نسخه چاپی

واكنش نجفی به تصمیم امروز شورای حكام

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در نشست ویژه شورای حكام كه روز سه‌شنبه ۲۴ آذر برگزار شد گفت: تصمیم امروز شورای حكام، در خاتمه دادن به رسیدگی به موضوع پی‌ام‌دی و فسخ كلیه قطعنامه های قبلی آن، فصلی نوین از همكاری بین ایران و آژانس سایر كشورهای عضو را خواهد گشود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در نشست ویژه شورای حکام که روز سه‌شنبه ۲۴ آذر برگزار شد گفت: تصمیم امروز شورای حکام، در خاتمه دادن به رسیدگی به موضوع پی‌ام‌دی و فسخ کلیه قطعنامه های قبلی آن، فصلی نوین از همکاری بین ایران و آژانس سایر کشورهای عضو را خواهد گشود متن سخنرانی رضا نجفی به شرح زیر است:

"بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

آقای رییس، مدیرکل، همکاران گرامی،

ابتدا مایلم بار دیگر مراتب قدردانی دولتم را از جنبش عدم تعهد به دلیل حمایت آن از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران طی دوازده سال گذشته ابراز نمایم.

هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همچنین مراتب تشکر خود را از مدیرکل و دبیرخانه برای همکاری و کار سخت آنان در خصوص اجرای برنامه اقدام مشترک و نقشه راه و آمادگی آنها برای کمک به اجرای برنامه اقدام جامع مشترک اعلام می‌کند.

آقای رییس،

برنامه اقدام جامع مشترک منعقده بین جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به اضافه یک، نشان دهنده گامی مهم برای حل و فصل بحرانی است که به صورت غیرضروری به درازا کشیده شد. اصل اساسی برجام، تعهدات متقابل ایران و گروه پنج به اضافه یک، تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و به طور همزمان پایان دادن به کلیه قطعنامه های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه لغو جامع و فوری کلیه تحریم های شورای امنیت و کلیه تحریم های هسته‌ای یک جانبه یا چند جانبه تحمیلی به ایران است. ترجمه تغییر جهت بنیادین پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در شورای حکام، اتخاذ یک تصمیم مهم برای پایان دادن به کلیه قطعنامه های گذشته شورا خواهد بود.

شورای حکام اکنون گزارش «ارزیابی نهایی مسایل باقیمانده گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌ای ایران» (سند موسوم به Final Assessment به شماره GOV/۲۰۱۵/۶۸) را در مقابل دارد. در حالی که ایران با برخی بخش های ارزیابی نهایی مخالف است با این حال چندین ارزیابی گزارش شامل بندهای زیر در راستای اظهارات ایران هستند:

- آژانس نشانه‌های معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نیافته است (بند ۸۸)،

- همه فعالیت‌های مندرج در نقشه راه بر اساس برنامه مورد توافق انجام شده اند.»، «اجرای نقشه راه همکاری محتوایی بیشتر میان آژانس و ایران را تسهیل کرد.» (بند ۸۶)،

- آژانس نشانه‌هایی از چرخه سوخت هسته‌ای اعلام نشده در ایران، فراتر از فعالیت‌های اعلام شده گذشته از سوی ایران، نیافته است. (بند ۷۷)،

- آژانس، بر اساس کلیه اطلاعات در دسترس در رابطه با اجزای هسته‌ای وسیله انفجاری، نشانه‌هایی از انجام فعالیت‌هایی از سوی ایران که بتواند مستقیماً به «سند اورانیوم فلزی» یا به اطلاعات طراحی یک وسیله انفجاری از شبکه مخفی عرضه هسته‌ای ردیابی شود، نیافته است. (بند ۷۸)،

- آژانس تصدیق می‌کند که استفاده فزاینده‌ای از چاشنی های EBW برای اهداف غیرنظامی و نظامی متعارف وجود دارد.» (بند ۷۹) و « همانگونه که قبلا توسط آژانس گزارش گردید، این نوع کاربرد (یعنی کاربرد چاشنی های EBW در صنایع نفت و گاز در ایران) در تعارض با رویه های تخصصی صنعتی نمی باشد.» (بند ۳۹)،

- آژانس همچنین قابلیت کاربرد برخی مدل‌سازی (های) هیدرودینامیک برای وسایل انفجاری نظامی متعارف را مورد توجه قرار می دهد. (بند ۸۱)،

- آژانس نشانه‌های معتبری از فعالیت‌های مرتبط با توسعه وسیله انفجاری هسته‌ای در ایران بعد از سال ۲۰۰۹ میلادی در اختیار ندارد. (بند ۸۵) (هر چند به نظر ما یک چنین ارزیابی باید به همه زمان ها تسری یابد.)

- آژانس چنین ارزیابی کرده است که فعالیت های صورت گرفته در این سایت (معدن گچین) با اعلامیه هایی که ایران در قالب چارچوب همکاری و برنامه اقدام مشترک ارائه داده است همخوانی دارد و این که، در هر صورت، پیش از سال ۲۰۰۶ هیچ میزان قابل توجهی مواد هسته‌ای در گچین نمی توانسته است تولید شده باشد. آژانس چنین ارزیابی می‌نماید که فرآیند طراحی شده از اسناد مطالعات ادعایی برای تولید نمک های اورانیوم به لحاظ فنی ناقص بوده و در مقایسه با آن چیزی که به عنوان بخشی از چرخه سوخت هسته‌ای اعلام شده ایران، در اختیار این کشور قرار داشته، از کیفیت پایینی برخوردار بوده است.» (بند ۳۰). این یک نشانه قوی از جعل موجود در «اسناد مطالعات ادعایی» است.

- آژانس این اطلاعات را مجدداً در سال ۲۰۱۴ مورد بازبینی قرار داد و به این ارزیابی رسید که میزان اورانیوم طبیعی (در آزمایشگاه تحقیقات چند منظوره جابر ابن حیان) در حد تقریب متداول در سنجش ها و حسابرسی های مربوط به مواد هسته‌ای بوده است. (بند ۳۱)،

- آژانس ارزیابی مجدد کرده است که این آزمایش (ادعایی) ... در «منطقه» مریوان انجام نشده‌است. (بند ۴۱). بنا بر این، آژانس این گفته ایران که در منطقه مریوان هرگز هیچ‌گونه آزمایشی انجام نشده است را تایید می‌کند.

- هنگامی که مدیرکل و معاون مدیرکل در امر پادمان ها از ساختمان اصلی مورد نظر آژانس در سایت پارچین در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ بازدید کردند، آنها یک محفظه یا هر گونه تجهیزات مربوطه را در داخل ساختمان مشاهده نکرده. (بند ۵۳)،

در عین حال ایران مخالفت خود را با برخی از بخش های گزارش از جمله بندهای نقل شده از گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آژانس یا شمار معدودی از ارزیابی های مرتبط با مطالعات علمی انجام شده بر روی برخی فناوری های دارای کاربرد دوگانه مربوط می شوند، اعلام می‌کند. در ایران، مطالعات علمی مربوط به فناوری های دارای کاربرد دوگانه همیشه برای کاربردهای صلح آمیز غیر نظامی یا متعارف نظامی بوده است. علاوه بر آن، طبق مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) مطالعات علمی در خصوص فناوری های دارای کاربرد دو گانه هرگز ممنوع نبوده است. ما قاطعانه وجود هرگونه ساختار سازمانی یا تلاش هماهنگ شده قبل یا بعد از سال ۲۰۰۳ برای توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای را مردود می شماریم. در جریان مذاکرات نقشه راه، ما احتمال بروز چنین وضعیتی را پیش‌بینی کردیم و به همین دلیل نیز بند ۹ نقشه راه را توافق کردیم. ایران بر اساس بند ۹ نقشه راه، ارزیابی جامع خود از گزارش را ارائه خواهد کرد.

آقای رییس،

این حقیقت که «آژانس نشانه های معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نیافته است» (بند ۸۸ گزارش)، به روشنی نشان می دهد که برنامه هسته‌ای ایران همیشه برای اهداف صلح آمیز بوده و هرگز انحرافی نداشته است.

ایران بارها و در سطوح مختلف اعلام کرده است که سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران، تحت مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی)، درگیر نشدن در امر اکتساب، تولید، انباشت یا کاربرد سلاح های هسته‌ای بوده است. برنامه هسته‌ای ایران همیشه برای اهداف صلح آمیز بوده است و چنین نیز باقی خواهد ماند. ارزیابی نهایی در واقع به ماده XII.C اساسنامه آژانس اشاره ای نکرده که گواهی بر صحت اظهارات ایران است.

جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات داوطلبانه خود با حسن نیت به شرط وجود همین حسن نیت در اجرای کلیه تعهدات از جمله تعهدات دخیل در رفع کامل تحریم‌ها و تدابیر محدود کننده طبق برجام پای بند است. ما قبلاً انجام کارهای مقدماتی را آغاز کرده ایم که می تواند طی دو تا سه هفته به منظور رسیدن هر چه سریع تر به روز اجرای (برجام) کامل شود.

قطعنامه امروز شورا با بستن موضوع «مسایل گذشته و حال» یا به اصطلاح پی ام دی راه را برای تسریع روند تکمیل اقدامات برجام هموار خواهد ساخت.

جمهوری اسلامی ایران پی گیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی مطابق برنامه خویش به شکل توافق شده در برجام را ادامه می دهد و به منظور تضمین این که توافق از این امتحان سربلند بیرون خواهد آمد و به کلیه اهداف خود خواهد رسید، با طرف های مقابل از نزدیک کار خواهد کرد. این تعهد بر تضمین گروه ۱+۵ در این باره که آنان نیز مطابق تعهدات خویش تحت برجام در این برنامه صلح آمیز همکاری خواهند کرد، مبتنی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوسته نتیجه‌گیری کرده‌است که فعالیت های اعلام شده ایران منحصراً صلح آمیز هستند. اجرای پروتکل اضافی در آینده با نیت هموار ساختن راه برای یک نتیجه گیری گسترده‌تر مانند همه کشورها دایر بر این که هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران انجام نشده است صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران طبق مفاد پروتکل اضافی به شکل اجرا شده برای همه دولت های امضاکننده، با آژانس همکاری خواهد نمود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان باید ضمانت کند که نهایت هوشیاری و مراقبت را برای تضمین حفاظت کامل کلیه اطلاعات محرمانه ای که به آگاهی آن رسانده می‌شود معمول خواهد داشت.

در مورد آخرین سخنران قبل از اینجانب، شما بیانیه‌ای نامربوط، بسیار شبیه بیانیه‌های قبلی، را از نماینده رژیم اسرائیل شنیدید.

این رژیم:

- از زمان انعقاد نطفه آن در خاورمیانه سلاح‌های هسته‌ای را به تعدادی بیش از ۲ بمب هسته‌ای در سال تولید نکرده است،

- در تاریخ خود در هر چهار سال بیش از یک مورد جنگ یا تجاوز علیه همسایگانش مرتکب نشده است،

- در هر ماه ده‌ها تن از مردم بی‌گناه به ویژه زنان و کودکان را در غزه و کرانه باختری به قتل نمی‌رساند،

- هرگز به معاهدات منع سلاح‌های کشتار دسته جمعی نپیوسته و هرگز سلاح‌های هسته‌ای را رها نکرده‌است زیرا از منع سلاح‌های کشتار دسته جمعی متنفر است.

از همین رو ملاحظه می‌کنید که این رژیم مظلوم‌نما چگونه عمیقاً در باره مطالعات علمی مربوط به شمار معدودی از فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه در سایر دولت‌های عضوی که در آنها هیچ نوع انحرافی در خصوص مواد هسته‌ای هرگز رخ نداده است، نگران می باشد.

ریختن اشک تمساح درباره برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تحت پادمان دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور استتار برنامه سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و تأسیسات زیرزمینی مخفی آن به یک عادت برای این رژیم تبدیل شده است. این رژیم که از زمان شکل گیری آن در منطقه دچار فقدان مشروعیت بوده است، اکنون با انعقاد برجام و بسته شدن مسایل باقی‌مانده، بیش از پیش منزوی گردیده‌ است. بنا بر این، استماع چنین بیانیه نامربوطی از سوی نماینده آن جای شگفتی ندارد.

پیش از خاتمه بیانیه، هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مایل است مراتب قدردانی خود را از حمایت اکثریت قریب به اتفاق دولت های عضو آژانس از روند دیپلماتیک، انعقاد برجام و بسته شدن «مسایل گذشته و حال» یا به اصطلاح پی ام دی اعلام کند. ایران بر این باور است که تصمیم امروز شورای حکام، در خاتمه دادن به رسیدگی به این موضوع، و فسخ کلیه قطعنامه های قبلی آن، فصلی نوین از همکاری بین ایران و آژانس سایر کشورهای عضو را خواهد گشود.

متشکرم آقای رییس.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...