نسخه چاپی

حمله عفو ‌بین‌الملل به قطر و فیفا

سازمان عفو بین‌الملل در پنجمین سالگرد اهدای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر، این كشور آسیایی و فیفا را مورد سرزنش قرار داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سازمان عفو بین‌الملل معتقد است که قطر، میزبان جام جهانی 2022 تقریباً هیچ کار مؤثری برای پایان دادن به استثمار نیروی کار در این کشور نکرده است. امروز (چهارشنبه) پنجمین سالگرد اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر است که خود بسیار بحث‌برانگیز بوده و در حال حاضر در سطح بین‌المللی نگرانی‌ها و انتقاداتی بابت وضعیت حقوق بشر در این کشور وجود دارد.

مصطفی قدری، پژوهشگر حقوق مهاجرین خلیج فارس در سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: کارهای بسیار جزیی در زمینه رسیدگی به سوء‌استفاده شایع از نیروی کار مهاجر در قطر انجام شده است. قطر مدام در اصلاح قوانین کار در این کشور تأخیر انداخته که این منجر به بروز یک فاجعه حقوق بشری شده است.

وی افزود: اصلاحات پیشنهادی توسط دولت تا کنون نتوانسته مقابله مثمرثمری برای حل مشکلات اصلی کارگران در قطر باشد. در ضمن اجرای خود این تغییرات هم به تعویق افتاده است، مگر اینکه اقدامی جدی صورت بگیرد. به زودی هر طرفدار فوتبالی که برای تماشای بازی‌های جام جهامی 2022 به قطر می‌آید از خود باید بپرسد که چطور می‌تواند اطمینان حاصل کند که این مسابقات با خون، عرق و اشک کارگران مهاجر راه‌اندازی نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل مدعی است که در ماه مِی 2015 در گزارشی اقدام به انتشار 9 مورد اساسی در مورد حقوق کار مهاجران کرده که قطر به طور جدی به پنج مورد از آنها عمل نکرده است که از آن جمله می‌توان به پرداخت نکردن به موقع حقوق کارگران، عدم تعهد به گسترش نیروی بازرس کار و اصلاحات در "کافالا" که سیستم حمایتی از کارگران مهاجر در زمینه توانایی تغییر شغل و یا ترک کشور مؤثر است، اشاره کرد.

مصطفی قدری در ادامه به انتقاد از فدراسیون جهامی فوتبال پرداخت و گفت: فیفا بیش از حد در قبال موضوع کار جام جهانی قطر قد خم کرده است، به طوری که حتی در اقدامی بی‌سابقه با برگزاری این مسابقات در زمستان به جای تابستان موافقت کرد. جدا از بیانیه‌های عمومی که فیفا هر از چند گاهی منتشر می‌کند، این سازمان گام محکم و روشنی برای فشار به قطر برای اطمینان از اجرای حقوق کارگران مهاجر در این کشور برنداشته است.

وی افزود: فیفا احتمالاً در سال 2016 با رئیس و رهبر جدید به حرکت خود ادامه خواهد داد، اما نباید از چالش‌های فعلی در مورد اطمینان حاصل پیدا کردن از اجرایی شدن تعهد قطر در زمینه احترام به حقوق بشر در پروژه‌های جام جهانی، صرف‌نظر کند.

قطر پیش از این استثمار کارگران خارجی در این کشور را تکذیب کرده بود، این در حالی است که فیفا در پاسخ به انتقادات سازمان عفو بین‌الملل بیانیه‌ای را روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر کرد. در این بیانیه خاطر نشان شده است: فیفا کمیته عالی استانداردهای رفاه کارگران را برای همکاری پیدا کرده که روی هنجارهای بین‌المللی در مورد شرایط کار، اقامت و دستمزد کارگران متمرکز است که این یک گامی دلگرم‌کننده به شمار می‌رود.

در ادامه این بیانیه آمده است: این استانداردها قرارداد الزام‌آوری را برای تمامی شرکت‌های فعال در پروژه‌های جام جهانی 2022 به وجود می‌آورد. فیفا با همکاری نزدیک با این کمیته عالی اطمینان حاصل پیدا می‌کند که پیمانکاران مطابق با استانداردهای چرخه ساخت‌و‌ساز در هر پروژه جام جهانی به کار خود ادامه می‌دهند. علاوه بر این، فیفا از مقامات ذیصلاح دولتی در قطر خواست که از اجرا و توسعه این استانداردها و اعمال آنها در ساخت زیرساخت های جام جهانی در سرتاسر این کشور اطمینان حاصل پیدا کنند.

۱۳۹۴/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...