نسخه چاپی

ابتكار: كاهش آلودگی هوا یك برنامه بلندمدت است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اعلام آمادگی كشورهای مختلف برای همكاری با ایران به منظور انتقال تكنولوژی‌های زیست محیطی، از مكلف شدن كشورهای توسعه یافته جهت تامین اعتبار 100 میلیارد دلاری صندوق سبز اقلیم خبر داد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ معصومه ابتکار در نشست خبری به دستاوردهای ایران از اجلاس پاریس و حضور خوب و فعال ایران دراجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس (COP21) اشاره کرد وافزود: انعکاس رسانه‌های خارجی نیز بر حضور بسیار فعال و جدی تیم ایرانی در اجلاس پاریس اشاره دارد. جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل اجلاس پاریس حضور داشته و کارشناسان و رییس مذاکره‌کننده و تیم مذاکره‌کننده فعالیت جدی در این مذاکرات داشته و مورد مشورت قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه هیات ایرانی حاضر در اجلاس پاریس شامل نمایندگانی از وزارت خارجه، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، اظهار کرد: این هیات در تمام مراحل مقدماتی حضور داشته است و حتی یک ساعت پیش از توافق نهایی با فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و رییس مذاکرات پاریس گفت وگویی داشتم. بنابراین حضور ایران در این اجلاس تاثیرگذار بوده است.

ابتکار با اشاره به وجود سیاست دیپلماسی محیط زیست در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: اجلاس پاریس علاوه بر تاثیر در حوزه محیط زیست آثار متعددی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... خواهد داشت.

ابتکار با اشاره به اینکه دستاوردهای مهم اجلاس پاریس سند مهمی است که 195 کشور آن را تایید کرده‌اند و این اتفاق، اتفاقی مهمی برای همه جهان است، افزود: این توافقی است که کشورهای مختلف جهان در آن برای رقم زدن آینده بهتر برای جهان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، زیست‌محیطی، سیاسی، اقتصادی و... نقش داشته‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شرایطی که امروزه اخبار مختلف جهان از نوع ترور و هشدار است، پیام انسان‌دوستانه اجلاس پاریس، پیام متفاوتی است که مایه خوشحالی جامعه بشری شد؛ اگرچه این سند، سند بی‌نقصی نیست و طبعا به خاطر تنوع دیدگاه‌های موجود و تنوع موضوعات سندی است از جهاتی دارای نواقص و کاستی‌هایی است.

ابتکار با اشاره به اینکه دفتر تغییر اقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست از دو دهه گذشته حضور داشته است گفت: از دو سال گذشته فعالیت این دفتر برای اجلاس 21 متمرکز و جدی شده است و ایران در تمام اجلاس‌های مقدماتی حضور موثر، تعیین‌کننده و فعالانه داشته است.

وی ادامه داد: ایران در مذاکرات دوجانبه و اجلاس مشورتی که در فرانسه تشکیل شد، حضور یافته و تمام مباحث را در بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، انطباق با شرایط اقلیم، بحث فناوری، تعهدات توافق جدید، خسارت‌ها و... مطرح و از منافع ملی کشور دفاع کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقدامات ملی در این زمینه از ابتدای دولت یازدهم شروع شده است، گفت: اصلاح الگوی مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی با توجه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دستور کار اسناد بالادستی قرار گرفته است. همچنین سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به موضوع تغییر اقلیم و ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید دارد.

ابتکار با تاکید بر اینکه در سه ماه گذشته، دولت برنامه اقتصاد کم کربن را تصویب کرده است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها اقتصاد کم‌کربن را به عنوان یکی از جهت‌گیری‌های خود معرفی کرده‌اند و برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه داده‌اند.

وی اظهارکرد: برخلاف پروتکل کیوتو که کشورهای در حال توسعه خود را در کاهش گازهای گلخانه‌ای مکلف نمی‌دانستند، همه مسئولیت‌ها در اجلاس پاریس مشترک ولی متمایز است و اعضا باید ارتباط مستمر با کنوانسیون داشته باشند و کشورها میزان مشارکت خود را در کاهش گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در نتیجه جلسات کارشناسی متعدد و مشورت با دستگاه‌های مختلف برنامه ملی مشارکت کاهش گازهای گلخانه‌ای ایران نیز تدوین شد، گفت: ایران اعلام کرده که 4 درصد گازهای گلخانه‌ای را بدون شرط و 8 درصد دیگر از گازهای گلخانه‌ای را در صورت رفع همه تحریم‌ها و انتقال تکنولوژی‌های لازم از سوی کشورهای توسعه یافته تا سال 2030 کاهش خواهد داد.

ابتکار گفت: در حاشیه اجلاس پاریس با روسای جمهور و نخست‌وزیران 23 کشور دیدار داشتم، با رییس جمهور کشور افغانستان در مورد حفاظت از تالاب هامون و پارک بین مرزی ایران و افغانستان صحبت شد. همچنین با رییس جمهور کشور عراق در مورد مسائل مربوط به گرد و غبار و با رییس جمهور ارمنستان نیز در مورد همکاری‌های دوجانبه برای پارک بین‌مرزی ایران و ارمنستان و رودخانه ارس گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه توافق پاریس سند بسیار مهمی برای جلوگیری از افزایش 2 درجه‌ای دمای کره زمین است، افزود: در جلسات بررسی تصویب بودجه سال 95 تسهیلاتی برای کاهش فلرینگ مطرح شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از مجموع کشورهای حاضر در اجلاس پاریس، 187 کشور مشارکت داوطلبانه خود را اعلام کرده‌اند، گفت: براساس توافق انجام شده، این برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های داخلی کشورها محسوب می‌شود که برنامه ارائه شده از سوی ایران براساس توان داخلی کشور تنظیم شده است.

ابتکار با بیان اینکه توافق صورت گرفته در پاریس علاوه بر کاهش گازهای گلخانه‌ای منافع بسیاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی نیز به همراه دارد، گفت: در ایران 37 میلیون متر مکعب در سال فلرینگ می‌سوزد و از آنجا که اصلاح الگوی مصرف در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز قید شده، باید آن را شروع کنیم. در حال حاضر مصرف انرژی در ایران 4 تا 5 برابر حد استاندارد است و روند فعلی هیچ توجیه منطقی ندارد. بنابراین اصلاح الگوی مصرف را باید قبل از سال 2020 آغاز کنیم.

بنزین یورو 4 در حال گسترش و توزیع در شهرهای مختلف کشور

وی در ادامه در مورد آلودگی هوا اظهار کرد: کیفیت بنزین هر سه ماه یک بار مورد آزمون قرار می گیرد و گزارشات رسمی ارائه می شود. بنزین پتروشیمی از اردیبهشت سال 93 به طور کامل حذف شد.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بنزین یورو 4 در حال گسترش و توزیع در شهرهای مختلف کشور است، گفت: آخرین مورد توزیع بنزین یورو 4 مربوط به اهواز بوده است. کیفیت بنزین هر سه ماه یک بار مورد سنجش قرار می گیرد و بر اساس آن در صورت عدم رعایت استانداردهای مورد نظر تذکر داده می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به اینکه چهار لایحه هوای پاک، لایحه خاک، لایحه ارزیابی زیست محیطی و لایحه حفاظت از تالاب‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفته، گفت: همه کارهای لازم بر روی این لایحه‌ها انجام شده و انتظار داریم که این چهار لایحه قبل از پایان این دوره مجلس به تصویب برسد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پایش بر خط آلودگی هوا به طورمستمر انجام می شود، اظهار کرد: سنجش‌ها حاکی از این است که میزان بنزن موجود در هوا بین 4 تا 5 برابر کاهش یافته و به سطح استاندارد نزدیک شده است.

ابتکار با بیان اینکه مشکل اصلی ما درآلودگی هوا ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است، افزود: پیشرفت تدریجی کاهش آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. برنامه کاهش آلودگی هوا در سال 79 اعلام شد که یک برنامه 15 ساله بود که اگر در این سال‌ها به صورت مستمر اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات کنونی حل شده بود.

وی گفت: در طی این دو سال در زمینه کاهش آلودگی هوا با 16 دستگاه اجرایی مختلف از جمله شهرداری فعالیت کرده‌ایم، در اصفهان از سال 92 تا 94 تعداد روزهای سالم سه برابر شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: در استان اصفهان تعداد روزهای سالم در سال 92، 50 روز و در سال 93، 100 روز و در سال 94، 150 روز بوده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا یک برنامه بلندمدت است، گفت: معاینه فنی خودروها و یکپارچه سازی آن با همکاری شهرداری، راهور ناجا و سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح استانداردسازی در کشور از سال قبل شروع شده است، ادامه داد: در سال 93 استاندارد یورو 4 برای خودروها اجرا شده و به طور مستمر خطوط تولیدی خودروها مورد سنجش و آزمون قرار می‌گیرند که در صورت تخلف امکان شماره‌گذاری خودروها وجود دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه استاندارد یورو 3 را بر روی موتورسیکلت‌ها اجباری کرده‌ایم، گفت: بیش از 2.5 میلیون موتورسیکلت در کشور داریم.

معاون رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در شرایط پساتحریم فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های دوجانبه با کشورهای مختلف خواهیم داشت، اظهار کرد: در زمینه انتقال فناوری‌های زیست محیطی با کشورهای مختلف و بخش‌های خصوصی آنها شامل لهستان، ایتالیا، نروژ، فرانسه و ژاپن مذاکراتی داشته ایم.

وی افزود: تمام کشورها به ویژه بخش‌های خصوصی آنها برای فعالیت در حوزه‌های فناوری سبز، پسماند و تولید انرژی از پسماند، بهینه سازی استفاده از انرژی و آبیاری کشاورزی و ... اعلام آمادگی کرده‌اند.

ابتکار با اشاره به اینکه از 10 تا 13 اسفندماه امسال نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با حضور مهمانان و شرکت‌های خارجی برگزار خواهد شد، گفت: این امر فرصتی برای فعالیت در عرصه فناوری‌های محیط زیستی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پسابرجام فرصت خوبی برای استفاده از فناوری‌های زیست محیطی خواهد بود، اظهار کرد: در توافق پاریس کشورهای صنعتی متعهد شده‌اند که سالانه 100 میلیارد دلار برای حمایت از فعالیت‌های کشورهای در حالت توسعه تامین اعتبار کنند.

۱۳۹۴/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...