نسخه چاپی

حقوق و سن بازنشستگی اصلاح می‌شود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری با اشاره به چالش‌ها و مشكلات پیش روی این صندوق گفت: در حال حاضر مشكل نخست صندوق «سن بازنشستگی» است، چرا كه این سن در دنیا برای زنان 60 و برای مردان 68 سال است اما سن بازنشستگی در كشور ما به طور میانگین 5/51 سال است كه باید در برنامه ششم اصلاح شود.

به گزارش نما به نقل از ایران: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش روی این صندوق گفت: در حال حاضر مشکل نخست صندوق «سن بازنشستگی» است، چرا که این سن در دنیا برای زنان 60 و برای مردان 68 سال است اما سن بازنشستگی در کشور ما به طور میانگین 5/51 سال است که باید در برنامه ششم اصلاح شود.

محمود اسلامیان روز گذشته در نشست خبری با بیان اینکه اگر دولت و مجلس به حل این مشکلات در برنامه ششم توجه نکنند این صندوق با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد، افزود: «در این برنامه پیشنهاد شده است هر سال شش ماه به سن بازنشستگی افزوده شود.»وی اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد را از دیگر مشکلات پیش روی صندوق بازنشستـــگی عنوان کرد و گفت : «خوشبختانه این طرح فعلاً به علت نبود منابع مالی اجرایی نشده است و درصورتی اجرا می‌شود که به ازای هر نفر 110 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شود.»اسلامیان در ادامه با بیان اینکه کارکنان دولت پس از 30 سال خدمت در زمان بازنشستگی از پرداخت کسورات معاف می‌شوند، گفت: «این تصمیم نیز از نظر صندوق بازنشستگی کشوری صحیح نیست و باید در برنامه ششم اصلاح شود.»

بهبـود قدرت خرید بازنشستگان

این مقام مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون حقوق بازنشستگان براساس 2 سال آخر خدمت محاسبه می‌شود اصلاح فرمول حقوق بازنشستگی را از دیگر مواردی دانست که باید در برنامه ششم توسعه پیگیری شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره روشهای پیشنهادی محاسبه حقوق بازنشستگی گفت: «درصورت تصویب این برنامه در مجلس شورای اسلامی این میزان حقوق براساس 5 سال آخر خدمت محاسبه می‌شود.»

وی در ادامه با اشاره به بهبود چهار درصدی قدرت خرید بازنشستگان تحت پوشش این صندوق در دو سال اخیر توضیح داد: افزایش حقوق سالانه بازنشستگان باید با میزان تورم در جامعه هماهنگ باشد، خوشبختانه با توجه به رویکرد دولت یازدهم برای مهار تورم و افزایش هماهنگ حقوق بازنشستگان، بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دو سال قدرت خرید این گروه از جمعیت کشور تا حدودی بهبود یافته است. او پایین بودن قدرت خرید بازنشستگان را از دیگر مشکلات این افراد عنوان کرد و گفت : علت اصلی این نابسامانی مربوط به سال‌های 84 تا 92 می‌شود که حقوق بازنشستگان متناسب با میزان تورم رشد نیافته است. اسلامیان با اشاره به کاهش 67 درصدی قدرت خرید بازنشستگان در هشت سال گذشته گفت: با این حال دولت تلاش می‌کند با اقدامات مناسب توان مالی بازنشستگان را افزایش دهد.

وی در ادامه از تحمیل 410 هزار میلیارد تومان هزینه در 40 سال اخیر در قالب 28 تصمیم خارج از وظایف قانونی برای این صندوق خبر داد و با اشاره به یک میلیون و 262 هزار بازنشسته تحت پوششش این صندوق افزود: از این تعداد حدود یک میلیون و 222 هزار نفر از بازنشستگان کمتر از 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند. اسلامیان با بیان اینکه سالانه 30 هزار نفر به جمع بازنشستگان اضافه می‌شود از اینکه دولت تمام استخدامی های جدید را در قالب بیمه تأمین اجتماعی جذب می‌کند انتقاد کرد و گفت: این روش باعث شده است تا تعداد ورودی‌ها به سمت سازمان بازنشستگی قطع شود. وی با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر بازنشسته شش نفر شاغل وجود داشته باشد افزود: متأسفانه این استاندارد نه تنها بخوبی در کشور اجرا نمی‌شود بلکه شرایط خیلی سخت‌تر شده است. چرا که هم اینک در صندوق بازنشستگی کشوری به ازای هر بازنشسته کمتر از یک نفر شاغل است.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...