نسخه چاپی

اظهار شگفتی تركیه از اتهام حمایت از داعش

سخنگوی وزارت خارجه تركیه روز یك‌شنبه درباره اتهامات ایران مبنی بر این كه آنكارا از داعش حمایت می‌كند و در معاملات نفتی با افراط‌گرایان در عراق و سوریه دخالت دارد، اظهار شگفتی كرد.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت:‌ در اتهامات تهران چیزی وجود نداشت که جدی گرفته شود.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز پنج شنبه اعلام کرد،‌ وی درباره گزارش‌های برخی از رسانه‌های ایران درباره این که او و خانواده‌اش در تجارت نفت با افراط‌گرایان داعش دخالت دارند، به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران هشدار داده است.

اردوغان گفت که وی تماس تلفنی با روحانی داشته و به او گفته که اگر چنین اقدامی ادامه یابد هزینه زیادی را پرداخت خواهید کرد.

تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه این تماس تلفنی بین دو رییس‌جمهور را تایید کرد و گفت هر گونه تلاشی برای تحریف محتوای این گفت‌وگو نه تنها غیراخلاقی است بلکه برابر است با پنهان سازی حقیقت از مردم ایران.

اما در واکنش به سخنان اردوغان، وزارت خارجه ایران خواستار نزاکت و احترام متقابل در روابط شد.

بیلگیچ گفت که ترکیه برای راه‌حل صلح‌آمیز مشکلات در منطقه سیاست‌های مبتنی بر اخلاق را در پیش دارد.

او مدعی شد: آنکارا اتهامات (همکاری با) تروریسم را جدی نمی‌گیرد.

روسیه و ایران بزرگ‌ترین حامیان بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه هستند و ترکیه از شورشیان مبارز با بشار اسد حمایت می‌کند. ترکیه در حال حاضر پس از سرنگونی یکی از جنگنده‌های روسیه با این کشور دچار اختلافاتی شده است.

روسیه اردوغان و خانواده‌اش را به دخالت در معاملات نفتی متهم کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز ماه گذشته گفت که سرنگون کردن جنگنده روسی از سوی ترکیه پیامی اشتباه به تروریست‌ها در سوریه ارسال می‌کند.

به گزارش ایسنا،‌ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور ترکیه، ضمن دعوت از کشورهای همسایه به رعایت نزاکت و احترام متقابل در روابط و پرهیز از ماجراجویی و مسوولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی اعلام کرد:‌ ادامه پیگیری سیاست‌ها و اتخاذ مواضعی که خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده است تنها به تشدید بحران جاری در منطقه و افزایش مشکلات کشورهایی منجر می‌شود.

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به اظهارات اردوغان مبنی بر این که به رییس‌جمهور ایران در قبال مواضع ایران نسبت به ترکیه هشدار داده بوده است گفت: هر کسی باید در حد و اندازه خودش صحبت کند. ممکن است یک کشور کوچک آفریقایی هم به یک کشور بزرگ دیگر هشدار بدهد، ولی هر کس باید اندازه خود را بداند.

۱۳۹۴/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...