نسخه چاپی

مدیرعامل مهاب قدس :

پشتوانه سد داریان مطالعات دقیق ۱۰ ساله ۳هزار مهندس نخبه است

مدیرعامل مهاب قدس با اعلام اینكه ۳ هزار مهندس نخبه ۱۰ سال مطالعات دقیق درباره سد داریان كرده‌ و پروژه احیای چشمه بل را با موفقیت اجرا كردند، گفت: آیا ۳ هزار متخصص متوجه مسائل نیستند و ۳ هزار فرد عادی كه تخصصی در این زمینه ندارند متوجه مسائل هستند؟

ناصر ترکش دوز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص نامه حدود 3 هزار نفر به رئیس جمهور مبنی بر توقف آبگیری سد داریان اظهار داشت: باید دید این افرادی که نامه به رئیس جمهور نوشته اند و مدعی شده اند که مطالعات سد داریان به خوبی انجام نشده ، چه تخصص و پیشینه ای دارند که در مورد صنعت پیچیده سد سازی اظهار نظر کرده اند.

وی ادامه داد: برای ساخت سد داریان حدود 10 سال مطالعه پیوسته انجام شد و بسیار بیش از آنچه امروز برخی مدعی آن هستند روی ساختگاه این سد، مسائل قبل، حین و بعد از آبگیری و پیامدها و آثار آن مطالعه و سنجش صورت گرفته است.

ترکش دوز با بیان اینکه ساخت سد داریان در بهترین ساختگاه و با ارزیابی های جامع مهندسی انجام شده، گفت: حدود 3 هزار مهندس نخبه که از بهترین دانشگاهها و مراکز علمی فارغ التحصیل شده اند و هر کدام تجربه و سابقه ای بالغ بر چند دهه در کار خود دارند بر روی ساخت سد داریان و پروژه های متعدد مربوط به آن از جمله پروژه احیای چشمه بل به صورت مستقیم از طراحی تا اجرا حضور داشته اند؛ آنوقت این 3 هزار متخصص متوجه مسائل نیستند و 3 هزار فرد عادی که تخصصی در این زمینه ندارند متوجه مسائل هستند؟

وی افزود: در صورتی که فرض کنیم این 3 هزار نفر وجود خارجی دارند و فقط امضای این نامه به صورت اسمی نیست و واقعا حدود 3 هزار نفر درخواستی را مطرح کرده اند، باید به آنها گفت که آیا در خصوص مسئله پیچیده ای چون ساخت سد اطلاعی دارید؟ این مسئله مثل این است که جراحی برای نجات جان یک بیمار بدن آنرا بشکافد تا بتواند وی را مداوا کند و انسانی عادی که تخصصی در علم جراحی ندارد، از روی احساس بگوید چرا بدن یک انسان را شکافته ای؛ بدون آنکه علم این را داشته باشد که یک جراح برای منفعت آن انسان و نجات وی باید بدنش را بشکافد و او را مداوا کند.

مدیرعامل شرکت مهاب قدس تصریح کرد: سدسازی صنعتی پیچیده است که برای احداث یک سد سالها مطالعه و ارزیابی تخصصی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد زیست محیطی، مهندسی سازه، هیدرولوژی منطقه و ... انجام می شود و کاری نیست که یک شبه و بدون در نظر گرفتن مسائل مربوطه و پیامدهای آن در خصوصش تصمیم گیری شود.

وی افزود: پروژه احیای چشمه بل یک پروژه بسیار پیچیده و فنی بوده که در نوع خود در جهان یک پروژه منحصر به فرد محسوب می شود؛ اینکه برخی بدون تخصص موفقیت این پروژه را زیرسوال می برند، باید از آنها پرسید با چه سند و مدرکی می گویند چشمه بل نجات پیدا نکرده؟ حرف زدن بسیار آسان است اما طرح ادعای بدون سند و زیرسوال بردن تلاش های متخصصان داخلی که همگی اقدامات آنها مبتنی بر داده های دقیق مهندسی بوده، کاری نادرست است.

مدیرعامل شرکت مهاب قدس خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در هر صنعتی پیشرفت می کنیم برخی که ما نمی دانیم چه دلایلی پشت آن است با طرح ادعاهای نادرست و با غوغاسازی های بی دلیل، تلاش برای زیرسوال بردن توانایی های داخلی دارند.

وی افزود: در این زمینه باید به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد که در دیدار اردیبهشت ماه با کارگران به توانمندی ایران در صنعت سدسازی اشاره کردند و فرمودند که ببینید در صنعت سدسازی چگونه به اینجا رسیدیم؛ وقتی مقام معظم رهبری از صنعت سدسازی ایران به عنوان یک صنعت پیشرو و نمونه برای دیگر صنایع یاد می کنند، چطور برخی بدون اطلاعات کافی، توانمندی داخلی در صنعت سدسازی را زیرسوال می برند؟

ترکش دوز تصریح کرد: بهتر است برای کسانی که از روی نااگاهی ضربه به توانمندی داخلی می زنند بیان شود که در صنعت سدسازی کشور ما تا یک پروژه مراحل مختلف مطالعاتی و کسب مجوزهای لازم را پشت سر نگذارد و تا متخصصان و صاحبنظران نیایند و روی بند به بند مسائل درگیر در یک پروژه سدسازی تمامی ابعاد فنی را مورد توجه قرار ندهند، یک پروژه به مرحله اجرا نمی رسد.

وی ادامه داد: صنعت سدسازی که برای مهار آب و در دسترس قرار دادن آبهایی که از دسترس ما خارج می شوند، فعالیت می کند برای کشور ما درست مثل جراحی برای بدن یک بیمار لازم است؛ وقتی یک بیمار نیاز به جراحی پیدا می کند تا زمانی که متخصصان علم پزشکی تشخیص ندهند که این بیماری با یک جراحی خاص درمان می شود، بیمار جراحی نخواهد شد؛ در سدسازی نیز تا زمانی که تمامی بررسی ها و مطالعات به ساخت یک سد در یک نقطه مشخص نرسد، آن سد ساخته نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهاب قدس با بیان اینکه برای کشور ما سدسازی از نان شب هم واجب تر است، گفت: بیش از 85 درصد بارش ها در ایران در پاییز و زمستان و بخشی از بهار است، در حالی که عمده مصرف آب در ایران در بخشی از بهار، فصل تابستان و ابتدای پاییز است؛ یعنی عمده مصرف ما زمانی است که عمده بارش های ما نیست؛ پس اگر نتوانیم آب های سطحی و سیلاب ها را برای زمانی که نیاز داریم مهار و کنترل کنیم با مشکلات عدیده ای در تأمین آب و برق کشور مواجه خواهیم شد.

وی افزود:‌ همین تهران که در سراسر کشور به عنوان یک شهر پر از دسترسی به امکانات مطرح است، اگر 5 سد اصلی تأمین آب شربش نباشند، یک روز هم زندگی در آن ممکن نیست؛ پس ما نیاز داریم سد بسازیم و در ساخت سد نیز سالها مطالعه و بررسی انجام میگیرد اما دلیل اینکه برخی می آیند از روی بی اطلاعی تقاضا می کنند نسازیم و ادعاهایی بی اساس مطرح می کنند را نمی دانم.

۱۳۹۴/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...