نسخه چاپی

با چهره سال ۲۰۱۵ آشنا شوید

ماجرای حمایت از پناهجویان سوری در آلمان سبب شد تا بالاخره «آنگلا مركل» به عنوان چهره سال ۲۰۱۵ انتخاب شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، مدیرعامل مجله تایم نانسی گیبز اعلام کرد زنی که با گشایش مرزهای کشورش به روی صدها هزار پناهنده اقدامی جنجالی نمود و بحران بدهی مالی اروپا را مدیریت کرد به عنوان چهره برگزیده سال ۲۰۱۵ این مجله انتخاب شده است.

دلیل انتخاب صدراعظم ۶۱ ساله آلمان اینگونه اعلام شده است که «او بیش از چیزی که اغلب سیاستمداران جرات می‌کنند از مردم خود بخواهند، خواست، در برابر ظلم پافشاری کرد و رهبری اخلاق‌مدار از خود نشان داد.»

مرکل در اوایل سال جاری میلادی بحران مالی یونان را که دامنگیر اتحادیه اروپا شده بود با تحکم و پافشاری مدیریت نمود و طی چند ماه اخیر با بروز بحران پناهندگانی که از سوریه و سایر مناطق جنگ زده به سمت اروپا رفته بودند اولین کشوری بود که مرزهای خود را به روی آنان گشود و باب جدیدی را در مدیریت این بحران باز کرد.

در نظرسنجی های مجازی ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک داعش با ۶۴ درصد پیشتاز بود و مرکل تنها یک درصد رای کسب کرد

مرکل چهارمین زنی است که در طول تاریخ انتخاب چهره سال به طور مستقل بر روی جلد این مجله قرار گرفته است. اولین باز والیس وارفیلد سیمپسون در سال ۱۹۳۶، ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۲ و کورازون آکوئینو در سال ۱۹۸۶ به عنوان زنان سال انتخاب شده بودند.
****
از آنگلا مرکل بیشتر بدانید

آنگلا دوروتئا کاسنر (Angela Dorothea kasner) ۱۷ ژوئن ۱۹۵۴ در هامبورگ از پدری کشیش و مادری خانه‌دار در خانواده‌‌ای پروتستان بدنیا آمد. پدربزرگ و مادربزرگش نیز در لهستان زندگی می‌کردند و بعدها به آلمان نقل مکان نمودن. مرکل دانش‌آموز برجسته‌‌ای در رشته ریاضی و زبان روسی بود. او در آلمان شرقی بزرگ شد و همانجا تحصیلاتش را در زمینه فیزیک در دانشگاه آغاز کرد. نهایا از آکادمی علوم آلمان شرقی با مدرک دکترا فارغ التحصیل شد. او در همان سال با همسر اولش ( اولریش مرکل) ازدواج می‌کند که زندگی‌شان بیشتر از ۴ سال دوام نداشته است.

مرکل در سال ۱۹۸۹ وارد حزب دموکرات شد و تا سال ۱۹۹۰ سخنگوی مطبوعاتی این حزب بود که بعدها با حزب دموکرات مسیحی (CDU) ادغام گردید در همان سال به عنوان قائم مقام سخنگوی دولت منصوب شد. وی بین سالهای ۱۹۹۴-۱۹۹۱ به عنوان وزیر بانوان و جوانان دولت کهل مشغول به کار بود. همچنین در سالهای ۱۹۹۴-۱۹۹۸ وزیر حفاظت از محیط‌زیست و ایمنی هسته‌ای بود. مابین سالهای ۱۹۹۸-۲۰۰۰ دبیر حزب دموکرات مسیحی (CDU) و در سال ۲۰۰۵ به عنوان صدراعظم اتنخاب شد. او تا به امروز این پست را در اختیار دارد خود را برای ۲۰۱۷ آماده می‌کند.

آنگلا مرکل حدود ده سالی‌ست که به طور متداول صدراعظم آلمان می شود. او اصالتاً لهستانی‌ست و در آلمان شرقی بزرگ شده‌ است و او را مادر ملت آلمان می‌دانند. در آلمان صدراعظم تعیین‌کننده سیاست حکومت است و قدرتمندترین مقام سیاسی محسوب می‌شود. پس از صدراعظم رییس‌جمهور به عنوان یک مقام تشریفات انتخاب می شود.

مجلس مرکزی در آلمان بوندس‌تاگ نام دارد که نمایندگانش توسط تمام مردم کشور آلمان انتخاب شده و تعدادشان ۵۹۸ نفر است که هر چهار سال یکبار طی انتخاباتی به مجلس راه می‌یابند.
****
بوندس‌تاگ قوه‌مقننه در سطح کل آلمان است و وظیفه تصویب قراردادهای بین‌المللی و بودجه عمومی کل کشور را عهده‌دار می‌باشد. بوندس‌تاگ یک پارلمان کاری است و در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر کمتر خصلت نمایشی دارد. همچنین خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در سطح اجلاس‌های بزرگ علنی نیست بلکه در کمیته‌های تخصصی تصمیم‌گیری می‌شود.

بوندس‌تاگ صدراعظم را برمی‌گزیند و مجلس می‌تواند وی را پیش از انتخابات با رأی عدم اعتماد سازنده براندازند. مجلس باید جانشینی برای او داشته باشد و تا زمانی که مشخص نشده است چه کسی به جای او می‌نشیند نمی‌تواند او را برکنار کند. صدراعظم لزوماً عضو مجلس است و وزیران از دل مجلس می‌آیند.

صدراعظم همان نخست‌وزیر است که در‌واقع در کشورهای مشروطه پادشاهی و کشورهای دارای حکومت جمهوری (جمهوری پارلمانی و غیر ریاستی) این مقام وجود دارد. در حکومت جمهوری (جمهوری ریاستی) این مقام وجود ندارد بلکه رئیس‌جمهور رئیس هیئت وزیران است.

مرکل توانست در سال ۲۰۰۸ مدیریت خوبی در زمان بحران مالی جهان داشته باشد. زمانی که بسیاری از بانک‌ها اعلام ورشکستکی کردند او طراح چتر نجات مالی بود و توانست با کمترین آسیب این بحران را مدیریت نماید. او که تا سال ۲۰۱۱ از هواداران نیروگاههای اتمی بود به یکباره بعد از فاجعه ژاپن تغییر موضع داد و به صف مخالفان پیوست!

از نکات جنجالی دیگر در کارنامه مرکل ماجرای جاسوسی تلفنی آمریکا از وی است. مرکل بعد از شنیدن خبر شنود تلفنش توسط سازمانهای جاسوسی آمریکا و NSA گفت: «استراق سمع بین دوستان هرگز پذیرفتنی نیست.»

هرچند که ۴۷ درصد از آلمانی‌ها با دیدگاه او در مورد مسأله بحران پناهندگان به آلمان را اشتباه می‌دانند اما به نظر می رسد ماجرای مانور تبلیغاتی بر جذب پناهندگان سوری در اروپا اصلی ترین دلیل انتخاب مرکل به عنوان چهره سال ۲۰۱۵ بوده است.

۱۳۹۴/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...