نسخه چاپی

مرگ 2 لرستانی بر اثر بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا در لرستان جان ۲ نفر را گرفت اما با این وجود مسئولان استان تاكنون در مورد شیوع این بیماری در لرستان اطلاع رسانی به مردم نداشته و پاسخ گوی اصحاب رسانه نیستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، با شروع فصل سرما و شیوع بیماری آنفولانزای خوکی در برخی از استان‌های کشور موجی از نگرانی در مردم به وجود آمده چراکه تاکنون این بیماری چندین قربانی داشته است.

شیوع این بیماری در برخی از استان‌های کشور از جمله استان کرمان و سیستان و بلوچستان سبب شد تا مردم لرستان نیز نسبت برای شیوع این بیماری در استان نگرانی داشته باشند و از طرفی شنیدن آمارهای غیررسمی از تعداد مبتلایان به این بیماری در لرستان این نگرانی را برای مردم دوچندان کرده و این در حالی است که مسئولان علوم پزشکی لرستان تاکنون برای آگاهی مردم گزارشی از شیوع بیماری آنفولانزای H1N1 به اطلاع‌ مردم استان نرسانده‌اند.

عدم اطلاع‌رسانی دقیق این موضوع برای مردم تا آنجاست که محمد ساکی مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از شنیدن صحبت‌های خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه «وزیر بهداشت صبح امروز خبر فوت دو لرستانی براثر بیماری آنفولانزا را تائید کرده است»، گفت: هرساله با توجه به فصل سرما بیماری آنفولانزا ممکن است در هرکجای دنیا تعداد اندکی قربانی داشته باشد بنابراین این رسانه‌ها هستند که با منتشر کردن این‌گونه اخبار، سبب تشویش اذهان عمومی و دامن زدن به این نگرانی‌ها می‌شوند.

وی افزود: اکنون نیز در بحث بیماری آنفولانزای خوکی تنها مسئولان ارشد این حوزه می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

هوشنگ بادپی مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در پاسخ به خبرنگار تسنیم، اظهارداشت: معاون بهداشتی دانشگاه لرستان در این زمینه می‌تواند پاسخ گوی سوالات شما باشد اما علی رغم تماس‌های مکرر پاسخی از این مسئول نیز دریافت نکردیم.

با توجه به شیوع این بیماری و ضرورت آگاهی مردم از وضعیت آن در استان و جلوگیری از شایعاتی در این مورد، لازم است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این راستا اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقعی داشته باشند چراکه پیش‌ از این نیز محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، 16 آذرماه 94 در خبری با عنوان«مرگ آنفولانزایی به 28 نفر رسید/ لیست 10 استان در معرض ابتلا» مطرح کرده بود که در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد؛ بر اساس اطلاعات سامانه نرم‌افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.

وی افزود: بعد از این دو استان، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استان‌هایی هستند که طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، عنوان کرد: افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر پنج سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد و اگر این بیماری به‌ موقع تحت درمان نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.

علی‌رغم اینکه تاکنون گزارش شفافی از وضعیت این بیماری از طرف مسئولان استان لرستان به اطلاع مردم نرسیده است سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان در جمع خبرنگاران این شهرستان در خبری با عنوان«تعداد فوتی‌های آنفولانزا به 42 نفر رسید» بیان کرده بود، که ازنظر شیوع ویروس آنفولانزا H1N1 در استان کرمان وضعیت سفید و عادی حاکم است و هیچ نکته نگران‌کننده‌ای در ارتباط با بیماری آنفولانزا در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا نوع A،عنوان کرد: به‌جز فوت 33 نفر در کرمان، در مابقی استان‌ها آمار فوت‌شدگان به‌صورت موردی بوده است که بر اساس آخرین گزارش‌ها، در آبادان یک نفر، لرستان 2 نفر، کرج یک نفر و سیستان و بلوچستان 5 نفر براثر این بیماری فوت کرده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به شایعاتی مبنی بر ارتباط شیوع آنفلوانزا از طریق اتباع خارجی بیان کرد: دلیل قانع‌کننده و خاصی برای اینکه این بیماری را به اتباع خارجی ارتباط دهیم، وجود ندارد چراکه در مناطقی که تراکم اتباع بیگانه بیشتر (بارانداز) است، آلودگی کمتری شاهد بودیم.

وی با تأکید بااینکه مردم باید توجه داشته باشند که شیوع سرماخوردگی بخشی از بیماری‌های واگیر فصل سرما است، گفت: مردم باید مراقب سلامتی خود باشند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین درباره اعتبار وزارت بهداشت برای بیماری‌های واگیر خاطرنشان کرد: اعتبار خاصی برای بیماری‌های واگیر و آنفلوانزا پیش‌بینی‌نشده، هرچند که نمایندگان مجلس برای سال 95 ردیف اعتباراتی را ویژه بیماری‌های واگیر انسانی و دامی در نظر گرفته‌اند.

۱۳۹۴/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...