه این‌ها زیر سر وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی سابق است. تمام مشکلات و بدبختی‌های فوتبال ما زیر سر رئیس سابق سازمان تربیت بدنی است. شما را به پیمغبر قسم‌تان می‌دهم بروید تیترهای آن زمان روزنامه‌ها را در بیاورید که بعد از رفتن ما گفتند می‌خواهیم سازندگی کنیم، فوتبال را سالم کنیم و اخلاقیات را بیاوریم. آن تیترها را بگذارید کنار تیترهای روزنامه‌های امروز ببینید این شعارهای 7 سال پیش که با رفتن من وعده داده بودند حالا به کجا رسیده‌اند. مگر نگفتند 10 تا تیم ملی می‌خواهیم درست کنیم و لیگ را 24 تیمی کنیم؟ یادتان هست که در پرونده نفت آبادان من تحت هیچ شرایطی اجازه ندادم تیم های لیگ را از 16 تیم بالاتر ببرند، اما بعد از من نفت را آوردند و لیگ را 18 تیمی کردند، حالا از ترس مربی تیم ملی می‌خواهند دوباره 16 تیمی کنند. اخلاق در این 7 ساله از بین رفت. دلالی و فساد در اوج است. یک ورزشگاه یادگار امام و نقش جهان اصفهان را نتوانستند درست کنند. فقط آمار دروغ به مردم می‌دهند.

* اگر شما بودید دایی و قلعه‌نویی را سرمربی تیم ملی نمی‌گذاشتید؟

- دایی و قلعه‌نویی برایشان زود بود که سرمربی تیم ملی شوند. اگر من بودم اعلام می‌کردم علی دایی می‌تواند کنار مربیان بزرگ فوتبال به عنوان یک کمک مربی فعالیت کند تا آن تجربه لازم را به دست بیاورد. علی دایی را اگر حفظ می‌کردند و شخصیت ورزشی ‏اش را به آن زودی خراب نمی‌کردند الان مربی بزرگی بود. حالا خدا را شکر که دایی دوباره خودش را بازسازی کرد.

* ولی آن اتفاقات تیم ملی به دایی ضربه سنگینی زد.

- دایی خیلی زود سوخت، او در برنامه 90 گفت از دادکان معذرت خواهی می‌کنم که به من گفت نرو، ولی رفتم. راست می‏گفت. من گفتم علی جان نرو، می‌خواهند تو را خراب کنند، می‌خواهند پشت تو پنهان شوند. با دایی کار سیاسی کردند. پشت دایی پنهان شدند که اگر ایران باخت همه به دایی توهین کنند که موفق هم بودند در این کار.

* با این حساب الان هم ویترین فدراسیون کی‌روش است و تمام ناتوانی‌ها پشت اسم کی‌روش پنهان شده است؟

- الان کی‌روش همان کاری را می‌کند که دایی آن زمان کرده تا با آمدن خودشان ضعف‌های فدراسیون را بپوشانند. اما دایی الان این تجربه را دارد.

* در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی رئیس جمهور هم نظر می‌دهد؟

- بله! در نهایت با ایشان هم مشورت می‌کنند.

* در دوره شما هم بود؟

- نه، زمان من خدا شاهد است که این طور نبود.



* آیا حضور کی روش در تیم ملی نعمتی برای فدراسیون است؟

- شک نکنید. فدراسیون فوتبال روی هوا بود اما کی‏ روش آمد و به این فدراسیون قوام داد. مردم را کشیدند سمت کی‌روش و دیگر کسی نیامد بپرسد جوانان، نوجوانان و امیدها چرا حذف شدند. البته به نظر من هم کی‌روش خوب است. اما آیا کی‌روش باید این همه اختیارات داشته باشد؟ سرپرست را خودش بگذارد؟ خودش تیم دعوت کند؟ خودش به خودش مرخصی بدهد؟ برود و 2 ماه پیدایش نشود؟ نباید به این مربی اینقدر اختیارات داد.

* با آمدن کی‌روش هجوم مربیان پرتغالی به فوتبال ما زیاد شد...

- بله، بالاخره از کی‌روش می‌پرسند و او هم هموطنانش را معرفی می‌کند. منشاء آمدن این پرتغالی‌ها کی‌روش است.

* به نظر شما این تیم ملی امیدوارکننده ظاهر شده؟

- در مورد تیم ملی باید همه امیدوار باشیم که به جام جهانی صعود کند و در جهت ساز مخالف هم حرکت نکنیم. ولی کار، کار سختی است. من به عنوان یک کارشناس اینجا باید یک چیزی را به فدراسیون بگویم و امیدوارم این مصاحبه را بخوانند. ضمن احترام به کی‌روش و فدراسیون، این‌ها فکر می‌کنند ازبکستان رقیب ایران است ولی نباید از قطر غافل شوند. رقیب ما برای دومی در این گروه قطر است نه ازبکستان. در تلویزیون دیدم مسئولان گفتند ازبکستان را ببریم شانس داریم اما این طور نیست. فدراسیون اصلا ازبکستان را مثل لبنان نباید به حساب بیاورد. ایران فقط باید قطر را در دوحه حذف کند تا به صعود امیدوار باشد. این‌ها الان فقط به ازبکستان فکر می‌کنند. برای صعود باید حداقل 15 امتیاز بیاوریم. باید این را بدانیم که اگر 15 امتیاز نیاوریم دوم هم نمی‌شویم. صعود از این مرحله یک محاسباتی دارد. اصلا بازی با کره جنوبی در شهر سئول را باید باخت فرض کنیم و فشار را از روی تیم ملی برداریم. چون ایرانی‌ها در فشار می‌بازند. باید قبل از رفتن به کره 15 امتیاز را به دست آوریم.

* با برگزار نشدن جام حذفی موافق هستید؟

- نه! زمان ما دوشنبه لیگ برگزار می‌شد، همان شب می‌رفتیم قطر برای بازی و چهارشنبه قطر را می‏ بردیم. نه مثل الان که یک ماه لیگ را تعطیل می‏ کنند برای اردو. این حرف‌ها بهانه است. لیگ را یک ماه تعطیل می‏ کنند که چه بشود؟ شما که تیمت را می‌شناسی و استعدادی نمی‌خواهی پیدا کنی. شما تحت هر شرایطی تیم ملی را با ترکیب رحمتی، حسینی، عقیلی، منتظری، پولادی، حیدری و ... به زمین می‌فرستی. شما که مهره‌هایت را شناخته‏‌ای و هر جوری انتخاب کنی همین 25 بازیکن را انتخاب می‌کنی! پس چه دلیلی دارد که بازی‏های باشگاهی را تعطیل کنی و اردوی بلندمدت بگذاری؟

* با این حساب فدراسیون فوتبال به زیرمجموعه کی‌روش تبدیل شده! اینطور نیست؟

- فدراسیون فوتبال دارد همه چیز را فدای این می‌کند که به جام جهانی برود. اگر این اتفاق بیفتد هیچ اشکالی ندارد، اما اگر من بودم حذفی را هم برگزار می‌کردم و اگر به تیم ملی فشار می‌آمد حذفی را بدون ملی‌پوشان برگزار می‌کردم.



* برای حذف جام حذفی AFC باید اجازه بدهد؟

- این دیگر چه حرفی است؟ این حرف‌ها من درآوردی است. AFC مگر می‌تواند به شما بگوید حذفی برگزار کن یا نکن! چه ارتباطی به AFC دارد؟ من از شما یک سوال می‌کنم، مگر کره شمالی لیگ و جام حذفی دارد؟ چرا کسی از آن ها این مسائل را نمی‌پرسد که در آسیا هم نماینده دارند.

* ایران می‌ترسد نماینده‌هایش در لیگ قهرمانان آسیا کم شود؟

- چرا بترسد؟ به AFC چه ارتباطی دارد؟ خود فدراسیون نامه می‌زند که من دو تا از لیگ می‌فرستم یکی از حذفی. حالا می‌تواند نامه بزند که سه تا را از لیگ می‌دهم. شما داری کاری می‌کنی که آن ها برای شما تعیین تکلیف کنند. اصلا مسابقات داخلی است این حرف‌ها نیست که نامه زدیم به AFC .

* از فضای جام حذفی خارج شویم. امسال دوباره ماجرای بازی در ماه رمضان به شکل دیگری مطرح شده است. شما به عنوان یک فرد مذهبی چه نظری دارید؟

- به خدا آن آدمی که این حرف را زده زودتر از همه در لیگ شرکت می‌کند. این حرف‌ که «اگر علما دستور بدهند بازی می‏ کنیم» فقط برای حاشیه درست کردن و مطرح شدن است. این حرفها را می‏ زنند که روی جلد روزنامه‌ها باشند. جو خبری درست می‌کنند برای اینکه باشند، حتی جو منفی! حالا شما ببینید اگر این اتفاق افتاد بدانید جدی گفته! حالا همه‌شان کارشناس مذهبی هم شده‌اند. من زمانی گفتم نمی‌گذارم صنعت نفت آبادان لیگ برتری شود چه حرف و حدیث‌هایی برای من درست کردند. دادگاه، کلانتری و وزارت اطلاعات آمدند که صنعت نفت تیم منطقه محروم است. گفتم این مسائل هیچ ربطی به فوتبال ندارد و نگذاشتم بالا بیاید. بعد از من لیگ را 18 تیمی کردند و صنعت نفت را بالا آوردند. شما دیدید همان تیم منطقه محروم 10 میلیارد هزینه کرد و دوباره سقوط کرد. رئیس سازمان آن زمان گفت لیگ را 24 تیمی برگزار می‌کنیم و دیدید حالا زیر 18 تیمی‌اش هم مانده‌اند.

* خیلی جالب است؛ شما حاضر نیستید یک مصاحبه‌ را بدون صحبت علیه علی‌آبادی به پایان ببرید. در صورتی که او در مصاحبه‌ای گفته بود در مورد شما اشتباه کرده است؟

- این کافی نیست. اشتباهات علی ‏آبادی ببینید چه ضربه‌ای زد به فوتبال! تیم ملی ایران پانزدهم دنیا بود ببینید الان کجاست. من با علی ‏آبادی چه مشکلی دارم؟ علی ‏آبادی‌ها و تفکر علی‌آبادی نباید در ورزش باشد. آقای عباسی‌ها، سعیدلوها نباید بیایند. خودشان متوجه شده‌اند که بازی خورده‌اند. این تفکر و آدم‌هایش هیچ چیز از ورزش نمی‌دانند. نه تخصص داشتند، نه دانش و نه تجربه‌. به صرف اینکه با آقای رئیس‏ جمهور رفیق هستند و جای دیگری هم نیست آن ها را می‌گذارند در این پست.

* به نظر شما بهترین بازیکنان ایران چقدر می‌ارزند؟

- به امام زمان، به امام زمان، هیچکدام نباید بیشتر از صدمیلیون تومان پول بگیرند. دارید ضبط می‌کنید دیگر؟ به خدا 100 میلیون را هم زیاد گفتم!

* نسبت به قیمت جهانی اگر حساب کنیم صد میلیون هم دیگرخیلی کم است. بالاخره شما خودتان فوتبالی هستید. این‌ بازیکن‏ ها در لیگ امارات یا مثلا دسته دو آلمان که می‌توانند بازی کنند؟ آنجا بیشتر از این حرف ها می‏ گیرند.

- حرف خوبی زدی. بگذار بگویم تا مردم هم متوجه شوند. وحید هاشمیان زمانی که می‌خواست بیاید ایران قبل از پرسپولیس با نفت تهران بر سر یک رقمی توافق کرده بود. خود وحید می‌گفت رفتم آلمان هم باشگاهی‌ام گفت داری می‌روی ایران چقدر قراردادت است، گفتم 500، 600 هزار دلار. آن هم دلار 1050 تومان. گفت پس برای من هم درست کن بیایم، چون هیچ جای دنیا این پول‌ها را نمی‌دهند!! به خدا در هیچ جای دنیا این پول‌ها را به بازیکنانی توی این سطح نمی ‏دهند. شما به مسی و رونالدو نگاه نکن.

* یعنی حتی بازیکن هایی مثل انصاری‌فرد و نکونام نمی ‏توانند بیرون از ایران اینقدر پول بگیرند؟

- به والله اگر این پول را در آلمان به انصاری‌فرد بدهند! قطعا نکونام این حرف مرا می‌پذیرد، اگر اوساسونا بیشتر می‌داد نکونام ول نمی‌کرد بیاید استقلال.

* پس با این رقم‏ها باید بتوان بازیکن‏های درجه یک دنیا را به ایران آورد؟

- بله می‌شود. همین بازیکن خارجی استقلال ساموئل اگر پول بهتری در بولتون می‌گرفت به ایران نمی‌آمد. می‏ آیند ایران 500، 600هزار دلار می‌برند سال بعد هم به امارات می‌روند و 2 برابر می‌گیرند. این جا پایگاهی برای امارات و قطر رفتن آن ها شده است.

* حالا بعد از همه این حرفها؛ برای نجات فوتبال چه نسخه‌ای دارید؟

- این فوتبال باید یک سال تعطیل شود. آن زمان می‌توانید فوتبال را نجات دهید.

* یعنی اگر خودتان مسئولیت بگیرید فوتبال تعطیل می‌شود؟

- به پیغمبر تعطیل می‌کنم! اگر هم تعطیل نکنم همه بازیکن‏ها و مربیان باید یک سال مجانی کار کنند! یک سال لیگ را این طوری برگزار می‌کنیم، هر کسی هم فکر می‏ کند بیشتر می‏ ارزد برود یک کشور دیگر پول بگیرد. آن وقت می‌بینید چه کسانی ترانسفر می‌شوند.

* پول های زیرمیزی را چه کار می‌کنید؟

- اگر شمای وزیر، مستقل باشید می‌دانید آن پول از جیب دولت خارج می‌شود و مقابل آن می‌ایستید. مدیران فعلی خودشان ول کردند که اینطوری شده است. مدیر کارخانه دولتی اگر دستور داشته باشد که بیشتر از 100 میلیون ندهد آن وقت چه کسی می‌تواند پول زیرمیزی بدهد؟ وقتی دستور از بالا بیاید و عزم جدی وجود داشته باشد آن وقت ببینید بازیکن و مربی چه کار می‌کند. مربیان ما با 500، 600 میلیون و یک میلیارد هم راضی نمی‌شوند اما به آن ها بگوید 100 میلیون می‌دهیم ببینید کجا می‌توانند بروند؟ حتی تیم "شیر بز افغانستان" هم آن ها را نمی‏ خواهد! ولی طوری حرف می ‏زنند که انگار بهترین مربیان دنیا هستند. این وسط تلویزیون هم مقصر است. مربی را به تلویزیون می‌آورند تا از مورینیو و کاپلو ایراد بگیرد، مدیر هم فکر می‌کند او چیزی بلد است و اینقدر پول می‌دهد. طرف فولاد را سیزدهم کرده می‌گویند در عوض بومی بودیم! خب مگر فولاد با یک تیم بومی قهرمان لیگ نشد؟

* به عنوان آخرین سوال؛ چرا این قدر کم مصاحبه می‌کنید؟

من کلا زیاد مصاحبه نمی‌کنم که نگویند دادکان جو را به هم ریخت. اما هر از گاهی هم باید حرف ها را گفت چون این مسئولیتی است که برعهده دارم. اگر حرفی می‌زنم به خاطر مردم است. دلم می‏ سوزد از اینکه چطور برخی مردم به نان شب محتاج‏اند اما در فوتبال این‏طور پول‏ها حیف و میل می‏شود. لیاقت مردم ما بیش از اینهاست. یک نکته را هم بگویم. بعضی از مسئولین ادعا می‏ کنند که برزیل هم کشور فقیری است اما به بازیکن‏ های فوتبالش ارقام میلیاردی پرداخت می‏ کند. اما آن ها نمی ‏دانند برزیلی که از این پولها می دهد 1360 بازیکن در خارج از کشورش دارد که ارز به کشور وارد می‏ کنند. آن ها پول زیاد می‌دهند اما آن پول به کشورشان برمی‏ گردد. ولی مربی ایرانی پول کشورش را هم می‌فرستد آمریکا! به خدا اگر در ورزش کاره‏ ای شوم محال است بگذارم یک ریال از پول مردم در این ورزش هزینه شود. متاسفانه فوتبال در همه کشورهای دنیا یک سرگرمی است اما در کشور ما سرگرم‌کننده! روی این جمله دقت کنید، سرگرمی با سرگرم‏ کننده فرق می ‏کند. سرگرم‏ کننده یعنی اینکه سر مردم را گرم کنید تا به مرغ 8000 تومانی فکر نکنند

۱۳۹۱/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...