نسخه چاپی

20 زن سعودی به شوراهای این كشور راه یافتند

سخنگوی كمیسیون انتخابات عربستان دوشنبه اعلام كرد دست كم 20 زن سعودی در نخستین انتخاباتی كه زنان حق نامزد شدن در آن را داشتند به شوراهای شهر راه یافتند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، زنان در عربستان با محدودیت های بسیاری مواجه هستند و حتی نمی توانند رانندگی کنند.

جدایه القحطانی با ارائه گزارشی در خصوص انتخابات روز شنبه اعلام کرد:« زنانی که تاکنون انتخاب شده اند دست کم 20 نفر هستند.»

این انتخابات نخستین انتخاباتی است که زنان هم به عنوان نامزد و هم رای دهنده توانستند در آن شرکت کنند.

به گفته وی ،‌شمار انتخاب شدگان احتمالا به 21 نفر بالغ خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انتخابات عربستان تصریح کرد :«‌آرا یک نامزد زن و یک نامزد مرد در یکی از حوزه های انتخابیه برابر شده است و قرار است در سه روز آینده برای انتخاب یکی از این دو قرعه کشی شود.»

انتخابات شنبه که واشنگتن آن را مرحله ای تاریخی توصیف کرد مرحله مهمی محسوب می شود زیرا عربستان سعودی آخرین کشور جهان است که شهروندان زن آن حق رای دادن و یا نامزد شدن در انتخابات را نداشتند.

این 20 زن کمتر از یک درصد رای دهندگان را تشکیل می دهند : 2106 کرسی در 284 حضور انتخابابیه با هم رقابت می کردند. شوراهای شهر در عربستان اختیارات محدودی دارند و تنها شوراهایی در این کشور هستند که نمایندگان منتخب را شامل می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض ،‌بیش از 900 زن جزو 6440 نامزد رقابت کننده در این انتخابات

بودند . حدود یک میلیون و 500 هزار فرد 18 سال و بالاتر برای رای دادن نام نویسی کرده بودند . 119 هزار نفر از این افراد را زنان تشکیل می دادند.

مشارکت زنان در برخی از مناطق کشور به 80 درصد رسید که بسیار بالاتر از سطح مشارکت در سطح ملی است که بنابراعلام دولت 47 و چهار دهم درصد است .

۱۳۹۴/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...