نسخه چاپی

عربستان عنصر جلوگیری از مبارزه با داعش

عکس خبري -عربستان و جلوگيري از مبارزه با داعش

نیروی هوایی سعودی از ماه سپتامبر هیچ‌گونه مأموریتی علیه اهداف داعش در سوریه یا عراق انجام نداده است.

گروه ترجمه- شبکه «سی‌ان‌ان» ۹ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۸ آذر) در مقاله‌ای به تأثیر رقابت ایران و عربستان بر کند شدن روند مبارزه با داعش پرداخت و نوشت: «به موازات تلاش کشورهای غربی برای یافتن راهی به منظور مبارزه با داعش و ایدئولوژی آن، پرسش‌هایی وجود دارد که چرا همسایگان عرب اقدام بیشتری انجام نمی‌دهند. کشته شدن وحشتناک خلبان اردنی نقطه عطفی در روند مبارزه جهان عرب با داعش بود. کشورهای منطقه‌ای به رهبری اردن از مبارزه با داعش سخن می‌گویند. سخنگوی دولت اردن گفته بود که این جنگ ماست و ما باید بایستیم و با تروریسم در منطقه خود مبارزه کنیم».
در ادامه مقاله آمده است: «مطابق گزارش نیویورک‌تایمز، نیروی هوایی سعودی از ماه سپتامبر هیچ‌گونه مأموریتی علیه اهداف داعش در سوریه یا عراق انجام نداده است. امارات متحده عربی ماه مارس و اردن در ماه آگوست عملیات‌های خود را متوقف کرده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان جویای پاسخ این کشورها شد، اما تلاشش به نتیجه‌ای نرسید. بسیاری از ناظران می‌گویند، نبود کشورهای کلیدی عرب مسئله‌ای مبهم است. خلافت خودخوانده داعش به کشورهای منطقه بیش از غرب نزدیک است و افراط‌گرایان به تصویر اسلام و مسلمانان آسیب جدی زده‌اند؛ اما به منظور درک دلایل آن باید به منافع متضاد کشورهای منطقه، به ویژه رقابت خونین ایران و عربستان برای قدرت و نفوذ نگاهی بیندازیم.»
در پایان مقاله آمده است: «برای نمونه، به گفته تحلیلگران، جنگ یمن در حال حاضر نگران‌کننده‌ترین مسئله برای کشورهای عربی تحت رهبری عربستان است. آل‌سعود و متحدان عربی‌اش در خلیج‌فارس تمایلی به حملات علیه داعش ندارند؛ زیرا احتمال می‌دهند این موضوع به تقویت دولت‌های بغداد و دمشق کمک کند. عبدالخالق عبدالله، رئیس شورای عربی علوم اجتماعی می‌گوید: «احتمالاً برای دو کشور ایران و عربستان ضروری است که درباره بازی نهایی به توافق برسند. تصور نمی‌کنم این موضوع به این زودی‌ها محقق شود. ما در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با سردرگمی‌هایی روبه‌رو هستیم.» در صورتی که قدرت‌های منطقه‌ای، مانند ایران و عربستان رقابتی سخت داشته باشند، بسیاری در غرب همچنان عدم اقدام جدی عرب‌ها در مبارزه علیه داعش را زیرسؤال خواهند برد.»

۱۳۹۴/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...