نسخه چاپی

شبكه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشد

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: این شبكه هنوز راه اندازی نشده است و معنی شبكه ملی اطلاعات، راه اندازی شبكه ای در بستر اینترنت نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حمید شهریاری امروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه الکامپ در مورد انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی که در پیوست حکم مقام معظم رهبری برای آغاز به کار دور دوم فعالیت این شورا تاکید شده است، گفت: تمامی دست‌اندرکاران در زمینه انحلال شوراهای مجازی با شورای عالی فضای مجازی اتفاق نظر دارند.

وی در مورد وضعیت انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات افزود: از آنجایی که مجلس موسس این شورا بوده، در زمینه انحلال این شورا ورود پیدا کرده است و در تماسی که اعضای هیات رئیسه مجلس داشته اند، مقرر شد در این زمینه شورای عالی فضای مجازی ورود کنند، اما آنچه که مشخص است این است که تمامی شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی با شرح وظایف فعلی نباید به کار خود ادامه دهند.

شهریاری با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی سیاستگذار کلان در این حوزه است، اضافه کرد: هر نوع شرح وظایف سایر شوراهای عالی در این زمینه باید خط بخورد و کسانی که به هر دلیل می خواهند فعالیت خود را در این شوراها ادامه دهند، باید شرح وظایف جدیدی تعریف کنند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه مساله انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات به نوعی به یک نزاع لفظی تبدیل شده است، اظهار کرد: پیشنهاد می شود شورای عالی فناوری اطلاعات با تعریفی جدید وظایف پایین‌دستی در بخش دولت الکترونیک را با هویت جدید ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه وظایف ۶ گانه شورای عالی فناوری اطلاعات باید خط بخورد، تاکید کرد: اما اینکه نهادی جایگزین، در این زمینه تاسیس شود را نهادهای موسس که یکی از آنها مجلس است می تواند پیشنهاد بدهد.

شهریاری با بیان اینکه در لحظات آخر جلسه گذشته شورای عالی فضای مجازی از اعضا خواستند که در جلسه بعدی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اجماع نخبگانی برای انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات وجود دارد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت این شورا به عنوان یکی از شوراهای موازی شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورای عالی اطلاع رسانی در دور قبل فعالیت شورای عالی فضای مجازی به عنوان بازوی عملیاتی سیاستگذاری حوزه محتوا در ذیل کمیسیون عالی محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت.

وی توضیح داد: نظر منفی برای انحلال شورای عالی اطلاع رسانی نداریم و حتی معتقدیم که الان وقتش است که این شورا منحل شود، اما پیشنهاد داده ایم که موضوع خط و زبان فاسی در محیط رایانه را با تغییر نام و وظایف مشخص در قالب یک مرکز ملی پیگیری کنیم.

شهریاری تصریح کرد: پیشنهادمان را برای تاسیس مرکز ملی خط و زبان فارسی در محیط رایانه داده ایم و معتقدیم که وزارت ارتباطات و یا وزارت ارشاد می‌توانند این مرکز را در ذیل خود داشته باشند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در مورد راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز خاطرنشان کرد: این شبکه هنوز راه اندازی نشده است و معنی شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی شبکه ای در بستر اینترنت نیست.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات گزارشی را در یکی از کمیسیون های شورای عالی فضای مجازی مطرح کرده است، اما توصیفات از شبکه ملی اطلاعات متفاوت بوده و کامل نیست.

شهریاری در پاسخ به مهر در مورد تعلل در برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی که باید هر سه هفته یکبار برگزار شود، عنوان کرد: با وجود اینکه در ۶ ماهه نخست امسال هیچ جلسه ای از این شورا برگزار نشد، پس از فعالیت دور دوم این شورا شاهد برگزاری ۳ جلسه بوده ایم که این نشان از فعال شدن و گستردگی این شورا دارد. باید به دبیر شورا فرصت دهیم تا بتواند وارد کار شده و دید کلانی نسبت به فضای مجازی داشته باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد که در دور جدید فعالیت شورای عالی فضای مجازی دستورات کلان‌تری در حوزه سیاستگذاری فضای مجازی کشور صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اظهارنظر در مورد مصادیق در حوزه وظایف شورای عالی فضای مجازی نیست، اظهار کرد: اما امیدواریم سیاستگذاری در خصوص شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از طرح های کلان در دستور کار آینده این شورا قرار گیرد.

شهریاری در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی و راه اندازی کانال های غیراخلاقی از طریق این شبکه ها تاکید کرد: تا زمانی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کامل و هدفمندی بر روی شبکه های اجتماعی بومی و قوی در داخل کشور انجام ندهد، مشکل استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی همچنان وجود خواهد داشت.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...