نسخه چاپی

چرا آنفلوآنزای H۱N۱ خوكی نیست

H۱N۱ ؛ H۳N۲ و آنفلوانزای B سه دسته ویروس عامل آنفلوآنزای فصلی هستند، بهداشت جهانی نیز عنوان كرده كه این ویروس در انسان ایجاد بیماری می‌كند، وزارت بهداشت آمریكا و بهداشت و درمان بریتانیا نیز آنفلوآنزای H۱N۱ می‌گویند.بنابراین آنفلوآنزای خوكی صحیح نیست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، با شیوع آنفلوآنزای H1N1 که برخی ها آن را آنفلوآنزای خوکی می‌کنند صحیح نیست زیرا وزارت بهداشت می‌گوید این بیماری را باید آنفلوآنزای فصلی نامید نه آنفلوآنزای خوکی. بطوریکه محمود نبوی معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان می‌کند که بیماری فعلی را بهتر است آنفلوآنزای فصلی نامید نه آنفلوآنزای خوکی؛ زیرا به گفته وی «آنفلوآنزای خوکی از اول غلط بوده است چرا که در سال 2009 که این آنفلوآنزا نامگذاری شد دارای ژن‌های انسان و پرنده‌ها نیز بود لذا بعد از حالت پاندمیک درآمد و به آنفلوآنزای فصلی تبدیل شد.»

در این زمینه محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز عنوان می‌کند که منظور از آنفلوانزای خوکی همان آنفلوانزای فصلی است، زیرا سه دسته ویروس عامل آنفلوآنزاهای فصلی هستند. ویروس H1N1 ، ویروس H3N2 و ویروس آنفلوانزای B که البته این ویروس‌ها ممکن است در طی زمان دچار تغییر شوند ولی آنچه که هم اکنون در جهان شایع است همین سه دسته ویروس هستند.

گویا می‌گوید:‌ در میان این سه ویروس، ویروس آنفلوآنزای H1N1 که هم اکنون اکثریت موارد ابتلای آنفلوآنزای کشور را تشکیل می‌دهد از بیماری‌زایی و شدت بیشتری برخوردار است و البته تعداد موارد مرگ ناشی از این همه‌گیری با سال‌های گذشته تاکنون تفاوت چندانی نداشته است که نگرانی ایجاد کند. زیرگونه فعلی H1N1 که هم‌اکنون باعث بیماری شده در سال 2009 شناخته شد و چون این ویروس شباهت زیادی به ویروسی داشت که در خوک ایجاد آنفلوآنزا می‌کرد آنفلوآنزای خوکی نامیده شد و چون ویروس در مکزیک شناسایی شده بود به آن آنفلوآنزای مکزیکی هم گفتند. اما نام رسمی ویروس این بیماری در حال حاضر ویروس آنفلوآنزای A/H1N1pdm09 است.

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که این ویروس اکنون در انسان ایجاد بیماری می‌کند کما اینکه در سایت این سازمان هنور نام آنفلوآنزای خوکی دیده می‌شود. ولی وزارت بهداشت آمریکا نام آن را در سایت خود به H1N1 تغییر داده و ذکر کرده که در ابتدا به آن آنفلوآنزای خوکی اطلاق می‌شده است. در بریتانیا هم هر دو نام در سایت دولت و سایت بهداشت و درمان ملی بریتانیا به کار می‌رود. بنابراین آنفلوآنزای خوکی نام رسانه‌ای این بیماری است و نباید این شبهه را ایجاد کند که این بیماری چیزی متفاوت با آنفلوآنزاهای H1N1 یا فصلی است درحالیکه هر سال در فصل سرد شیوع این آنفلوآنزاها رخ می‌دهد و برای همه آشنا است.

۱۳۹۴/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...