نسخه چاپی

از اتهام تا قطعیت بخشی PMD

میثم ظهوریان

گزارش اجرای نقشه راه حل مسايل گذشته و حال برنامه هسته‌ای در حالی منتشر شد که بعد از 12 سال چالش هسته ای خروجی این گزارش مهر تایید آژانس بر ادعاهای ۱۲ سال آمریکا و متحدانش مبنی بر وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است.
«ابعاد نظامی احتمالی» یا PMD ادعاهای مطرح شده توسط آژانس بر اساس اسناد جعلی ارايه شده توسط آمریکا مربوط به اقدام ایران به تحقیقات در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. در گزارش های پیشین آژانس همواره ضمن تکرار این اتهام بر عدم امکان اثبات آن بر مبنای شواهد موجود تاکید می شد اما گزارش اخیر این نهاد با حرکت از سوی ابهام به قطعیت بر وجود یک ساختار سازمانی منسجم برای فعالیت نظامی هسته ای تا سال 2003 و ادامه این فعالیت ها تا سال 2009 تاکید می کند. گزارش آژانس تنها در یک مورد بر خلاف ادعاهای پیشین نتیجه گیری می کند، اغلب ادعاهای مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران را تایید می کند و در دو مورد نیز به بهانه عدم دریافت اطلاعات از ایران همچنان ابهام را در مورد این ادعاها حفظ می‌کند.
فعالیت بر روی چاشنی های انفجاری هسته ای، رد ادعای ایران در مورد صلح آمیز و غیر هسته‌ای بودن فعالیت‌ در پارچین به استناد نقشه‌های ماهواره‌ای و اطلاعات دریافت شده از کشورهای متخاصم و ادعای تلاش ایران برای انحراف آژانس از طریق ایجاد تغییرات مستمر در مکان مورد نظر آژانس در پارچین ، اقدام به شبیه سازی تجهیزات هسته ای و محاسبات فنی مربوط به آن قبل از سال 2004 و بین سال 2005 تا 2009 فقط بخشی از مواردی است که در اسناد جعلی مطالعات ادعایی و گزارش های پیشین آژانس (از جمله گزارش نوامبر سال ۲۰۱۱ این نهاد ) در قالب ادعا و در گزارش فعلی به عنوان اتهام اثبات شده و ارزیابی قطعی نقل شده است.
گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی مدعی ادامه فعالیت نظامی هسته ای ایران تا سال 2009 شده است که شورای اطلاعات ملی آمریکا که متشکل از شانزده سازمان اطلاعاتی و امنیتی (از جمله سیا) است در گزارش ارزیابی خود از فعالیت هسته‌ای ایران که در نوامبر سال ۲۰۰۷ منتشر شد با اجماع اعضا و با قطعیت بالا عدم وجود هیچ برنامه هسته ای نظامی حداقل بعد از سال 2003 در ایران را تائید کرده بود و بر این اساس می‌توان گفت گزارش اخیر آژانس حتی از ادعای مهمترین کشور متخاصم ایران در پرونده هسته‌ای نیز فراتر رفته است.
گزارش اژانس علاوه بر قطعیت بخشی به ابعاد نظامی احتمالی این پرونده را حتی در صورت بسته شدن ظاهری توسط شورای حکام حداقل در سطح فنی در آینده به عنوان ابزار فشار سیاسی به ایران باز خواهد گذاشت.
تاسف بار تر از گزارش آژانس ابراز شادی برخی رسانه‌ها و مسئولین کشورمان از محتوای گزارش است. اگر عده ای تمایل به سفید دیدن کلاغ دارند باید متوجه این باشند که حداقل آسیب چنین رویکردی تقویت این باور در طرف آمریکایی است که دولت ایران به هر بهایی حتی اجرای یک سویه برجام خواستار حفظ آن است. اگر چه شاید از باب اقناع افکار عمومی داخلی چنین رفتارهایی توسط برخی قابل توجیه تفسیر شود اما برخی از مسئولین محترم کشور توجه ندارند که ابراز شادی و مثبت خواندن گزارشی که برای اولین بار رسما ابعاد فعالیت نظامی کشورمان را از حالت ابهام و اتهام خارج و به صورت قطعی تایید کرده ممکن است چه بازتابی و معنایی در خارج از کشور داشته باشد.

۱۳۹۴/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...