نسخه چاپی

ورود میوه های قاچاق با طعم سموم آفت كش!

پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون روز یكشنبه /22 آذر 94/ مطلبی با عنوان 'ورود میوه های قاچاق با طعم سموم آفت كش!' منتشر كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دراین مطلب آمده است: ورود میوه های قاچاق به کشور علاوه بر زیان اقتصادی زنگ خطر بیماری نباتی و گیاهی را در کشور به صدا در آورده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت عصر هامون، به دلیل عدم پرداخت عوارض دولتی برای میوه های قاچاق صدمه اقتصادی به کشور وارد می شود.

سیستان و بلوچستان نیز به دلیل مجاورت و هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان همیشه شاهد ورود میوه های قاچاق به داخل کشور بوده است.

متاسفانه به رغم ممنوعیت ورود این میوه ها به کشور، شاهد فروش آن در بازار به راحتی و به قیمت بالا توسط کسبه هستیم.

قاچاق میوه های خارجی و ورود آن به کشور بلای جان کشاورزان شده و لطمه فراوان به آن ها وارد کرده چرا که با ورود آن، میوه کشاورز ایرانی مانده و گندیده شده و تمامی زحمات وی بر باد می رود علاوه بر این به گفته رییس آزمایشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت میزان سموم و آفت کش هایی که برای نگهداری میوه های قاچاق وارداتی استفاده می شود، تا 10 برابر حد مجاز است.

قاچاق میوه زنگ خطر بیماری های نباتی و گیاهی

معاون اجرائی در امور شعب اداره کل تعزیرات حکومتی استان گفت: یکی از مهمترین راه های درآمد و امرار معاش مردم در مناطق کمتر توسعه یافته و روستانشین از طریق دامداری و کشاورزی است.

محمدحسین اشرفی افزود: در استان سیستان و بلوچستان نیز با توجه به نوع اقلیم و شرایط جغرافیایی بخش قابل توجهی از همین طریق به گذران زندگی می پردازند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در استان که در این زمینه تاثیر به سزایی دارد ورود میوه از کشور های همجوار به صورت غیرقانونی و قاچاق است.

وی تاکید کرد: ورود غیر قانونی میوه، علاوه بر ضربه به تولید داخل و نابودی اشتغال زنگ خطری برای ورود بیماری های نباتی و گیاهی می باشد.

انبه و نارنگی بیشترین میزان قاچاق را در بین میوه ها به استان به خود اختصاص داده است
معاون اجرائی در امور شعب اداره کل تعزیرات حکومتی عنوان کرد: انبه و نارنگی بیشترین کالای کشف شده در این حوزه را به خود اختصاص داده اند.

اشرفی تاکید کرد: در این راستا با تلاش های پر ارزش نیروی انتظامی و سایر ضابطین در سرتاسر استان از ابتدای سال تاکنون 82 فقره پرونده قاچاق میوه در استان با ارزش بیش از 1 میلیارد و 239 میلیون ریال افتتاح شده است.

وی ادامه داد: این تعداد پرونده جهت رسیدگی به شعب تعزیرات حکومتی ارسال که با اقدامات صورت گرفته توسط همکاران در ادارات سطح استان 81 فقره پرونده مختومه گردید.
وی در این راستا افزود: متخلفین علاوه بر ضبط کالاهای مکشوفه به میزان 1 میلیارد و 850 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم گردیدند.

میزان سموم میوه های قاچاق تا 10برابر حد مجاز است

رییس آزمایشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت اعلام کرد: میزان سموم و آفت کش هایی که برای نگهداری میوه های قاچاق وارداتی به خصوص پرتقال و لیمو ترش استفاده می شود، تا 10 برابر حد مجاز است.

حسین رستگار افزود: وارد کنندگان میوه های قاچاق برای اینکه این میوه ها در مدت طولانی حمل و نقل، قارچ نزنند، از یکسری واکس ها، قارچ کش ها و آفت کش ها استفاده می کنند که بسیاری از آن ها غیر مجاز است.وی گفت: قاچاقچیان میوه برای اینکه ماندگاری میوه های وارداتی را افزایش دهند، نه تنها از سموم غیر مجاز استفاده می کنند بلکه میزان سمی که به این میوه ها می زنند در اغلب موارد بیش از حد مجاز است و در مواردی آزمایش های ما نشان داده است که تا 10 برابر حد مجاز به این میوه ها سم می زنند.

رییس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: فهرست قارچ کش های مجاز و نیز حد مجاز و استاندارد استفاده از آن ها برای کشور ما تعیین و ابلاغ شده است اما متأسفانه، بررسی ها نشان می دهد که در موارد زیادی برای نگهداری میوه های قاچاق از قارچ کش های خارج از رده استفاده می شود.رستگار در پاسخ به این پرسش که در چه میوه هایی بیشتر این سموم دیده شده است، توضیح داد: این موضوع در بسیاری از میوه های قاچاق به خصوص مرکبات مانند پرتقال و لیموترش وارداتی زیاد دیده شده است.

رییس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: نمونه گیری از میوه های قاچاق نشان می دهد که اکثر این اقلام واقعا از هیچ مرجعی مجوز و تأیید کیفیت نگرفته اند و هیچ کس سلامت آن ها را تأیید نکرده است.وی اضافه کرد: کشور ما از نظر تولید میوه بسیار غنی است، حتی ما صادرات میوه به کشورهای دیگر داریم و اینکه عده ای میوه هایی را از خارج، آن هم به صورت قاچاق و بدون تایید کیفیت و سلامت وارد بازار داخلی می کنند به هیچوجه قابل قبول نیست.

رستگار ادامه داد: نظارت بر بازار میوه و تره بار و واردات آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
وزارت بهداشت نظارتی بر میوه های قاچاق ندارد و فقط وقتی که محموله ای توقیف شد از وزارت بهداشت می خواهند که سلامت آن را بررسی و اعلام نظر کند.رییس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا شستن این میوه ها آلودگی و سموم آن را برطرف می کند یا نه؟

پاسخ داد: قطعاً شستن میوه مفید و موثر است اما آزمایش های وزارت بهداشت نشان داده است که در موارد زیادی سم و آفت کش از پوست میوه (به خصوص میوه های پوست نازک مانند خیار) عبور و به داخل آن نفوذ کرده است.رستگار گفت: برای برخورد با این پدیده کمیته مبارزه با آلاینده ها به صورت کمیته ای مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است و طی ماه های اخیر نظارت ها هم در میادین میوه و تره بار و هم در بازار خرده فروشی تشدید شده است.

اثرات خطرناک آفت کش ها بر سلامت انسان

آفت کش ها با تغییر سرعت فعالیت های مختلف بدن، افزایش آنها به عنوان مثال، افزایش تپش قلب و تعریق یا کاهش آنها مثلا توقف کامل تنفس عمل می کنند.

۱۳۹۴/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...