نسخه چاپی

هجمه‌های دولت مسكن مهر را نیمه تمام گذاشت

عضو كمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینكه مشكلات كشور از خلقت حضرت آدم تا كنون بر سر مسكن مهر شكست، گفت: هجمه‌های دولت مسكن مهر را نیمه تمام گذاشت

به گزارش نما به نقل از فارس، دانشکده رسانه خبرگزاری فارس با برگزاری میزگردی با حضور «علیرضا خسروی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و «مهدی هدایت» مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس به بررسی مسائل و مشکلات مسکن مهر پرداخته است.

هدف از برگزاری این میزگرد که بخش اول آن در پی می‌آید، بررسی موانع و مشکلات قبلی و فعلی مسکن مهر، بحث پایه پولی، مشکلات مکان‌یابی‌ها، موضوع معوقات بانکی، بررسی راهکارهای حل مشکلات مسکن مهر به ویژه در دو شهر جدید و بزرگ پرند و پردیس، جولان دلال‌ها در بازار کم متقاضی مسکن مهر، بدهی دولت به شرکت‌های تعاونی، پیشنهاد فرمول اقساطی تحویل واحدها و وعده اتمام مسکن مهر در سال 96 و ....است.

مشروح اظهارات علیرضا خسروی نماینده سمنان در خانه ملت و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این میزگرد از نظر خوانندگان می‌گذرد.

دولت اصلاحات متولی طرح جامع مسکن بود

«علیرضا خسروی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایا و معایب طرح مسکن مهر، با طرح این پرسش که آیا ما فی البداهه به مسکن مهر رسیده‌ایم یا اینکه این کار بر اساس طرحی صورت گرفته‌ است؟ گفت: آنچه که کمتر به آن پرداخته شده این است که مسکن مهر بر اساس طرح جامعی کلید خورده که سال 86 و همزمان با پایان دولت اصلاحات مشخص شده بود.

وی توضیح داد که بر اساس این طرح جامع باید برای مسکن‌دار شدن مردم برنامه‌ریزی می‌شد، بر طبق آن سالیانه 20 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد و به تدریج این مقدار افزایش می‌یافت، آن زمان نام این طرح، مسکن مهر نبود.

دو دولت‌ بر سر تعداد واحدهای مسکونی اختلاف داشتند

خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا متولی این امر را دولت اصلاحات می‌دانید؟ اظهار داشت: در طرح جامع قبلی بله، که به دولت احمدی‌نژاد رسید و ایرادی که به طرح می‌گرفتند این بود که قرار بود در طول یکسال 50 هزار واحد مسکونی بسازیم و به ترتیب به تعداد واحدها اضافه کنیم اما دولت آقای احمدی‌نژاد یکدفعه دو میلیون واحد مسکونی را کلید زد یعنی اختلاف بر سر تعداد واحدهای مسکونی بود، بنابراین مسکن مهر طرحی نبود که یک شبه به ذهن ما برسد و خارج از برنامه کار کرده باشیم.

نماینده سمنان در مجلس با یادآوری اینکه در دنیا مشابه طرح‌ مسکن مهر وجود دارد، اظهار داشت: شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی در ایران حدود 1/6 است یعنی نسبت به هر 100 خانه 106 خانوار مستقر هستند و در بقیه کشورها این شاخص 0/9 است یعنی از هر 100 خانه 90 خانوار مستقر هستند.

صنعتی‌سازی راه‌حل مسکن‌دار شدن مردم است

وی با اشاره به اینکه مشکل مسکن در تمام دنیا به غیر از آسیای میانه و آمریکای لاتین با صنعتی‌سازی برطرف شده است، توضیح داد: در کره 14 میلیون واحد مسکونی طی مدت 20 سال، در ژاپن 18 میلیون واحد مسکونی طی مدت 10 سال، در ترکیه 6 میلیون واحد مسکونی طی مدت 8 سال و در چین 7 میلیون واحد مسکونی در سال اول 4 میلیون و 800 هزار ساخته شده‌اند، بنابراین تنها ایران نخواسته‌ که موضوع مسکن را به این طریق حل کند بلکه ما نیز همانند دیگر کشورها راهی جز صنعتی‌سازی نداریم و می‌بایست این مسیر را طی کنیم.

اجرای فرمان تاریخی امام بر تمامی دولت‌ها واجب است

نماینده سمنان در مجلس، فرمان تاریخی حضرت امام (ره) درباره افتتاح حساب 100 را مورد اشاره قرار داد که کمتر به آن پرداخته شده است و گفت: امام خمینی (ره) فرمودند که اینجانب حسابی به شماره یکصد افتتاح می‌کنم تا خانه‌هایی ارزان بسازید و در اختیار مردم قرار دهید و در این طرح به هیچ وجه پولی بابت خرید زمین پرداخت نشود، همه بیایند و در مصالح و دستمزدها کمک کنند ولی در عین حال می‌گوید که دولت موظف است که در تامین آب، برق، آسفالت، وسایل ایاب و ذهاب و درمانگاه کمک کنند.

وی با طرح این سئوال که چرا این فرمان حضرت امام (ره) را کنار گذاشته‌ایم، افزود: اجرای این فرمان بر تمامی دولت‌ها واجب است پس چگونه ادعا می‌کنیم که زیرساخت‌های مسکن مهر را باید فرد دیگری تامین کند، فرد دیگری وجود ندارد، این فرمانی است که حضرت امام دادند و قانون اساسی برای ما مشخص کرده است، علاوه بر این ما در سیاست‌های کلی هم وظیفه داریم که برای مردم خود حداقل یک مسکن مناسب تهیه کنیم که حداقل مسکن مهر این بخش را در بردارد.

مسکن‌ مهر عقب‌ماندگی بخش مسکن را رفع کرد

خسروی اینکه طرح مسکن مهر شامل تمامی شهرها شده را یکی دیگر از مزایای آن خواند و افزود: طرح مسکن مهر یک قشر محرومی را شامل شد که واقعا در فکرشان هم متصور نبودند که زمانی صاحبخانه شوند، این طرح در واقع عقب‌ماندگی که در بخش مسکن داشتیم را برطرف کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد به اینکه در دولت سازندگی حدود 230 تا 240 و در دولت اصلاحات 250 تا 260 هزار واحد مسکونی ساخته شد و بعدا یک جهش دو میلیون و 300 هزار واحدی، جهشی بود که کمبود‌های مسکن را در این سه چهار دوره تقریبا جبران کرد.

هر دقیقه یک واحد مسکونی ساخته شد

وی با اشاره به مسکن مهر روستایی اظهار داشت: از مجموع واحدهایی که ساخته و کمتر به آن پرداخته شد یک و نیم میلیون واحد روستایی بود، 500 هزار واحد مسکن مهر در بافت فرسوده و دو میلیون و 250 هزار واحد مسکونی در مسکن مهر بود که جمعا 4 میلیون و 250 هزار واحد مسکونی می‌شود که در 8 سال گذشته ساخته شد و بنا به تقسیم زمانی هر یک دقیقه یک واحد مسکونی ساخته شده است.

خودزنی‌هایی رخ داد

به گفته وی این افتخار نظام جمهوری اسلامی بود که توانست چنین کار بزرگی را انجام دهد و می‌توانست بر روی صدور امکانات مهندسی و تجهیزات اثر بگذارد.

خسروی ابراز تاسف کرد از خودزنی‌هایی که به زعم وی در بخش‌های مختلف این مسیر از جمله پایه پولی و مشکلات جانمایی‌ها رخ داد.



مسکن مهر معدل خوبی دارد/مشکلات جانمایی‌ها به شورای مسکن استان‌ها بازمی‌گردد

وی با اشاره به مشکلاتی که درباره جانمایی‌های مسکن مهر به وجود آمده است، یادآور شد که تمامی اعضای هیئت دولت در این خصوص به وزیر مسکن تفویض اختیار کرده ‌بودند یعنی وزیر مسکن در هر شهری که شورای مسکن تشکیل می‌داد با اختیارات تام وارد می‌شد و اگر در بحث جانمایی‌ها اشکالات و عقب افتادگی‌هایی هم وجود دارد به شورای مسکن استان بازمی‌گردد.

خسروی یادآور شد که در بخش‌های مدیریتی و سطوح پایین‌تر یکسری اشکالات هم وجود داشت اما در مجموع معدل طرح معدل بسیار خوبی است.

هدفگذاری مسکن 45 درصد و بهداشت و درمان 5 درصد است

وی افزود: نکته دیگر اینکه در سبد خانوار هر فردی سهمی در بحث مسکن دارد.. سهم مسکن خانوار حدودا 35 درصد بوده که در برخی شهرها متغیر است و به 40 تا 45 درصد هم می‌رسد اما سهم بهداشت و درمان 5 درصد است یعنی هدفگذاری که الان در بهداشت و درمان کرده‌ایم بسیار عالی و خوب است اما اثری که در زندگی مردم دارد 5 درصد است لذا اگر همین هدف گذاری در بخش مسکن انجام می‌گرفت حداقل 35 تا 40 درصد روی سبد خود خانوار تاثیرگذار بود و این جزو نکاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

قواعد بازی رعایت نمی‌شود/هیچ دولتی دولت بعد را همپوشانی نمی‌کند

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عدم تمایل دولت فعلی منجر به این شده که طرح‌ها به نتیجه نرسند؟ اظهار داشت: معمولا ما قواعد بازی را خیلی خوب رعایت نمی‌کنیم و یکی از آنها بحث جابجایی‌هایی است که در هر دولتی اتفاق می‌افتد، خیلی هم برای من فرقی نمی‌کند که کدام دولت است، هر دولتی روی کار می‌آید به این دلیل که قاعده بازی را بلد نیست از صدر تا ذیل را تغییر می‌دهد، همانند زمانی که رؤسای دانشگاه‌ها تغییر می‌کنند و مستخدمین هم تغییر می‌کنند زیرا هیچ دولتی دولت بعدی را همپوشانی نمی‌کند، همیشه هر کسی آمده می‌گوید که دولت قبل راه را به اشتباه رفته است.

دولت هجمه زیادی به مسکن مهر وارد کرد

نماینده سمنان در مجلس تأکید کرد که مگر ما برنامه پنج ساله نداریم و بر اساس آن پیش نمی‌رویم بنابراین دلیلی ندارد که خارج از برنامه حرکت کنیم، اتفاقی که در این دولت رخ داد بحث مسکن مهر بود و هجمه بسیار زیادی بود که یک خط اعتباری به مبلغ 40 هزار میلیارد تومان را که از بانک مرکزی گرفته بودیم عنوان کردند که پایه پولی را بالا برده است.

مشکلات کشور از خلقت حضرت آدم تاکنون بر سر مسکن مهر شکست

وی افزود: تمامی مشکلاتی که در جمهوری اسلامی از خلقت حضرت آدم تاکنون اتفاق افتاده بود سر مسکن مهر شکسته شد، تمامی کارشناسان اقتصادی‌شان هم از این نکته استفاده کردند که از بانک مرکزی پولی گرفته‌ و در مسکن مهر هزینه شده پس باعث و بانی تورم هم مسکن مهر است، وقتی که شما (دولت) این هجمه را به مسکن مهر وارد کردید طبیعتا هیچ فرد دیگری هم از آن حمایت نمی‌کند.

اقتصاد ما به لوکوموتیو مسکن وصل نیست

خسروی با اشاره به برنامه‌هایی که برای خروج از رکود ارائه شده است، توضیح داد: اصلا بحث مسکن در این برنامه‌ها دیده نشده و حتی در آخرین برنامه نیز بحث مسکن مغفول ماند، در صورتی که کشورهای دنیا برای خروج اقتصادشان از رکود از دروازه مسکن بیرون می‌آیند، کشورها اقتصادشان را به لوکوموتیو مسکن وصل کرده و بعد آن لوکوموتیو را حرکت داده و اقتصادشان از حالت رکود بیرون می‌آید.

به هجمه‌ها پاسخ خوبی داده نشد/40 هزار میلیارد تومان طی 6 سال تزریق شد نه یکسال

وی اضافه کرد: به این قسمت هجمه‌های زیادی وارد شد و نشد آنطور که باید و شاید به آن پاسخ داده شود، اما من در اینجا می‌خواهم مقدار کمی از این پروژه دفاع کرده باشم،از جمله اینکه 40 هزار میلیارد تومان به مسکن مهر اختصاص یافت و بعد متهم شدیم به این که 44 درصد تورم را باعث شدیم، باید یادآور شوم که این مبلغ طی 6 سال تزریق شد و نه در یکسال.

بانک‌ها برای حل مشکل مسکن مهر پول نمی‌دهند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دیگر این که خود بانک‌ها عمدتا فضاسازی می‌کردند زیرا هیچ بانکی حاضر نبود پول بدهد و همین الان هم بانک‌ها حاضر نیستند که پولشان را بدهند تا مشکل مسکن مهر حل شود، در صورتی که خود مردم حدودا 460 هزار میلیارد تومان سپرده نزد بانک‌ها داشتند و از این مبلغ مردم 40 هزار میلیارد تومان را حاضر نشدند بدهند.

بانک‌هایی قارچ‌وار در کشور رشد کردند

وی با بیان اینکه یکسری بانک‌ها همانند قارچ در کشور به وجود آمدند،افزود: یک بانک با 200 میلیارد تومان سرمایه تاسیس شد و در حال حاضر بالغ بر 3 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه دارد و باید پرسید که با این اقتصاد این مبلغ از کجا آمده است؟ و با چه روشی کسب شده است؟ این را هم به ما بگویید که حداقل بخش‌های مختلف اقتصادی بدانند.

کم توجهی به معوقات بانکی/مبالغی که جاهای دیگر هزینه شد

خسروی معوقات بانکی را از دیگر موضوعاتی برشمرد که کمتر به آن پرداخته شده و افزود: در حال حاضر دولت و قوه قضاییه تلاش زیادی در این زمینه انجام می‌دهند، زمانی بالغ بر یک هزار نفر 10 هزار میلیارد تومان بدهکاری بانکی داشتند که جای دیگری هزینه می‌شد معلوم است که فردی نمی‌آید در این بخش مشکل را حل کند.

رئیس‌دولت هم مسکن مهر را به باد انتقاد گرفت/گناه را به گردن مسکن مهر می‌اندازند و به دنبال تدبیرند

وی بار دیگر به هجمه‌هایی اشاره کرد که در بحث پایه پولی به مسکن مهر وارد شد و گفت: رئیس محترم دولت چندین بار در سخنرانی‌های خود از این استفاده کرد که 40 درصد از افزایش پایه پولی کشور به دلیل مسکن مهر بوده است، غافل از اینکه همین الان که با هم حرف می‌زنیم دولت قبل با 90 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی‌اش را تحویل گرفت و حدودا 490 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی را به دولت تدبیر و امید تحویل داد و در مدت دو سال از 500 هزار میلیارد تومان به 850 هزار میلیارد تومان رسیده‌ایم، چطور می‌شود که تورم ما یکدفعه بالا و پایین می‌رود، بنابراین اینکه همه گناه را گردن مسکن مهر بیندازیم و بعد بخواهیم که یک تدبیری داشته باشیم، درست نیست.

مسکن مهر مظلوم واقع شد

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: به نظر من با هجمه‌های مختلف اقتصادی که به مسکن مهر وارد شد جایی برای دفاع باقی نگذاشتند و از آن طرف هم افرادی آمده بودند که حق نداشتند از مسکن مهر دفاع کنند یا نمی‌توانستند آنطور که باید و شاید دفاع کنند و هر کسی که دفاع می‌کرد به یک نحوی مورد اتهام واقع می‌شد بنابراین در بخش‌های مختلف، مسکن مهر علی‌رغم کارکرد بسیار خوبی که برای مسکن دار شدن مردم داشت به نوعی مظلوم واقع شد.

با گذشت سی‌ماه از دولت مسکن مهر کمتر از یک درصد پیشرفت فیزیکی داشت

وی در خصوص اینکه در حال حاضر برای رفع مشکل مسکن مهر چه تدبیری باید اندیشیده شود؟ گفت: حدود یک میلیون و 150 هزار واحد مسکونی باقی مانده و دولت قبلی با 70 درصد پیشرفت فیزیکی مسکن مهر را به دولت فعلی تحویل داد و این را همه قبول دارند، اما اکنون سی ماه از دولت جدید می‌گذرد و اگر ماهیانه مسکن مهر کمتر از یک درصد پیشرفت فیزیکی داشت اکنون تمام شده بود، باید پرسید که چه اتفاقی افتاده است که در بخش‌های مختلف اعلام کردید که مسکن مهر را تکمیل می‌کنید و نکردید.

دولت موظف به تکمیل مسکن مهر است

خسروی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای تکمیل مسکن مهر، خطاب به دولت یادآور شد: شاید نظر شما برای مسکن مهر نباشد اما مسکنی است که یکسری مزایا و معایبی دارد و شما باید آن را تکمیل کنید چون افراد محروم می‌خواهند در آنجا ساکن شوند.

50 هزار واحد وام ندارند

وی اینکه از یک میلیون و 150 هزار واحد حدودا 565 هزار واحد افتتاح شده را قابل تقدیر دانست و گفت: حدود 585 هزار واحد مسکونی دیگر می‌ماند که بانک مرکزی به 50 هزار واحد هیچ وامی اختصاص نداده و 150 هزار واحد نیز در بافت فرسوده است که تکمیل خواهد شد، حدودا 385 هزار واحد مسکونی می‌ماند که دوستان می‌فرمایند برای این واحدها متقاضی نداریم.

تشکیل یک اکیپ قدرتمند، با اختیار و سبک برای سرکشی

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: پیشنهاد مشخص من این بود که می‌بایست یک اکیپ قدرتمند، با اختیار و سبک به استان‌های مختلف سرکشی کند و از پیمانکارها بخواهد که چرا کار عقب افتاده و همانجا برخورد و شکایت کند، متاسفانه گاهاً شکایاتی اتفاق افتاده که سازنده مجددا از مسکن راه و شهرسازی شکایت کرده مبنی بر اینکه من این را تمام کردم و یا به 90 درصد رسانده‌ام، یعنی یک دعوای مبهمی ایجاد شده که اصلا نمی‌توان جمع‌اش کرد.

عمده مردم پول عملیات زیربنایی‌ را داده‌اند

وی با بیان اینکه عمده مردم پول عملیات زیربنایی‌شان را داده‌اند، افزود: با فرض بر اینکه مردم این پول را نداده باشند باید طبق حکم حضرت امام (ره) عمل کنیم و بر اساس آن دولت موظف است که این کار را انجام دهد که در ماده یک قانون ساماندهی داریم که بهای زمین یا باید کاهش یافته و یا صفر شود، همین بند قانونی را باید اجرا کرد و اصلا معجزه‌ای نیست که باید آن را اجرا کرد.

سهم مردم جایی دیگری هزینه شد

نماینده سمنان در مجلس تصریح کرد: اگر ما به خود قانون رجوع کنیم بخشی از مشکلات‌مان حل می‌شود، علی‌رغم اینکه به اعتقاد من مردم سهم خود را پرداخت کردند و سهم جای دیگری هزینه شده، وظیفه دولت است که مشکلات این بخش را حل کند.

موافقت با پیشنهاد تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر «پردیس»و «پرند»/ تامین منابع و کسر از قبوض متقاضیان

«علیرضا خسروی» در ادامه این گفت‌وگو از بررسی راهکاری به منظور حل مشکل مسکن مهر پرند و پردیس خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که واحدهای آماده، تحویل مردم شده و متقاضیان هم ساکن این واحدها شوند، زیرا در این صورت بخشی از هزینه‌های تحمیلی به ویژه برای اجاره‌نشین‌های متقاضی مسکن مهر کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به موافقت مدیران فعلی بخش مسکن به ویژه پردیس و پرند با این پیشنهاد افزود: طبق رایزنی‌هایی که با دوستانمان در وزارت نیرو و نفت داشتیم، برآوردی از هزینه‌های انشعاب انجام شد بدین معنا که در این جلسات از آنها سئوال شد که چقدر برای تکمیل آب، برق و گاز پول نیاز دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس مثال زد: به فرض مثال اگر یک میلیون تومان هزینه نیاز بود، ما اعلام کردیم که این مبلغ را تا سقف دو میلیون تومان به اضافه هزینه‌های جانبی از جمله پست‌های برق، انتقال آب، تصفیه خانه و ... در نظر خواهیم گرفت یعنی برای هر واحد دو میلیون تومان هزینه آب، برق و گاز در نظر گرفته شده اما نکته مهم این است که بازپرداخت آن به صورت پنج ساله خواهد بود.

تفاهم‌نامه‌ای پنج‌ساله با وزارتخانه‌های مربوطه امضا می‌شود

خسروی در توضیح بیشتر یادآور شد: بر این اساس تفاهمنامه‌ای پنج ساله‌ای با وزارتخانه‌های مربوطه نوشته می‌شود که این مبلغ به صورت ماهیانه بر روی فیش‌های آب، برق و گاز افزوده خواهد شد و این پول طی پنج سال به دولت تحویل می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به نظرم دوستان ما در وزارت نیرو هم این طرح را پذیرفته‌اند چون هم رقم بالاتری خواهند گرفت و هم به تکمیل زیرساخت‌ها در زمان فعلی می‌پردازند.

مشکل اصلی در پردیس و پرند است

به گفته وی در سایر شهرها واحدهای مسکن مهر در حال تکمیل شدن هستند، مشکل خاصی وجود ندارد و مشکلات اصلی در دو شهر جدید پردیس و پرند است.

خسروی افزود: به نظر می‌رسد که در جلسه بعدی این راهکار نهایی شود زیرا این راهکار مورد استقبال طرفین هم قرار گرفته است.

وی همچنین ادامه داد: به احتمال زیاد در جلسه‌ای به میزبانی مجلس این موضوع نهایی خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با اجرای این طرح بخشی از دغدغه‌‌ها به ویژه در پردیس و پرند برطرف می‌شود، اظهار داشت: این دو پروژه بسیار عقب هستند و باید کمک شود که به سرانجام برسند زیرا ما بر این اعتقاد هستیم که اگر مشکل مسکن مهر پردیس و پرند حل شود مشکل سایر پروژه‌های مسکن مهر نیز حل خواهد شد.

وی افزود: پردیس و پرند در کنار تهران هستند و شرایط تهران با جاهای دیگر کشور فرق می‌کند، در حال حاضر عمده بحث خرید و فروش مسکن در تهران اتفاق می‌افتد که چیزی حدود 35 تا 40 درصد است و مابقی در حدود 8 کلانشهر و هزار و خورده‌ای شهر تقسیم می‌شود که اصلا قابل مقایسه نیست.

نماینده سمنان در مجلس یادآور شد: در پردیس از 80 هزار واحد مسکونی 8 هزار واحد مسکونی و در پرند از 100 هزار واحد مسکونی حدود 50 هزار واحد تحویل شده است.

طولانی‌شدن روند قیمت واحدها را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه پرداخت اقساطی مشکل این دو بخش را حل خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که قبل از اتمام دوره دولت یازدهم پرونده مسکن مهر بسته شود و به سمت ایده‌هایی جدید همچون مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و..... پیش برویم.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: کسی از خارج کشور این پروژه را برای ما تکمیل نمی‌کند بنابراین ما خودمان می‌بایست بحث مسکن مهر را تکمیل کنیم و بخشی از این موضوع هم به خود مردم برمی‌گردد که باید کمک کنند.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس هر چه پروژه مسکن مهر به طول بیانجامد قیمت تمام شده واحدها نیز بالاتر خواهد رفت.

مکان‌یابی مسکن مهر سمنان و بندرعباس بی‌نظیر بود

وی در خصوص اینکه پروژه مسکن مهر در کدام استان‌ها موفق‌تر بوده است؟ استان سمنان را از این دست برشمرد و گفت: 30 هزار واحد مسکونی در استان سمنان ساخته شد که 12 هزار واحد آن فقط در سمنان است و مکان‌یابی آن بی‌نظیر بود و در یک مجموعه شهری واقع شده است. ما بعد از مکان‌یابی از وزیر وقت درخواست کردیم که دو طرف خیابان که یک طرف مسکن مهر و طرف دیگر مسکن معمولی بود را به یکدیگر وصل کنیم و در این باره باید یک زیر گذر ساخته می‌شد که وزیر به ما گفت چند ماهه آن را خواهید ساخت و ما وعده یکسال را دادیم اما این زیرگذری که دو بولوار را به هم وصل می‌کرد 4 ماهه ساخته شد، سپس یک مجوز روگذر هم داده شد و در حال حاضر از نظر زیرساختی نیز مشکلی ندارد و اشکالات کوچک هم حتما در تمامی طرح‌ها وجود دارد که طبیعی است.

وی همچنین مسکن مهر بندرعباس را از موفق‌ترین پروژه‌ها برشمرد و گفت: در بندرعباس کاری بسیار مهمی انجام شده بود و خود من شاهد بودم که حتی آنها جلوتر از برخی استان‌ها هم بودند مثلا مهدکودک آنجا را تهرانی‌ها نداشتند، خانه‌های ویلایی بسیار شیک و مساجد زیبا اما در مجموع مسئولانی که در مباحث جانمایی‌ها خوب کار کردند، استانداران و شورای مسکن حمایت کردند و پای کار بودند با مشکلات کمتری مواجه بودند.

وی با بیان اینکه ماده 5 قانون ساماندهی و حمایت و تولید مسکن اشاره می‌کند که وزارت مسکن آماده سازی اراضی شامل اجرای چوب جدول آسفالت شبکه‌ زیربنایی شامل فاضلاب، مخابرات، آب، برق، گاز، مسجد را باید تامین کند، گفت که بر طبق قانون این موارد باید اجرا شود.

با آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر مخالفم

خسروی درباره جولان دلالان در بازار مسکن مهر نیز خاطرنشان کرد: من با آزاد کردن خرید و فروش مسکن مهر مخالف بودم و در چند جای دیگر هم صحبت کردم زیرا زمانی که ما با یکسری زوج‌های تازه ازدواج کرده مواجه هستیم که هنوز خانه‌ای ندارند و هنوز خیلی از مردم ما در قلب ام‌القرای کشورهای اسلامی یعنی تهران در یکسری جاهایی زندگی می‌کنند که در شأن جمهوری اسلامی نیست و اگر خوشبینانه بگویم بدمسکن هستند، ما بیاییم و بازار دلالی به راه بیندازیم و مشکلات حقوقی در پی آن برای خودمان درست کنیم خیلی موافق نیستم.

دلالی در خلال ساخت مشکلات حقوقی در پی دارد

وی ادامه داد: باید شرایطی مهیا شود که فرد بتواند یک مسکن را برای خود بخرد، حال یا زمین مجانی باشد یا خانه ساخته شده تحویل دهیم و یا ترکیبی از این دو تا که وام به آن تعلق گیرد اما بعد از اینکه واحد را به فرد تحویل دادیم او این اختیار فروش را داشته باشد اما در حین کار و قبل از به سرانجام رسیدن آن به نظرم اختلالاتی در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد آنطور که باید و شاید کار پیش برود و سرعت کار را کند می‌کند. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ما موظفیم فقط به بحث تکمیل واحدها فکر کنیم، گفت که درباره مباحث زیرساختی‌ نیز مجلس مصوبه‌ای به دولت داد که بتواند زمین‌هایش را بفروشد و پول آن را خرج تکمیل زیرساخت‌های همان شهر کند یعنی طوری نباشد که مثلا زمینی در پردیس فروخته شود و پول آن صرف جای دیگری شود.

خسروی با بیان اینکه با این مصوبه حداقل این پروژه‌ها تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: اگر مشکل مسکن حل شود 30 درصد از وضعیت مردم یکدفعه بهبود پیدا می‌کند و یک سوم از هزینه‌هایی که در هر خانه‌ای صرف مسکن می‌شود کاهش می‌یابد.

وضعیت مسکن به دهک هشتم رسیده است/قدم‌ها محکم‌تر و جدی‌تر برداشته شود

وی یادآور شد: با این شرایطی که پیش می‌رویم و ضعیت مسکن به دهک هشتم رسیده یعنی اگر جامعه به 10 دهک تقسیم‌بندی شود دهک هشتم هم باز مشکل مسکن دارد و باید فکری جدی کنیم، حال امیدواریم تمامی طرح‌های مسکن از جمله مسکن حمایتی، پاک و استیجاری که در طرح جامع مسکن صحبت‌اش بود و مقدماتش چیده شده اجرایی شود و ما به دنبال چیزهای جدیدی برویم که در طرح‌های جامع مسکن آمده است و به نظرم فرصت خیلی محدود است و باید قدم‌هایمان را محکم‌تر و جدی‌تر باید برداریم.

صنعتی‌سازها مدعی نباشند

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تکلیف بدهی دولت به سازنده‌ها چه می‌شود؟ و اینکه آیا تعهد جدیدی برای مسکن مهر ایجاد خواهد شد؟ گفت: 3 نوع قرارداد در رابطه با مسکن مهر وجود دارد، گروهی که خودساز بودند یعنی زمین را می‌ساختند و وام به آنها تعلق می‌گرفت که ما با اینها مشکل نداریم، منظور خود مالکین هستند، یکسری شرکت‌های تعاونی هم هستند که پول گرفتند و برخی واحدها را تکمیل کردند که تغییرات مدیریتی و خرج‌های اضافه‌ آنها باید تعیین تکلیف شود و یکسری هم به صورت صنعتی‌ساز هستند یا تفاهم‌نامه سه جانبه دارند که آنها اصلا نباید ادعایی داشته باشند که مثلا مصالح گران شده و مسائلی از این قبیل زیرا این پول قبلا به آنها داده شده و باید از آنها شکایت شود یعنی دولت باید گوش آنهایی که چنین ادعاهایی دارند را بکشد.

عمده بدهکاری‌ها به شرکت‌های تعاونی است

وی ادامه داد که دیگری شرکت‌های تعاونی هستند که بین وزارت تعاون و راه و شهرسازی وجود دارند که اینها یک مقدار ریزه‌کاری می‌خواهد و باید با برگزاری نشست‌هایی راه‌حل‌هایی را پیدا کنند، عمده بدهکاری‌های ما با اینهاست که با گذاشتن مقداری وقت و اکیپی کم حجم و پراختیار می‌توان درباره آنها نیز تعیین تکلیف کرد.

خسروی اظهار داشت: طولانی شدن روند رسیدگی به مشکلات مسکن مهر حتی ممکن است اتفاقاتی نظیر سرقت، خرابی و... را به وجود آید که در پی آن دعواهای حقوقی را ممکن می‌سازد بنابراین الان باید چشم‌هایمان را ببندیم و به روبرو نگاه کنیم، به اینکه چقدر فاصله داریم تا قله‌ها را فتح کنیم لذا ما باید ساختمان‌ها را تکمیل کرده و بعد به حساب و کتاب بپردازیم.

تعهد جدیدی برای مسکن مهر ایجاد نمی‌شود/کسی نیست قیمت نهایی را مشخص کند

وی در خصوص اینکه آیا تعهد جدیدی برای مسکن مهر ایجاد خواهد شد؟ پاسخ داد: خیر، چون در قراردادها هزینه انشعابات پرداخت شده است، همچنین در سه دستور العملی که دولت ارائه کرد و البته ما روی آنها هم حرف داریم سه بار افزایش قیمت داده شده است. اکنون به عنوان متقاضی حرف ما این است که قیمت نهایی این خانه چقدر است که پرداخت شود، باید قراردادی جدید نوشته و قیمت نهایی مشخص شود، اما در حال حاضر کسی نیست که این را بگوید.

فرمول اقساطی جدید اعتمادساز است/چراغ‌ها روشن شود، باقی مشکلات حل می‌شود

وی با بیان اینکه اعتمادمان را در بین مردم به ویژه در پردیس و پرند از دست داده‌ایم، اظهار داشت: بهتر این است که کلید خانه به فرد نشان داده شود و طلب هم با فرمول ذکر شده به صورت اقساطی پرداخت شود، بنابراین حداقل باید یکسری از چراغ‌ها روشن شده تا بقیه مشکلات هم برطرف شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین اشاره کرد که شرکت‌های عمران شهرهای جدید بر کلیه واحدها که 400 هزار واحد مسکونی است نظارت دارد و به طور کلی 200 هزار واحد مسکونی تنها در پردیس و پرند وجود دارد.

قانونی که با بدبختی تصویب شد/انشعابات یک روز کار دارد/با فرمول جدید کار سرعت می‌گیرد

وی درباره اینکه با فرمول اقساطی تحویل واحدها زودتر صورت خواهد گرفت؟ گفت: انشعابات تنها یک روز کار دارد.در کمیسیون و مجلس و جلسات خصوصی که با دوستان داریم بیشترین حرفمان این است که اتمام این طرح به اسم جمهوری اسلامی و نه هیچ دولتی نوشته نمی‌شود و ما چه کمکی می‌توانیم انجام دهیم، ما قانون را با بدبختی تصویب کردیم. سئوال و استیضاح از وزرای نیرو و نفت را نیز انجام دادیم، اما به نظرم می‌رسد که با این فرمول کار یک مقداری سرعت می‌گیرد، در هر صورت ما به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم و اعتقادم این است که مقداری باید تلاش‌ها را بیشتر کرد.

ماهیانه 200 میلیارد تومان برگشت اقساط مسکن مهر/استثناعا در پردیس و پرند افزایش وام داشته باشیم

خسروی در ارزیابی خود از وعده اتمام مسکن مهر در سال 94 و سپس 96 نیز گفت: مسئولان مربوطه ابتدا اعلام کردند که پروژه مسکن مهر در سال 93 تکمیل می‌شود بعد نیمه اول 94 و نهایتاً 6 ماهه 96 را اعلام کردند، الان دعوا و مرافه تمام شده است. باید یادآور شوم که ماهیانه 200 میلیارد تومان برگشت اقساط مسکن مهر است که روز به روز بیشتر هم می‌شود بنابراین مشکلی از این لحاظ هم نداریم. درخواست من این است که استثناعاً در پردیس و پرند یک افزایش وام داشته باشیم چون اثری در اقتصاد نخواهد داشت مثلا تسهیلات این دو پروژه به 40 میلیون تومان افزایش یابد تا کارها زودتر پیش رود.

وی افزود: متاسفانه دعوا را این می‌اندازد سر زیرساخت و آن می‌اندازد سر تکمیل شدن مسکن مهر.

یکسری میل و رغبتی برای پیشرفت کار ندارند/برای پول‌هایی که از جاهای دیگر سردرآورده باید جوابگو باشند

نماینده سمنان در مجلس درباره اینکه چه پیشنهادی برای بهبود این روند دارید؟ گفت: یکسری خیلی میل و رغبتی ندارند که این کار پیش رود چون باید جوابگو باشد زیرا این پول‌ها در جاهای دیگری هزینه شده است و سر در آورده است.

وی بار دیگر پیشنهاد خود برای تشکیل یک اکیپی با اختیار و سبک را مطرح کرد و گفت: این اکیپ باید در شهرهای مختلف با طرف اولیه‌ای که قرارداد با آنها بسته شده نشست برگزار کند و پیگیری نماید که چرا واحدها در زمان مقرر تحویل نشده است، مطمئناً‌ با این سئوال‌ها و جواب‌ها این کار به سرانجام می‌رسد و در مرحله بعد برخوردهای قضایی سفت و سخت که در قانون هم وجود دارد، انجام شود چرا که ما نمی‌خواهیم از قانون عدول کنیم.

به گفته خسروی ابتدا باید بر روی ساخت واحدها به نتیجه برسیم و در مرحله بعد به زیرساخت رسیدگی شود.

برای طرح فاضلاب شهری پول است ولی برای مسکن مهر خیر

وی با طرح این سئوال که چگونه وزارت نیرو پول ندارد اما در گوشه و کنار تهران طرح فاضلاب اجرا می‌کند؟ اظهار داشت: اگر شما پول مسکن مهر را ندارید پول طرح فاضلاب‌ها از کجا آمده است، این سئوال من است، چرا برای یک عده پول است و برای یک عده دیگر نیست به خدا که آن واجب‌تر است و اگر به آن کمک کنید تحولی در زندگی‌اش به وجود می‌آید.

همه چیز در گرو پول نیست/نگاهها باید تغییر کند

نماینده سمنان در مجلس با بیان اینکه باید به ضعیف‌تر رسیدگی بیشتری شود، تأکید کرد که عدالت فقط در فیلم حضرت یوسف نیست و عدالت یعنی این که ابتدا باید طرح‌ مسکن مهر تکمیل شود تا عده‌ای راحت شوند، لذا الان همه چیز در گرو پول نیست و به نظرم یک بخشی در گرو تدبیر، مدیریت و اراده است و بحث در تغییر نگاه است.

لعنت به تاریکی مشکلی را حل نمی‌کند

وی افزود: اگر همه مسکن مهر اشکال دارد در هر صورت باید برطرف شود و نمیشود که این خانه‌ها را خراب کرد، گاها دوستان می‌گویند شما 120 هزار واحد مسکونی در یکجا که متقاضی ندارد ساخته‌اید و ما به حرف این دوستان احترام قائلیم ولی آن را قبول نداریم، باید سایت ثبت نام را باز کنیم و اگر تا دو روز و دو هفته کسی ثبت نام نکرد، آن وقت این حرف را بزنید بنابراین اگر قرار باشد که خیلی لعنت بفرستیم به تاریکی مشکلی حل نمی‌شود لذا باید شمعی روشن کرده و از این مسیر عبور کنیم.

سایت‌های ثبت‌نام را باز کنند، دورنما مشخص می‌شود

وی تصریح کرد: این بزرگترین اشتباه و خیانت به نسل‌های آینده‌ای است که فردا روزی متوقع‌اند که باید یک خانه‌ای داشته باشند بنابراین برای اینکه این داستان تمام شود سایت‌های ثبت نام را باید باز بگذارند تا ببینیم که در حال حاضر چقدر متقاضی مسکن داریم و حداقل بانک اطلاعاتی خودمان را تکمیل کنیم و سپس تجزیه و تحلیل کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت که در این صورت دورنمایی داده خواهد شد که چگونه باید مسکن نسل‌های بعدی تامین شود، اما اکنون کسی حال دویدن ندارد و این بار هر روز که می‌گذرد سنگین‌تر می‌شود.

۱۳۹۴/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...