نسخه چاپی

واكنش‌وحیدجلیلی به بازداشت دبیرسیاسی 9 دی

عکس خبري -واکنش‌وحيدجليلي به بازداشت دبيرسياسي 9 دي

مدیرمسئول مجله «راه» گفت: دادگاه ویژه روحانیت و سایر بخش‌های قضایی به طور شفاف از طریق سخنگو یا روابط عمومی اعلام شود که دستگیری آقای ذاکری به چه منظور و بر چه اساسی و طبق کدام آیین نامه انجام شده است.

وحید جلیلی مدیرمسئول مجله «راه» در گفت‌وگو با فارس درباره بازداشت سعید ذاکری سردبیر سیاسی هفته نامه 9دی، اظهار داشت: در برخوردی که دادگاه ویژه روحانیت انجام داده است چند نکته وجود داردکه باید به آن توجه شود، اولین نکته بحث شکلی قضیه است. مراکز حقوقی و قانونی باید توجه داشته باشند که رفتارشان باید دقیق باشد زیرا نهادهای قضایی کشور زیر ذره بین افکار عمومی، داخلی و خارجی قرار دارد و خصوصا رفتارهای آنها تحت نظارت جامعه مؤمنین قرار دارد.

وی افزود: دادگاه ویژه روحانیت یک نهاد تأثیرگذار در سلامت نهاد بنیادی روحانیت است و حفظ حرمت و اعتبار آن خصوصا بر متولیانش واجب است لذا در این برخوردی که با آقای ذاکری شده است اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر قبول کنیم که جرمی اتفاق افتاده است باید توضیح دهند که این برخورد بر اساس کدام فرمول و کدام آیین نامه انجام شده است؟ و اگر قرار بر برخورد بوده چرا با مدیرمسئول برخوردی صورت نگرفته است؟ لذا خوب است که دادگاه ویژه روحانیت و سایر بخش‌های قضایی اگر اقدامی انجام می‌دهند به طور شفاف از طریق سخنگو یا روابط عمومی اعلام شود که این برخورد به چه منظور و بر چه اساسی و طبق کدام آیین نامه انجام شده است تا هیچ شبهه‌ای در افکار عمومی و اذهان ایجاد نشود.

مدیرمسئول مجله راه ادامه داد: حتی خوب است دادگاه ویژه اگر برخوردی با صاحب مقاله 19 دی در روزنامه اطلاعات که اتفاقا مدیر مسئولش از اعضای هیات منصفه دادگاه ویژه هم هست صورت داده اعلام کند و اگر برخوردی هم نکرده باز هم اعلام کند که مثلا به استناد همان قانونی و مبنایی که آن مقاله را بلا اشکال دانستیم و با مدیر مسئول روحانی آن روزنامه برخوردی صورت نگرفت بر اساس همان قانون که همه در برابر آن علی‌السویه هستند مقاله نه دی را مجرمانه تشخیص دادیم.

جلیلی اظهار داشت: یا مثلا دلایل عدم برخورد با آقایان محتشمی و موسوی لاری روسای ستاد صیانت از آرایی که همسو با تل اویو و لندن، کل نظام و فقهای شورای نگهبان را به دروغگویی و تقلب در انتخابات متهم کردند و یک صدم سرعت عمل و شدت عمل دادگاه ویژه در ماجرای نشریه نه دی در مورد آنها اعمال نشد که البته حتما آقایان توضیحاتی دارند که اعلامش به ارتقای حرمت و اعتبار ان دادگاه کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: بحث دیگری که وجود دارد محتوایی است. البته به دلیل سکوت دادگاه ویژه هنوز علت دستگیری این عنصر مطبوعاتی در هاله‌ای از ابهام گذاشته شده است اما اگر دلیلش آن مقاله باشد مگر در این محتوای مقاله چه چیزی بوده است که جرم محسوب شده است؟ هرچند قصد ورود حقوقی به موضوع ندارم ولی از نگاه رسانه‌ای سعی می‌کنم مسئله را تشریح کنم.

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به بخش‌هایی از مقاله مذکور که به نقل قول آقای لاریجانی برای توصیه به رقابت‌های انتخاباتی پرداخته بود، گفت: جدا از اینکه اصل این طور نقل قول‌ها بدون تایید مراجع مربوطه مثل روابط عمومی بیت رهبری خالی از اشکال نیست و شاید امکان پیگرد هم داشته باشد مفاد این نقل قول هم که از طرف آقای لاریجانی بیان شده است دارای ابهام است. خیلی‌ها ممکن است این ادعا را داشته باشند که به توصیه عام آقا وارد صحنه انتخابات شده‌اند. آیا منظور آقای لاریجانی این است که رهبری توصیه عام فرمودند؟ یا اختصاصی به ایشان سفارش کردند؟

جلیلی در ادامه گفت: نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که به فرض اینکه حضرت آقا چنین توصیه‌ای را به آقای لاریجانی کرده باشند که "در انتخابات شرکت کنید!" آیا از چنین کلامی چنان استفاده‌ای می‌شود کرد که بنده علاقه‌مند هستم که شما حتما در مجلس باشید؟! اینگونه نقل قولها چون مستند و دقیق نقل نمی‌شود امکان تفاسیر متعدد برای آنها به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در مورد شخصیت‌های درجه اول نظام به ویژه مقام معظم رهبری اگر قرار است مطلبی به آنها منتسب شود باید مستند و مورد تایید مجاری قانونی باشد باشد وگرنه در گمانه زنی راجع به اصل صدور یا تفسیر مفاد؛ دچار مشکل می‌شود و هر فردی می‌تواند برداشت خود را درباره ان مطرح کند.

مدیرمسئول مجله «راه» گفت: کسی ممکن است بگوید منظور آقا از توصیه به آقای لاریجانی برای شرکت در انتخابات این بوده است که آقای لاریجانی شما شرکت کنید و ببینید با توجه به کارنامه شما در ماجراهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88، آیا مردم به شما اقبال می‌کنند یا خیر؟

وی افزود: نکته دیگر اینکه اگر آقای لاریجانی چنین نقل قولی را مبنا قرار داده است تا جامعه مؤمنین چنین ارزیابی از وی بدست آورند که رهبری از آقای لاریجانی راضی است و ایشان کارنامه مطلوبی دارند آن موقع ممکن است همین جامعه مؤمنین از آقای لاریجانی سؤال کنند ما اگر بخواهیم ارزیابی آقا را درباره شما بدانیم باید به سخنان علنی آقا و ملاک هایی که مطرح می‌کنند توجه کنیم و یا صرفا به صحبت‌های خصوصی رهبری با شما؟ و اگر سخنان خصوصی غیر مستند آقا قابل طرح در مجامع عمومی است ممکن است برخی خواهش کنند که آقای لاریجانی تمام حرف‌های حضرت آقا نسبت به خودشان را نقل کنند از جمله همان سخنانی که رهبری در دوره فتنه 88 در جلسات خصوصی که حتما با هم و بسا با حضور دیگران داشته اند و اینکه بفرمایند آقا چه دستوراتی به ایشان دادند و وی چه عملی را انجام داده است. این سخنان برای مردم بسیار مفید است و در این صورت ارزیابی‌ها جامع خواهد بود. والا با نگاه نؤمن ببعض و نکفر ببعض و علنی کردن برخی اظهارنظرها آن هم بدون سند و علنی نکردن برخی دیگر از صحبت های خصوصی آقا نمی‌توان به قضاوت درستی دست پیدا کرد.

جلیلی افزود: حتی اگر باب منتسب کردن نقل قول هایی غیر مستند به رهبری باز شود آن موقع ممکن است بعضی افراد حرفهای خوشایند ایشان از چنان جلساتی نقل کنند و بعضی اشخاص هم بعضی حرف‌ها را از قول آقا در جلسات خصوصی در ایام فتنه خطاب به اقای لاریجانی نقل کنند که الزاما خوشایند رییس محترم فعلی مجلس نباشد آن وقت باید به ایشان گفت که "لا یلومن الا نفسه " چون بابش را خودت باز کردید.

وی تأکید کرد: مراجع قانونی کشور خصوصا دادگاه ویژه باید با الهام از فرهنگ فقاهت در این زمینه بسیار حساس باشند زیرا در طول تاریخ اسلام و تشیع یکی از بزرگترین مسئولیت های علما و فقها پاسداری از مبانی شیعه به وسیله علم رجال و درایه و اصول است. یعنی اینکه اگر چیزی به معصومین (ع) منتسب شود باید اولا استناد آن قطعی شود و ثانیا دلالت آن کاملا مشخص شود و اگر این دقت‌ها از سوی روحانیت مکرم و فقهای عظام اعمال نمی شد تا کنون چیزی از تشیع باقی نمانده بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: امیدوارم آقایان دادگاه ویژه روحانیت به سرعت توضیحات خودرا برای افکار عمومی و رسانه‌ای کشور و به خصوص برای جامعه نگران مؤمنین رسانه اعلام کنند. این خیلی بد است نهادی که نام روحانیت را بر خود دارد رفتارهایی مرتکب شود که شبهات و سؤالات جدی و اساسی در میان انقلابی ‌ترین و ولایی‌ترین نیروهای جامعه ایجاد کند. این برای دست اندرکاران دادگاه ویژه روحانیت باید حتما دغدغه آور باشد.

۱۳۹۰/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...