نسخه چاپی

دنيامالي:فكر مي‌كنند برگردم آسمان به زمين مي‌آيد

كسی جرأت ندارد از من استعفا بگیرد

عکس خبري -  کسي جرأت ندارد از من استعفا بگيرد

رئیس پیشین فدراسیون قایقرانی در نشست خبری خود گفت: دوستان فكر می‌كنند اگر من برگردم آسمان به زمین می‌آید و كوچك می‌شوند. قبلا خواهش كردم و اكنون هم خواهش می كنم كه هرچیزی دارند كه دلیلی بر عدم كار درست من بوده بگویند. به دوستان گفته هم حتی یك ریگ كوچك در كفش من وجود ندارد. دلیل بركناری من جز بی تدبیری و بی سلیقگی نیست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، احمد دنیامالی رییس برکنارشده فدراسیون قایقرانی در نشست خبری خود که در زورخانه ده ونک برگزار شد درباره مسایل اخیر ورزش ایران با اهالی رسانه به گفت و گو پرداخت.

رییس سابق فدراسیون قایقرانی در ابتدا با اشاره به فعالیت‌های رسانه صحبت هایی کرد و پس از آن به مکان برگزاری نشست خبری‌اش اشاره کرد.

وی در آغاز صحبت‌هايش گفت: آرزوی قلبی همه ما است که ورزشکاران ما بتوانند در لندن نتایج شایسته ای بگیرند. همه این مسایل به این برمی گردد که بتوانیم مدیریت در چارچوب اداری انجام دهیم. می خواهم صحبت‌هایم را اینگونه آغاز کنم که اتفاق‌های افتاده خوب نبود. مدیریت ورزشی باید بپذیرد که هر اختیاری جای خودش را دارد. همه ملاحظات قانونی را مد نظر قرار بدهد. یک تفکری است که همیشه به آن اشاره مي‌شود، يعني انگار حق وزیر یا سازمان این بوده تا این اتفاق ها بیفتد. دوستان به تاریخچه اشاره می کنند که همیشه این اتفاق می افتاده اما شرایط مکان و زمان کنونی تغییر کرده است. هم اکنون قوانین زیادی در عرصه جهانی تغییر کرده است. در چند سال اخیر تغییرات زیادی داشتیم به خصوص در حوزه تعلیق کردن که مسایلی مهم است و نیاز به توجه دارد.

دنیامالی ادامه داد: در 7 سال گذشته سه مدیر به عرصه کاری آمدند که حضورشان با سعی و خطا بود و ضربه زد. یک مدیر برای حضور در محيط ورزشی باید کارش را بلد باشد. وقتی ورزشی نیست برای کسب تجربه به زمان نیاز دارد که در این مدت با سعی و خطا هایش کارهای اشتباه می کند. باید به تکفری برسیم که حق نداریم هر مدیری را در راس ورزش بگذاریم. هم اکنون حوزه نفوذ افراد به اصلاح مایه‌دار در ورزش زیاد شده و افراید که از نظر اجتماعی جایگاه ندارند و به دنبال شهرت هستند وارد ورزش می شوند. باید به هر طریقی جلو اینها را بگیریم. دلیلی ندارد زمانی که یک مدیر در يك عرصه موفق است وارد ورزش هم بشود. انقدر مدیران ورزشی ناتوانند که کس دیگري وارد ورزش شود؟


* مافیای سازمان‌یافته حاکمیت نامرئی را در ورزش توسعه می‌دهد
وی افزود: بزرگترین آسیب امروز ورزش از قشری است که دنبال پول و شهرت هستند. افراد زیادی در ورزش هستند که حتی شناخته شده نیستند و کارشان را انجام می دهند، چرا که آنها دنبال جاه طلبی نیستند و نمی خواهند از ورزش نمد درست کنند. مطمین باشید با این شرایط روزی می آید که ما در ورزش با مافیایی سازمان یافته روبه رو شویم و نتوانیم کاری انجام دهیم.

دنیاملی ادامه داد: اگر جلوگیری نکنیم و امثال بنده بخواهیم سکوت کنیم این مافیای سازمان یافته و ساختار شکن کارش را به راحتی انجام خواهد داد و حاکمیت نامریی اش را توسعه خواهد داد. باید این حاکمیت نامرئی را شفاف کنیم چرا که آنها از زلال بودن می ترسند. این مافیا که از فوتبال شروع شده و در حال نفوذ به ورزش های دیگر است و عناصری چون پول و زور و شهرت دارد در حال ریشه دوانی است و ما باید جلو آن را بگیریم.

* نمایندگان مجلس به جای استیضاح وزیر به مباحث قانونی توجه کنند

رییس برکنار شده فدراسیون قایقرانی گفت: باور دارم که توان مقابله با این نیرو را داریم و باید با هوشیاری شرایط را به گونه ای رقم بزنیم که همه چیز شفاف شود. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باهم مشکلات زیادی دارند و خلاهای قانونی که درباره وظایف این مجموعه ها داریم تضاد ایجاد می کند و مسایل شخصی می شود و به ورزش ضربه خواهند خورد. نماینده های ورزش به جای استیضاح به فکر توجه به بحث های قانونی باشند. باید قوانین را بر اساس منشور المپیک و مجامع بین المللی شکل دهیم و با این کار فعالیتی زیربنایی برای آینده ورزش انجام دهیم. اعتقادی به استیضاح ندارم اما به عنوان ورزشی تعلقی به سازمان ورزش ایران دارم.

وی ادامه داد: اگر تیغ تیز استیضاح زیر گلوی وزیر باشد به نفع ورزش نیست. باید توجه کنیم که اگر نتایج المپیک لندن چه خوب باشد و چه بد کسی نمی تواند وزیر را مقصر یا مسبب بداند. معتقدم بهترین المپیک را پیش رو داریم اما اگر هر اتفاقی بیفتد مسوولش یک نفر نیست. ورزش فعالیت تیمی است و همه در کنار یکدیگر کار می کنند.

دنیامالی ادامه داد: اين ماجراها اين فرصت را به وجود آورد كه دوستان ما متوجه شدند هرکاری که دلشان می خواهد را نمی توانند انجام دهند. هنوز یکسری از فدراسیون موافق طبع آقایان نیست اما باید به نظر مجمع احترام بگذاریم. گذشت روزهایی که ورزش زیر نظر فعالیت‌های آمرانه بود. ورزش ایران بالغ شده و می داند چه کار باید بکند. بزرگترین ثروت ما توجه افکار عمومی به ورزش ایران است. وقتی ما با تلاش های ورزشکاران و همکاران موفقیتی بدست می آوریم مسوولیت ما را برابر آنها سنگین می کند. امام خمینی می گفتند که مردم ولی نعمت ما هستند پس باید به این باور برسند که باید در چهارچوب های قانونی چه قوانین داخلی و چه قوانین خارجی توجه کنند.

وی ادامه داد: بیش از 20 نامه به وزارت خانه و کمیته رسیده است که برخی از آنها توسط رسانه ها منتظر می شدند. رسانه ها هم زیر فشار بودند. حالا از آقای وزیر می خواهم این نامه ها را منتشر کنند. چرا نمی خواهند این نامه ها را همکاران رسانه‌ای در اختیار داشته باشند. در حوزه قایقرانی بیش از 8 نامه به ایران رسیده است. اگر وزیر قابل بدانند حاضرم در یک مناظره تلویزیونی با او صحبت کنم. اگر خودش نمی خواهد می توانم با معاون ورزشی او صحبت کنم. سال ها معاون وزیر بودم و می توانم با مسئولان ورزشی برابر مردم حرف بزنم. می توانیم دوستان خوبی باشیم حتی تضاد آرا هم داشته باشیم. بالندگی یک حوزه به این است که اختلاف نظر وجود داشته باشد و آن را تقویت کنیم. باید اجازه دهیم انتقاد شود.

دنیامالی گفت: درباره موضوع هایی که در رسانه ها منتشر شده و صحبت هایی که از طرف وزارتخانه با الفاظی سطح پایین زده شده بايد بگويم كه اين اظهارات مناسب ورزش نیست. ورزش ایران کلاس خودش را دارد و همیشه در عرصه جهانی بزرگ بوده و این کلمه ها در شان ورزش نیست که از طرف یک مسئول در سطح معاون وزیر زده شود. البته جرات ندارند درباره من اینگونه حرف بزنند اما درباره دیگر فدراسیون ها هرچه خواسته‌اند گفته اند. همه اشتباه می کنند. از کار کردن نباید بترسیم و اگر اشتباهی کردیم گردن بگیریم. چه کسی مدعی می شود که اشتباه نکرده است؟ به جای اینکه دیگران را تحت فشار قرار دهیم به فکر خودمان باشیم. باید همه چیز را شفاف کنیم. من هم می توانم خطاکار باشم اما همه باید تلاش کنیم که این اشتباه ها کمتر شود.

وی ادامه داد: دیروز نامه ای به فدراسیون جهانی ارسال کردم که برای ورزشکاران ایرانی مشکلی پیش نیاید. این وظیفه من بود و بی‌تدبیری آقایان را با تدبیر و عقل و جوانمردی انجام دادم. خیلی ها گفتند این کار را انجام نده چرا که بعد المپیک کارشان را ادامه می دهند اما نمی توانم با سرنوشت این ورزشکاران بازی کنم. این ورزشکاران تلاش کردند و از بیت المال برای آنها هزینه شده است. 50 روز سکوت کردم و چیزی نگفتم و تنها برای المپیک بود تا فضا پرتنش نشود. من مستقل کار می کنم و برای آبرویم که یک روز توسط یک عزیزی مطرح شد تا پای جانم می ایستم.

احمد دنیامالی پس از صحبت هایش به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

* امکان تعلیق کمیته ملی المپیک وجود دارد

یکی از خبرنگاران پرسید که وزیر عنوان كرده كه براي حفظ آبروي شما دليل بركناري را توضيح نمي‌دهيم که دنیا مالی گفت: تا امروز هیچ دلیلی بیان نشده است. آقای وزیر به آبروی من اشاره کرد و من هم گفتم که به فکر آبروی من نباشد. بپرسید که من تا امروز حتی یک ریال حقوق نگرفتم اما امروز بپرسید چه هزینه‌هایی انجام می شود. از خرید ماشین تا رهن خانه های متفاوت. من دلیل برکناری‌ام را نمی دانم. یک دلیل از وزیر خواستم اما جوابی نداشت. دوستان درباره انتخابات کمیته ملی المپیک صحبت کردند که باید اخطار بدهم احتمال تعلیق انتخابات کمیته ملی المپیک هم وجود دارد. از طرف فدراسیون جهانی من رییس هستم و از طرف آقایان من برکنار شده ام. بعد از المپیک شاهد جنگ قدرتی خواهیم داشت که امیدوارم فضا تلطیف شود و دوستان فضایی را ایجاد کنند که مجامع جهانی بیش از این ورود نکنند.

سوال دیگر مبنی بر این بود که رییس جمهور می خواهد در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کند. آیا این مساله تاثیری دارد؟ دنیامالی گفت: در برخی کشورهای این اتفاق می افتد. نمی‌توانیم بگوییم که چون رییس جمهور چند ماه به پایان کار دارد و می خواهد در کمیته ملی المپیک وارد شود. کمیته بین المللی المپیک به مسایل سیاسی توجه می کند و نمی خواهد سیاست در ورزش نفوذ کند. اخطارهایی از مجامع جهانی آمده است اما دوستان توجه نکردند. امیدوارم کاروان دست پر از المپیک برگردد تا پس از این رقابت ها همه چیز شفاف شود.

وی ادامه داد: همیشه دولت جدید که وارد کار می شود با رییس کمیته ملی المپیکی رو به رو می شود که چند ماه قبل انتخاب شده و معلوم نیست با دولت سازگار است یا خیر. امیدوارم خود مجمع کمیته ملی المپیک که توانایی درست کردن این شرایط را دارد این فضا را درست کند. می توانیم به کمیته جانی المپیک پیشنهاد بدهیم تا انتخابات ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

*جایگاه ها ابهت نمی آرود بلکه شان خود آدم است که ابهت می آورد

خبرنگار دیگری درباره جلسه دنیامالی و وزیر سوال کرد که وی پاسخ داد: در آن جلسه اساس صحبت ها بر روی بازگشت من به فدراسیون بود. آقای عباسی گفتند که به عنوان رییس فدراسیون به مجامع بین المللی معرفی می شوند و شما به عنوان مدیر اجرایی عازم لندن شوید که من گفتم هرگز به عنوان مدیر کاغذی کاری نمی کنم.

گفتند که مجمع می گذاریم کاندید شو که من گفتم نمی توانیم مجمع برگزار کنیم. اگر بگذاریم و من کاندید شوم کار شما درباره خودم را تایید کردم. حتی به وزیر گفتم می خواهید مجمع برگزار کنید و هرکس را که می خواهید انتخاب کنید؟

وی ادامه داد: جایگاه ها ابهت نمی آرود بلکه شان خود آدم است که ابهت می آورد. دوستان فکر می کنند اگر من را برگردانند آسمان به زمین می آید. آقای وزیر گله کرد که بعد از گوانجو من به روال سابق که عهد کرده بودم از ورزش چیزی دریافت نکنم 10 سکه ارسالی وزیر را پس فرستادم. شما رییس فدراسیون خود را نمی شناسید. نمی دانید اخلاقش چطور است. من نیز گفتم که هیچوقت چیزی دریافت نکردم و همیشه تشکر می کردم و هدیه را بازمی گردانیم.

وی گفت: منشی را هم که می خواهید تغییر دهید صدایش می کنیم و با تشکر سمت را از او می گیریم اما این رفتار با من نشد. گفته بودم هر وقت خواستید با یک اشاره استعفا خواهم داد. قبلا خواهش کردم و اکنون هم خواهش می کنم که هرچیزی دارند که دلیلی بر عدم کار درست من بوده بگویند. به دوستان گفته هم حتی یک ریگ کوچک در کفش من وجود ندارد. دلیل برکناری من جز بی تدبیری و بی سلیقگی نیست. به این باور رسیم که در ورزش ایران افراد قد بلند را می زنند. یزدانی خرم که برای ورزش ایران زحمت کشید را برکنار کردند. نمی توانستند اجازه دهند که مجمع برگزار شود. امروز اگر نتایج خوبی گرفتیم در کشتی نتایج کار یزدانی خرم است اما اگر نتیجه نگرفتیم مقصر او نیست. حوزه ورزش غیر سیاسی است. کریم صفایی چرا برکنار شد؟ در یک جلسه معاون ورزشی گفت که باید مربیان کره ای برکنار شوند. مگر حد معاون ورزشی این است.

وی گفت: در فوتبال هم با یک تلفن مربی ایرانی تیم ملی را تغییر می دهند. این اتفاق ها آه افرادی است که بی تقصیر از ورزش رفتند. محمد دادگان را زدند و امثال من سکوت کردند و این شرایط پیش آمد. دادگان الگو بود و داشت کارش را انجام می داد. همه کارشان را می کنند و اشتباه هایی رخ می دهد. آقایان باید شفاف سازی انجام دهند و فکر می کنم باید بعد از المپیک همه نامه ها را منتشر کنند.

* باید 10، 11 ماه صبر کنم

خبرنگار دیگری پرسید با این وضعیت برمی گردید؟ كه دنيامالي گفت: واقعیت اين است که با مجموعه ای که هرطور خواستند برخورد کردند و حتی مسخره کردند نمی توان کار کرد. علاقه داریم در ورزش باشیم اما نه به هر قیمتی. شاید مجبور باشیم ده یازده ماه صبر کنیم. روز قبلی که برکنار شدم سهمیه بادبانی گرفته بودم که از دست رفت و این مسایل نگران کننده است. آکادمی ملی قایقرانی از روزی که برکنار شدم تعطیل است. چرا؟ این مساله نگران کننده است. وقتی همه چیز را تعطیل کنند یعنی اینکه زحمت های ما در حال هدر رفتن است. آقایان بخواهند حاضرم کمک کنم تا قایقرانی که در سه رشته فعالیت می کند به کارش ادامه دهد.

دنیامالی درباره خواهران احدپور گفت: دو ورزشکار ما بودند که یکی از فدراسیون جهانی کانو است. هنگامه احدپور درابتدا با تلاش خودش ارتباط گرفت و رفت با مدیر توسعه رویینگ فعالیت کرد. خانم احد پور چندماهی در لوزان آنجا کار کردند و هم اکنون در بخش آنتی دوپینگ کار می کند و خیلی هم موفق است.توانایی های او باعث شد موفق شود. راهله احد پور در فدراسیون جهانی تیر و کمان است. فدراسیون های جهانی رسانه های ایران را رصد می کنند. عصر ارتباطات است و همه از همه چیز مطلع می شوند.

وی درباره صحبت های وزیر هم گفت: خوشحالم که ورزشکاران راحت رفتند به المپیک. از روز اول با فدراسیون جهانی توافق کردم که اتفاقی برای ورزشکاران نیفتند. نه به خاطر وزیر بلکه به دلیل تکلیفم در ورزش. آقای وزیر هم گفته من را خوب می‌شناسد و مي‌داند بی تدبیری نمی کنم.

خبرنگار دیگری پرسید که می خواهید در آینده چه کار کنید؟ که دنیامالی گفت: از من نپرسید از آقایان بپرسید. هم اکنون استعفا جایی ندارد. اگر از زنگی آبادی استعفا گرفتند کسی جرات ندارد با من این موضوع را طرح کند. از نظر حقوقی درست نیست. فدراسیون جهانی می داند که استعفا معنایی ندارد. نمی توان یک نفر را برکنار کرد و بعد از او استعفا گرفت. برای مدیریت افکار عمومی این کار را انجام می دهند که من زیر بار آن نخواهم رفت. ماندن و مقاومت من عین منافع ملی است. مردم تضاد آرا را دوست دارند به این شرط که از چارچوب خارج نشویم اما مشکل ما این است که چون نمی توانیم استدلال کنیم به فکر تهمت زدن هستیم.

احمد دنیامالی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر با فدراسیون جهانی توافق کردید که به ورزشکاران ضربه ای وارد نشود پس چرا در همه نامه ها ورزشکاران مورد خطاب بودند تصریح کرد: مبحث تعلیق به همین سادگی‌ها نیست. باید این پیش شرط برای فدراسیون جهانی قرار داده می شد که من به عنوان رییس فدراسیون ایران باید ورزشکاران را تایید کنم در غیر این صورت این اتفاق نمی افتاد. با این شرایط نیز موضوع تعلیق ایجاد شد و در نهایت نیز خودم نامه دادم که ورزشکاران در لندن مشکلی نداشته باشند.

قبول دارم وزیر را نشناختم

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فعالیت های فدراسیون درباره نشریه و کاریکاتور ها و جشن تجلیل از قهرمانان نیز دامن زدن به این فعالیت ها نبود بیان کرد: این مسایل بعد از برکناری من مطرح شد. کاریکاتور ها بحث طنز دارد و اگر می دانستم کارم غلط است به طور رسمی عذر خواهی می کردم. اصل این است که این طنز ها جنبه مزاح دارد و می خواهد مسایلی را بیان کند. مشکل اصلی ما این است که قول هایی می دهیم که نمی توانیم به انها عمل کنیم.وقتی به یک ورزشکار می گوییم پس از بازگشت این پاداش را می گیری حتی به قیمت فروش خانه ات باید به عهدت وفادار بمانی. متاسفانه آقایان سلیقه ای برخورد می کنند. درباره جشن تجلیل از قهرمانان باید بگویم که برخی از همکاران من در جشن تجلیل حضور داشتند اما من در فدراسیون جهانی به دنبال برنامه های وایلت کارت برای المپیک بودم که فکر می کنم این مساله مهم تر بود. البته باید بگویم که برنامه های ما دو روز قبل به روسا اعلام می شود که شاید به دلیل مسایل امنیتی است اما به عنوان رییس فدراسیون قایقرانی با مقامات جهانی جلسه داشتیم و نمی توانتستم برنامه را تغییر دهم.

دنیامالی درباره جلسه با وزیر و نوسان های تصمیم های وزیر درباره قایقرانی نیز گفت: درست که وزیر قرار بود بعد از سفرش به آفریقا شرایط بازگشت من را مهیا کند اما نمی دانم چرا اینگونه نشد. در آن جلسه مذاکرات به بازگشت من به فدراسیون ختم شد.

وی در پاسخ به این سوال که شما گفتید وزیر باید رییس فدراسیونش را بشناسد آیا قبول دارید خود شما هم وزیر را نشناختید؟ گفت: قبول دارم وزیر را نشناختم.

۱۳۹۱/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...