نسخه چاپی

استقبال نتانیاهو از لغو قرارداد آمیا

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با اعضای كابینه خود از لغو یك طرفه قرارداد آمیا میان ایران و آرژانتین استقبال كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با اعضای کابینه خود از لغو یک طرفه قرارداد آمیا میان ایران و آرژانتین استقبال کرد.

به نوشته روزنامه تایمز آو اسراییل، بنیامین نتانیاهو، روز یک‌شنبه در نشست اعضای کابینه از لغو قرارداد آمیا توسط دولت آرژانتین استقبال کرد و گفت: ما از این تغییر رویکرد استقبال می‌کنیم و من امیدواریم که از این پس شاهد بهبود چشمگیر روابط میان آرژانتین و اسراییل باشیم.

نتانیاهو در ادامه بهبود در روابط با کشورهای آمریکای لاتین در سال های آینده را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری آرژانتین روز شنبه اعلام کرد، دولت این کشور قرار داد خود را با ایران در زمینه تحقیق و بررسی مشترک درباره‌ی حادثه بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در آرژانتین لغو می‌کند.

وزارت دادگستری آرژانتین هم‌چنین تاکید کرد این قرارداد را که در سال 2013 میان دو کشور به امضاء رسید و سال گذشته نیز در دادگاه عالی آرژانتین تایید شد را تصویب نمی‌کند.

قرارداد بررسی مشترک حادثه آمیا در دولت کریستینا فرناندز، رییس‌جمهور پیشین آرژانتین میان دو طرف به امضاء رسید.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان صبح یک‌شنبه در واکنش به لغو یک طرفه این قرارداد از سوی آرژانتین با بیان این که این موضوع دارای داستانی طولانی است و تحولات صورت گرفته جدید نیست، تصریح کرد: توافق انجام شده به مرحله اجرایی شدن نرسیده بود و ما از نظر حقوقی در حال جمع‌بندی موضوع هستیم.

عراقچی افزود: لغو قرارداد آمیا در بخش معاونت آمریکا وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

بر اساس این گزارش، در 27 تیرماه سال 1373 ساختمان بزرگی در بوینس‌آیرس که متعلق به یهودیان آرژانتین بود، هدف یک عملیات انفجاری قرار گرفت که منجر به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر شد.

به محض وقوع انفجار در دو مرکز به نام‌های انجمن دو جانبه اسراییل - آرژانتین (آمیا) و هیأت انجمن‌های اسراییلی- آرژانتینی (دایا)، مقامات رژیم صهیونیستی سریعاً ایران را مسوول این انفجارها دانستند و پس از آن تلاش کردند با برگزاری تظاهرات متعدد در مقابل سفارت ایران در بوینوس آیرس فضای رسانه‌یی را به شدت تحت تأثیر تبلیغات خود قرار دهند.

با گذشت چندین سال از این اتفاق، مدارک و شهادت‌های بسیاری علیه ایران مطرح شد که به آشکارترین شکل، جعلی و کذب بودن آن‌ها مشخص شد، اما باز هم تلاش‌ها برای گناهکار جلوه دادن جمهوری اسلامی در این ماجرا از جانب صهیونیست‌ها و عوامل آن‌ها در آرژانتین متوقف نشده است.

مسوولیت پرونده به خوان خوزه گالئانو، قاضی فدرال آرژانتینی سپرده شد اما عملکرد این قاضی آرژانتینی در تهیه پرونده ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران، پرداخت رشوه به کسانی که خود را شاهد این پرونده معرفی کردند و دیگر اقدامات وی در این خصوص موجب شد تا گالئانو که مشمول 11 اتهام رسمی در جریان مدرک‌سازی‌های خود شده بود در تاریخ 12 مرداد 1384 توسط شورای عالی قضات آرژانتین از سمت خویش عزل و پروانه قضاوت وی نیز باطل شود.

این قاضی آرژانتینی هم‌چنین در سال 1382 حکم بین‌المللی مبنی بر بازداشت 8 دیپلمات ایرانی از جمله هادی سلیمان‌پور، سفیر پیشین ایران در آرژانتین را صادر کرد که این حکم به بازداشت سلیمان‌پور در تاریخ 30 مرداد همان سال در شهر دورهام انگلیس انجامید، اما از آن‌جایی که مدارک ارائه شده از سوی قاضی گالئانو مورد پذیرش محاکم قضایی انگلیس قرار نگرفت، وی روز 21 شهریور با قید وثیقه آزاد شد و در نهایت در روز 22 آبان 82 دادگاه انگلیس حکم نهایی را مبنی بر بی گناهی سفیر پیشین ایران در آرژانتین صادر و پرونده را رسماً مختومه اعلام کرد.

به هر حال وجود فشارهای سیاسی به دولت آرژانتین در این خصوص موضوعی است که بسیاری به آن معترفند. این فشارها به حدی است که دولت آرژانتین هم‌چنان پیگیر پرونده آمیا و ادعای واهی خود مبنی بر دست داشتن ایران در این انفجار است؛ ادعایی که چندین بار و به واضح ترین شکل موجود، بی‌اساس بودن آن ثابت شده است.

طرح مجدد پرونده آمیا و جریان‌سازی پیرامون آن و در پی دیدار رییس لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) با نستور کریچنر، رییس جمهور و خورخه تایانا، وزیر خارجه آرژانتین و هم‌چنین دیدار وزیران خارجه آرژانتین و رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت.

سرانجام در آبان ماه سال 1386مجمع عمومی پلیس بین‌الملل دراقدامی عجیب، سیاسی کارانه، غیرحقوقی و بی اساس با قرار دادن نام چند تن از مقامات اسبق کشورمان در فهرست اخطار قرمز موافقت کرد.

مجمع عمومی پلیس بین‌الملل در مراکش با دو سوم آرا اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت، علی فلاحیان وزیر اطلاعات پیشین، علی اکبر ولایتی وزیر پیشین خارجه، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، احمد وحیدی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، احمدرضا اصغری دبیر سوم وقت سفارت ایران، محسن ربانی رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران و عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب الله لبنان را به اتهام بی‌اساسی مبنی بر مشارکت در بمب‌گذاری مرکز همیاری یهودیان (آمیا)، در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داد.

این اخطاریه به معنای حکم جلب نیست و تا مرحله‌ای که پلیس بین‌الملل وارد عمل شده و دست به دستگیری و بازداشت متهمین بزند، مراحل دیگری وجود دارد.

اما ماجراهای مربوط به پرونده آمیا در آرژانتین به اینجا ختم نشد و جسد آلبرتو نیسمان، دادستان ویژه رسیدگی به این پرونده یک روز پیش از آن که برای ارائه توضیحات درباره ماجرای آمیا به پارلمان برود، در منزلش پیدا شد.

روزنامه بوینوس آیرس هارلد روز دوشنبه 29 دی‌ماه 1393(19 ژانویه) گزارش داد، جسد آلبرتو نیسمان، دادستان ویژه رسیدگی به پرونده آمیا در منزل وی کشف شده است. به گفته دادستان بوینوس آیرس، آلبرتو نیسمان به ضرب گلوله کشته شده و مأموران نیز در کنار جسد وی اسلحه‌ای با کالیبر ۲۲ میلی‌متر پیدا کرده‌اند. در حالی‌که معاون وزارت امنیت آرژانتین مرگ آلبرتو نیسمان را خودکشی خوانده، دادستانی فرضیه اجبار وی به خودکشی را طرح کرده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارند. بسیاری بر این باورند که نیسمان دلیلی برای خودکشی نداشته و مرگ وی را مشکوک توصیف می‌کنند.

آلبرتو نیسمن در سال ۲۰۰۴ وظیفه پیگیری پرونده آمیا را بر عهده گرفت. او در سال ۲۰۱۳ چندین تن از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را متهم به ایجاد شبکه‌ای تروریستی در آمریکای جنوبی و نیز صدور دستور انجام بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان کرد و حتی فرناندز را به اهمال کاری در این زمینه با هدف بهبود روابط با ایران متهم کرد.

این درحالی است که مقامات ایران همواره هرگونه دخالت در این حادثه را قویا رد کرده‌اند.

۱۳۹۴/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...