نسخه چاپی

تركیه از سرقت نفت عراق 800 میلیون دلار سود كرد

مشاور سابق امنیت ملی عراق اعلام كرد كه آنكارا، از سرقت نفت عراق 800 میلیون دلار سود كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس،‌ «موفق الربیعی» نماینده پارلمان و مشاور سابق امنیت ملی عراق ترکیه را به سرقت نفت کشورش متهم و تاکید کرد که آنکارا از فروش نفت و گاز قاچاقی از عراق طی هشت ماه گذشته،‌800 میلیون دلار سود کرده است.

الربیعی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، با بیان اینکه نفت و گاز قاچاقی از عراق با پوشش نیروهای امنیتی و با اطلاع دستگاه اطلاعات ترکیه توسط بازرگانان این کشور به فروش می‌رسد، افزود: نفت و گاز قاچاقی از عراق به نصف قیمت جهانی‌اش در بازار سیاه ترکیه فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه نفت قاچاقی از عراق از طریق بندر «جیهان» به پالایشگاه‌های رسمی و غیر دولتی ترکیه می‌رود، تاکید کرد که نفت مذکور از پالایشگاه‌های ترکیه برای مصرف داخلی استفاده می‌شود یا به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

مشاور سابق امنیت ملی عراق تاکید کرد: بنده از این موضوع اطلاع دارم و روزانه چهار گزارش از چهار دستگاه اطلاعاتی عراق یعنی سرویس اطلاعات ملی، اطلاعات نظامی، آژانس اطلاعات وزارت کشور و منابع امنیتی ما در داخل سوریه یا درمناطق تحت سیطره داعش، مطالعه می‌کنم.

از طرف دیگر، وزارت دفاع عراق، روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که ادعاها مبنی بر نقش دولت ترکیه در قاچاق نفت داعش اثبات شود این کشور از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

«ناصر نوری»، سخنگوی وزارت دفاع عراق، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره ادعاهای روزهای گذشته مقامات روسیه در این باره گفت: «اگر دولت عراق شواهد و جزئیات کافی به دست آورد، بدون تردید به شورای امنیت سازمان ملل و تمامی سایر ارگان‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.»

همچنین، همزمان با این مواضع عراقی‌ها، روسیه مستنداتی از تجارت نفت ترکیه با داعش منتشر کرد.

بنا به گزارش اسپوتنیک، ستاد کل روسیه شواهد غیرقابل انکاری از مشارکت ترکیه در تجارت غیرقانونی نفت در اختیار دارد. مسکو از ترکیه خواسته است تا دسترسی به مکان‌هایی که مراکز تجارت نفت داعش مستقر شده است را باز گذارد.

«سرگئی رودسکوی» رئیس فرماندهی عملیاتی ستادکل روسیه اعلام کرد: ما سه مسیر اصلی را شناسایی کردیم. مسیر غربی از شمال به بنادر ترکیه در مدیترانه منتهی می‌شود. از شمال به پالایشگاه نفت پاتما منتهی می‌شود و از شرق به نقطه انتقالی کازری منتهی می‌شود.

۱۳۹۴/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...