نسخه چاپی

كشف ذخایر جدید نفت در خلیج فارس!

یك مقام مسئول در شركت نفت فلات قاره با اشاره به انجام فعالیت ‌های جدید اكتشافی و حفاری در میدان مشترك سلمان، از احتمال شناسایی و دستیابی به یك سازند جدید نفتی در این میدان مشترك با امارات متحده عربی در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، کامبیز مرادی در تشریح فعالیت‌های جدید اکتشافی و توسعه‌ای در میدان مشترک نفت و گاز سلمان در خلیج فارس، گفت: تولید نفت و گاز در میادین منطقه عملیاتی لاوان از سابقه ای بیش از 50 ساله برخوردار است.



رئیس واحد زمین شناسی منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام این که در منطقه عملیاتی لاوان میادین بزرگ هیدروکربوری همچون سلمان، رشادت، بلال، رسالت و لاوان وجود دارند، تصریح کرد: در هر یک از این میادین تاکنون چندین سازند نفت و گاز طبیعی شناسایی و تولید از آن ها آغاز شده است.



وی با اشاره به لایه های نفتی و گازی میدان مشترک سلمان، افزود: در این میدان سازند "سرمه یا عرب"، لایه نفتی مهمی به شمار می رود و با وجود گذشت حدود 50 سال از آغاز برداشت نفت از این سازند، همچنان تولید اقتصادی از آن ادامه دارد.

مرادی با تاکید بر این که به پایان رسیدن عمر تولید نفت از این سازند هیدروکربوری صحت ندارد، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار حلقه چاه جدید در سازندهای نفتی سرمه بالایی و سرمه پایینی میدان سلمان حفاری و ١٢ هزار بشکه به ظرفیت تولید این میدان مشترک اضافه شده است.



رئیس واحد زمین شناسی منطقه عملیاتی لاوان در شرکت فلات قاره با بیان این که همزمان با حفاری چاه‌های نفتی در میدان سلمان، فعالیت‌های روزمره زمین شناسی نیز انجام می شود، تبیین کرد: مطالعات جدیدی نیز در دستور کار است و آزمایش‌های مغزه گیری و نمودارگیری انجام شده در این میدان نشان دهنده پتانسیل‌های جدیدی است و به این منظور دو حلقه چاه جدید حفاری خواهد شد.



این مقام مسئول با اعلام این که شواهد حاکی از این است که لایه نفتی مورد بررسی، نسبت به دیگر لایه‌های نفتی سلمان، در بخش عمیق تری قرار گرفته است، تاکید کرد: مطالعات اولیه نشان می دهد ضخامت این سازند هیدروکربوری نسبت به دیگر لایه ها کمتر است.



وی با بیان این که اطلاعات تکمیلی با حفاری دو حلقه چاه جدید در این میدان در آینده نزدیک مشخص می شود، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها حاکی از احتمال دستیابی به لایه جدید نفتی در میدان مشترک سلمان است که با انجام حفاری‌های جدید اطلاعات کامل تری حاصل می‌شود.

۱۳۹۴/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...