نسخه چاپی

آمریكا با وجود مخالفت روسیه به سمت كاربردی كردن بمب اتم پیش می‌رود

دولت آمریكا در بودجه دفاعی سال آینده این كشور بیش از 600 میلیون دلار برای ارتقا و هدایت‌پذیر كردن یك مدل از بمب‌های اتم این كشور پیش می‌رود.

به گزارش نما به نقل از فارس، دولت آمریکا در نظر دارد با بودجه‌‌ای چندین میلیارد دلاری، خود را به بمب‌های اتمی هدایت‌پذیر مجهز کند، تصمیمی که با واکنش منفی مسکو مواجه شده است.

بمب‌های B61-12 که اولین بار در دهه 1960 تولید شدند، تا پیش از این غیرقابل هدایت بودند، اما با افزودن یک کیت هدایت‌گر روی این نوع از بمب‌ها، واشنگتن بمب‌های اتمی هدایت‌پذیر را به زرادخانه هسته‌ای خود می‌افزاید.

به نوشته پایگاه «مک کلاچی»،‌ باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در بودجه دفاعی سال آینده این کشور 643.3 میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته است. کل هزینه بازسازی این بمب‌ها بیش از 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

تصمیم آمریکا برای ارتقا این نوع بمب‌ها واکنش تند روسیه را در پی داشته است. تابستان امسال زمانی که واشنگتن نمونه غیراتمی این بمب را در «نوادا» تست کرد، «آناتولی آنتوتوف» معاون وزیر دفاع روسیه اقدام آمریکا را «غیرمسئولانه» و «آشکارا تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

مدتی بعد زمانی که تلویزیون آلمان اعلام کرد که ممکن است واشنگتن این بمب را در آلمان مستقر کند، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین باز هم به انتقاد پرداخت و گفت چنین کاری «می‌تواند موازنه قوا در اروپا را تغییر دهد. قطعا این اقدام روسیه را وادار می‌کند که برای بازگرداندن موازنه و برابری دست به اقدامات متقابل بزند.»

«هانس کریستنسن» مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای فدراسیون دانشمندان آمریکا می‌گوید واشنگتن باید به برداشت رقبای خود از اقدامات این چنینی توجه کند. وی با بیان اینکه روسیه با دیدن این اقدامات به این نتیجه می‌رسد که واشنگتن شاید خود را برای استفاده از این بمب‌ها در نبرد احتمالی آماده می‌کند، می‌گوید ارتقا این بمب حتی می‌تواند ناقض تعهد سال 2010 اوباما برای محدود نگه داشتن توان تسلیحات هسته‌ای در روند بازسازی آن‌ها باشد.

«جی کوفلان» مدیر اجرایی گروه دیده‌بان هسته‌ای نیومکزیکو می‌گوید واشنگتن با هوشمند کردن این بمب، آن را برای استفاده در جنگ مناسب‌تر می‌کند و این موجب می‌شود مسکو نیز به این سمت حرکت کند و نهایتا یک رقابت تسلیحاتی اتمی بین دو کشور شکل گیرد.

«جولیان بورگر» تحلیلگر روزنامه گاردین هم اخیرا در یادداشتی با انتقاد از این اقدام آمریکا نوشته است که مزیت بمب‌های اتمی این بود که استفاده از آن‌ها غیرقابل تصور بود و به همین جهت کسی به فکر به کار گیری آن‌ها نمی‌افتاد، اما حالا با دقیق و کوچک کردن بمب‌ها، آمریکا به سمت قابل استفاده کردن آن‌ها پیش می‌رود.

مک کلاچی در پایان به اظهار نظر «ویلیام پری» و «اندی وبر» دو تن از وزرای دفاع سابق آمریکا در مخالفت با کوچک سازی بمب‌های اتم اشاره کرده و نوشته است که تفکر استفاده از بمب‌ اتم یک نبرد محدود هسته‌ای، اشتباهی بسیار خطرناک خواهد بود.

۱۳۹۴/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...