نسخه چاپی

كمك 2 میلیارد دلاری بیل گیتس برای جهانی پاك تر

به گزارش نما - ایران نوشت: پاریس که چندی پیش به‌دلیل حوادث تروریستی در کانون توجه قرار گرفت، حالا هم میزبانی سران 150 کشور را در بیست و یکمین کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی به عهده دارد و از این رو باز هم در صدر خبرها جای گرفته است؛ نشستی دوهفته‌ای از سوی سازمان ملل متحد که در آن تلاش می‌شود بهترین راهکارها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ارائه شود.

امسال این رویداد یک تفاوت عمده با نشست‌های پیشین داشت و آن هم حضور قدرتمند فعالان و پیشتازان عرصه فناوری و بزرگان دره «سیلیکون ولی» برای کمک به بشر به منظور رفع چالش تغییرات گسترده آب و هوایی بود. این بار بیل گیتس از بنیانگذاران مایکروسافت که حالا لقب ثروتمندترین مرد جهان را نیز به خود اختصاص داده، در این رویداد که از نوامبر(٩ آذر) آغاز شده و تا ١١دسامبر(٢٠ آذر) ادامه دارد، از یک طرح تحقیقاتی و نوآوری برای انرژی‌های پاک رونمایی کرد و به تلاش‌های جهانی برای کنترل گرمایش زمین پیوست.


ë صندوقی برای آب و هوای مناسب زمین
در بیست و یکمین کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی، بیل گیتس از راه‌اندازی طرحی به نام «ائتلاف برای انرژی‌های پیشرفته» خبر داد و موفق شد بنیانگذاران ۲۸ شرکت بزرگ از بیش از 10 کشور جهان را که عمدتاً در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند نیز در این مسیر با خود همراه کند. این طرح با مشارکت میلیاردرهایی همچون «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس بوک، «جف بزوس» مالک سایت آمازون و کسانی همچون«ریچارد برانسون» رئیس کمپانی بزرگ Virgin و سرمایه دارانی مانند«جان دوئر» و« وینود خوسلا» که در زمینه انرژی پاک تاکنون نیز سرمایه گذاری کرده‌اند راه‌اندازی خواهد شد. از دیگر سرمایه گذاران این طرح تحقیقاتی که برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن بیش از حد کره زمین اجرا خواهد شد می‌توان به «رید هافمن» مدیرعامل لینکدین، بنیانگذاران شرکت سیستم‌های ابری Salesforce و «الون ماسک» مدیر عامل کمپانی SpaceX اشاره کرد. همچنین «جک ما» بنیانگذار سایت موفق و پرفروش علی بابا، «مگ ویتمن» مدیرعامل کمپانی بزرگ فناوری هلیوت پاکارد(HP) و نیز صاحبان صنایع بزرگ در گوشه و کنار جهان، حامیان تازه‌ای برای محیط زیست و کره زمین هستند که قرار است در این ائتلاف، با بیل گیتس همکاری داشته باشند.


گفته می‌شود در قالب این ائتلاف قرار است صندوقی ایجاد شود و این سرمایه گذاران وجوه مورد نیاز طرح‌های مختلف تحقیقاتی و مطالعاتی برای توسعه و ایجاد انرژی‌های پاک را به آن تزریق کنند. گفته می‌شود قرار است این 28 میلیاردر سراسر جهان با ثروت حدود 350میلیارد دلار خود رقم مناسبی را در طرح «ائتلاف انرژی» هزینه کنند تا شاهد جهانی پاک تر باشیم که در گام نخست، بیل گیتس ۲ میلیارد دلار در اختیار این صندوق قرار می‌دهد، البته آنها امیدوارند در طی این مسیر همچنان افراد ثروتمند بیشتری را بتوانند برای حضور در این ائتلاف تشویق کنند و زودتر به نتیجه نهایی برسند. این گروه جهانی از سرمایه گذاران بخش خصوصی که به دنبال انقلاب اقتصادی جدیدی برپایه انرژی پاک هستند، متعهد شده‌اند برای تغییر سیستم‌های انرژی فسیلی تلاش کنند و در آینده، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تقریباً به صفر برسانند چرا که به اعتقاد آنان، کلید اصلی توافق کشورها برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، دستیابی به فناوری انرژی پاک است.


«دره مرگ» عامل ناکامی طرح ها
بیل گیتس که در واقع پایه گذار طرح «ائتلاف انرژی» محسوب می‌شود دراین باره گفت: با دیدن سرعت متزلزل و پایین تحقیقات مرتبط با انرژی‌های پاک، ایده این طرح از تابستان به ذهنم رسید و با اینکه انتظار داشتم حداکثر 5کشور و 10 فعال ثروتمند حوزه فناوری با من همراه شوند در نهایت تعجب در این نشست، 19کشور و 28 فرد ثروتمند از جمله «مارک زوکربرگ» و «جک ما» بسرعت به دعوتم پاسخ دادند و به گروه ائتلاف انرژی پیوستند.


وی که معتقد است جهان تا اواسط قرن حاضر، 50درصد بیشتر از امروز انرژی مصرف می‌کند و بیشتر آن هم از نفت و زغال سنگ تأمین می‌شود، می افزاید: بنابراین نیاز ما به انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید ضروری تر به نظر می‌رسد، چرا که می‌تواند آینده‌ای بدون کربن را بسازد ولی تحقق این آرزو مستلزم حضور کمپانی‌های خصوصی و توسعه تحقیق و پژوهش آنهاست و نمی‌توان از دولت‌ها به تنهایی چنین توقعی را داشت.


بیل گیتس می‌افزاید: زمان آن رسیده که طرح‌های مفهومی را از گوشه لابراتوارها بیرون بکشیم، به آن جان داده و جهان را نجات دهیم. وی در سخنانش از اصطلاح «دره مرگ» استفاده می‌کند و می‌گوید: هم اکنون بین نو‌آوری‌های فناوری در جهت ایجاد انرژی‌های پاک و قیمت چنین انرژی هایی یک دره به نام دره مرگ وجود دارد. به بیان دیگر هم اکنون ایده‌های بسیاری وجود دارد، اما به دلیل قیمت تمام شده بالا، این طرح‌ها نمی‌توانند به بازار جهانی راه پیدا کنند. من معتقدم که حالا وقت آن فرا رسیده است که سرمایه گذاری جدید و هدفمندی برای کاهش قیمت تمام شده انرژی‌های پاکیزه انجام شود تا انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با بهای ارزان در دسترس عموم مردم جهان بویژه کشورهای فقیر قرار بگیرد. این، وظیفه کشورهای ثروتمند و توسعه یافته است که برای مقابله با افزایش گرمای کره زمین و انتشار گازهای گلخانه ای، طرح تازه ارائه دهند، چرا که خود آنها مسئول بخش عمده‌ای از این آلودگی‌ها هستند.


ثروتمندترین مرد جهان همچنین گفت: ما در این ائتلاف از انواع ایده‌ها و فرضیه‌های علمی ازجمله فتوسنتز مصنوعی هم بهره می‌گیریم که در قالب آن از نور خورشید برای تولید هیدروکربن‌های مایع و جایگزین شدن آنها به جای سوخت‌های فسیلی امروز جهان استفاده می‌شود و درواقع برگ‌های مصنوعی، نور خورشید را به سوخت تبدیل می‌کنند. وی پیش از این هم در مصاحبه‌ای با مجله آتلانتیک گفته بود که بخش خصوصی خودخواه است و در ارائه راهکاری برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی، بسیار ضعیف عمل کرده است. به اعتقاد گیتس، بدون قرار دادن مالیات بر کربن اضافی، ابداع کنندگان سوخت‌های غیرفسیلی تشویق به این کار نمی‌شوند. اگر به تاریخ علم نگاه کنیم بیش از 50سال طول می‌کشد که تغییر قابل توجهی در تولید انرژی به وجود بیاید ولی ما مجبوریم بسیار سریع عمل کنیم چرا که سرمایه‌داری نمی‌تواند ما را از تغییرات آبی و هوایی در امان بدارد، به هرحال تهدید تغییرات آب و هوایی بسیار جدی است و فناوری می‌خواهد سایه این تهدید را از سر بشریت بردارد.


طرح 20 کشور صنعتی
در سال‌های اخیر با وجودی که چین آلوده ترین کشور جهان در زمینه سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود ولی در زمینه سرمایه گذاری در انرژی سبز از امریکا و اتحادیه اروپا نیز پیشی گرفته است طوری که بین سال‌های 2000 تا 2012 تولید انرژی خورشیدی چین از 3 به 21 هزار مگاوات رسید و بین 2013 و 2014 حدود 67درصد افزایش داشت و در 2014 هم میزان انتشار دی اکسید کربن این کشور یک درصد کاهش یافت. اما چین تنها کشوری نیست که در این زمینه موفق عمل کرده است، چرا که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان از سال 1990 تاکنون به پایین ترین سطح خود رسیده و در طول 5سال شاهد کاهش 13.35 درصدی انتشار گاز گلخانه‌ای بوده ایم.


با توجه به تلاش کشورهای مختلف برای جلوگیری از گرمایش جهانی کره زمین، در این نشست 20 قدرت صنعتی جهان از جمله ایالات متحده امریکا، بریتانیا، برزیل، استرالیا، آلمان و چین متعهد شدند سرمایه گذاری برای انرژی‌های پاک را دو برابر کنند.این کشورها که ۸۰ درصد بودجه جهانی تحقیقات و توسعه انرژی‌های پایدار را تأمین می‌کنند متعهد شده‌اند به همین منظور طرحی به نام «مأموریت برای نوآوری»(Mission Innovation) را طی پنج سال آینده(سال 2020) راه‌اندازی کنند که بودجه اختصاص داده شده برای این طرح ۲۰ میلیارد دلار اعلام شده است. «جک ما» بنیانگذار کمپانی موفق علی بابا،«مگ ویتمن» مدیرعامل HP، «جورج سوروس» یکی از 30 ثروتمند برتر جهان و «تام استیر» میلیاردر دوستدار محیط زیست نیز که حاضر به سرمایه گذاری خردمندانه همراه با گشاده دستی در ائتلاف انرژی هستند می‌خواهند در این طرح نیز شرکت داشته باشند و تمرکز سرمایه گذاری خود را بر استارتاپ هایی که بر نسل‌های نوین الکتریسیته،حمل و نقل و کشاورزی کار می‌کنند، قرار دهند.


کاهش گازهای گلخانه‌ای که یکی از دلایل افزایش دمای زمین است در دستور کار بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی آب و هوا قرار گرفته و رهبران شرکت کننده امیدوارند به توافقی بر سر سیاست‌های مشترک برای کاهش گرمای زمین تا سال ۲۱۰۰ دست یابند. در حال حاضر دمای زمین به طور میانگین سالانه 2.7 درجه سانتی گراد بالا می‌رود و سازمان ملل متحد از سران این کشورها می‌خواهد با ارائه راهکارهایی مناسب، این افزایش دمای سالانه را به 1.5 درجه سانتیگراد برسانند. حال باید منتظر ماند و دید راهکارهای فناورانه‌ای که در این نشست ارائه شده، تا چه حد و با چه سرعتی می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند.


۱۳۹۴/۹/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...