نسخه چاپی

وابستگی اقتصاد ایران به نفت مشكل آفرید

اقتصاد ایران وابسته به نفت است، اما تحریم‌های بین‌المللی نه‌تنها اقتصاد این كشور را فلج كرده است، بلكه به توانایی تولید آن نیز آسیب زده است.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «العربیه انگلیسی» ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۴ آذر) در مقاله‌ای به تلاش‌های ایران برای کسب سهم خود در بازار نفت پرداخت و نوشت: «اقتصاد ایران وابسته به نفت است، اما تحریم‌های بین‌المللی نه‌تنها اقتصاد این کشور را فلج کرده است، بلکه به توانایی تولید آن نیز آسیب زده است. میزان استخراج نفت ایران از حدود چهار میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۲، به دلیل تحریم‌ها به حدود ۷/۲ میلیارد بشکه در روز رسیده است. تأثیر اقتصادی این مسئله با توقیف حساب‌های بانکی ایران در خارج و خروج سرمایه‌گذاران همراه بوده است. حتی امروز اگر ایران به تولید قبلی خود، یعنی چهار میلیون بشکه در روز هم برسد، همچنان به دلیل پایین بودن قیمت نفت وضعیت درآمدی خوبی نخواهد داشت.
در ادامه مقاله آمده است: «ایران همچنان راه درازی برای تبدیل شدن به بازیگری مهم در بخش انرژی در پیش دارد. وزیر نفت ایران برای جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی تلاش می‌کند؛ اما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مستلزم اصلاحات سریع در قوانین و مقررات است.»
در پایان مقاله آمده است: «زیرساخت‌های تولید انرژی ایران به نوسازی نیاز جدی دارند. برخی کارشناسان می‌گویند، صنعت معدن ایران می‌تواند حتی از صنعت خام ایران درآمد بیشتری داشته باشد، به ویژه در این مقطع که بازار نفت اشباع شده و نبردی جدی با تولیدکنندگان نفت شل آمریکایی در جریان است. وزرای نفت اوپک ۴ دسامبر پس از هفت ساعت بحث پشت درهای بسته، به نتیجه مشخص و جامعی نرسیدند. به نوعی می‌توان گفت، تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه بر گفت‌وگوهای اوپک سایه افکنده است.
گفتنی است، این تحلیل‌ها در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های توانمند داخلی در دوران تحریم بیش از ۳۵۰ پروژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ارزش ۷۰ میلیارد دلار را اجرا کرده‌اند.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...