نسخه چاپی

شیوع ایدز در زنان بیش از مردان است

كارشناس مسوول مبارزه با بیماری ایدز در سمیرم گفت: شیوع بیماری ایدز در بین زنان بیشتر از مردان است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مصطفی صابری روز سه شنبه در همایش 'پایان همه گیری ایدز در شهرستان سمیرم' افزود: طبق آمار ثبت شده در کشور حدود 30 هزار نفر مبتلا به ایدز هستند اما تخمین زده می شود که این میزان به سه برابر آمار فعلی برسد و بنابراین حدود یکصد هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز زندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مردان بیش از زنان به این بیماری دچار می شدند، گفت: امروزه تعداد مبتلایان به ایدز در زنان افزایش یافته و این یک زنگ خطر جدی است.

وی خاطر نشان کرد: انتقال ویروس از مادر به جنین یکی از راه های انتقال این بیماری است و اگر مادری به ویروس اچ آی وی آلوده باشد می تواند این ویروس را به کودک خود نیز منتقل کند.
صابری با هشدار در باره استفاده جوانان از قرص های روانگردان گفت: اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از محرک ها و قرص های روانگردان در میان قشر جوانان می تواند زمینه ابتلا به ایدز را افزایش دهد.

معاون بهداشت شبکه بهداشت سمیرم نیز گفت: در یکی دو سال اخیر بیماری ایدز در کشور سیر صعودی به خود گرفته و این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی توانسته اند با اجرای برنامه های پیشگیری این بیماری را تحت کنترل در آورند.

محسن محمدی با بیان اینکه سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است، اظهار کرد: این بیماری در میان افراد سنین 25 تا 45 که رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی دارند، بیشتر دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته خون و فرآورده های آلوده و اعتیاد ترزیقی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری ایدز به شمار می رفت اما در چند سال اخیر رفتارهای پرخطر محافظت نشده از علل اصلی این بیماری محسوب می شود.

مسوول بهداشت و روان شهرستان سمیرم نیز با بیان اینکه ایدز درمان قطعی ندارد و فقط با دارو کنترل می شود، گفت: ابتلا به ایدز هیچ نشانه ای ندارد و ممکن است فرد مبتلا از وجود بیماری آگاه نباشد.

روح الله طغرایی اظهار کرد :حدود 10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود و باید گفت هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.

این مسوول تاکید کرد: ضروری است تست غربالگری بیماری ایدز قبل از ازدواج در میان جوانان اجباری شود.

در پایان این مراسم از سید حیدر قائم مقامی، امید طغرایی و زیبا بهرامیان که در این مسیر به شبکه بهداشت و درمان شهرستان یاری رساندند، با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد.

حدود 35 میلیون نفر در سراسر جهان در زمان حاضر به ویروس اچ آی وی(HIV) آلوده هستند ضمن اینکه تا به حال حدود 39 میلیون نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

دهم آذر از سوی سازمان بهداشت جهانی 'روز جهانی ایدز' نامگذاری شده است و همه ساله از سوی این سازمان شعاری انتخاب می شود.
'بشتابیم به سوی پایان همه گیری ایدز با تشخیص به موقع، درمان به موقع و حمایت از بیماران'، شعار برگزیده امسال این سازمان است.
شهرستان سمیرم با افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

۱۳۹۴/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...