نسخه چاپی

رئیس قوه مقننه: بودجه فعلی پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش نیست

رئیس قوه مقننه با بیان اینكه با توجه به اینكه عائله‌مندی آموزش و پرورش بسیار زیاد است این بودجه‌های اندك كفاف نمی‌دهد، گفت: مدل‌های مختلفی برای توسعه پژوهش ذكر شده در برنامه توسعه هم سهم ۳ درصدی دارد كه در عمل این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم از قم، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده که ظهر امروز در خانه فرهنگیان شماره 2 استان قم برگزار شد با اشاره به اینکه رتبه استان قم در کنکور سراسری نشان دهنده ارتقای این استان در آموزش و پرورش و تلاش معلمان این استان بوده است، اظهارداشت: هفته پژوهش کاری نمادین در تجلیل از پژوهشگران بوده اما باید پذیرفت سهم پژوهش در کشور ما بالا نیست.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف پژوهشی کم تلاش شده است، افزود: مدل‌های مختلفی برای توسعه پژوهش ذکر شده در برنامه توسعه هم سهم 3 درصدی دارد که در عمل این اتفاق رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی هم بندهای مختلفی در توسعه پژوهش در آموزش و پرورش تاکید دارد، تصریح کرد: همه قبول داریم در دوره‌ای تحول قرار گرفته‌ایم نه تنها ایران بلکه در کل دنیا این تحول در حال رخ دادن است گسترش تکنولوژی و فضای سایبری بر همه مناسبات تاثیر گذاشته است و چیزی نیست که بتوان از ان گذر کرد.

لاریجانی با تاکید براینکه باید به سمت استفاده گسترده از فضای مجازی برویم عنوان کرد: باید در این زمینه سرعت حرکت مدنظر قرار گیرد اگر در استفاده از تکنولوژی کشور‌ها را طبقه بندی کنیم یا کشورهایی به این سمت حرکت نکنند انسان‌ها نیز طبقهع بندی می‌شوند و شکاف بین طبقات بیشتر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دنیای اقتصادی و تجاری به سرعت به سمت استفاده از تکنولوژی حرکت می‌کند، گفت: اگر کشور‌ها از این ابزار استفاده نکنند تجار آن‌ها نمی‌توانند در این حوزه برگه برنده‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه سایبری سرعت کار‌ها بیشتر می‌شود این سرعت در آموزش وپرورش هم ورود دارد، خاطرنشان کرد: ما باید ببینیم که آمادگی این سرعت را داریم یا نه.

لاریجانی با تاکید براینکه پژوهش در ایجاد این آمادگی برای پیشرفت تکنولوژی نقش ایفا می‌کند، اظهارداشت: کشورهای پیشرو کشورهایی هستند که به استقبال تکنولوژی رفتند و علاوه بر توسعه کیفی مدارس کمیت مدارس را هم کاهش دادند.

رئیس قوه مقننه افزود: همین امر سبب می‌شود رابطه بین معلم و شاگرد تعریف مجدد بیابد و علاوه بر آن هزینه‌ها کاهش یافته و مدارسی ایجاد می‌شود که همه بار روی دوش کلاس درس نیست.

به گفته وی یکی از حوزه‌های پژوهشی این است که تکنولوژی چگونه وارد آموزش و پرورش شود که قابلیت انطباق داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مدارس اینترنتی که افراد بتوانند در آن آموزش مناسب جهت دار داشته باشند می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، گفت: به این صورت سلطه دولت در امر آموزش و پرورش کاهش پیدا می‌کند.

رئیس قوه مقننه در حوزه رسانه‌ها هم این ارتباطات نقش گسترده دارند و همه افراد رسانه‌اند عنوان کرد: ارتباط یک طرفه در این برهه از بین رفته است و موضوع پنهانی وجود ندارد و اگر رسانه‌ها خط بازی کنند رسانه‌های دیگر اخبار و اطلاعات را منتشر می‌کنند و فضا همگرا‌تر شده است.

وی تصریح کرد: شاید در امر آموزش و پرورش نیاز به قانونگذاری جدید داشته باشیم اما قبل از قانون گذاری احتیاج به مطالعه داریم که چگونه تکنولوژی را با آموزش و پرورش همساز کرده و کیفیت را ارتقا دهیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه نقش معلم از انتقال صرف مفاهیم کتب به دانش اموزان باید تغییر یابد، خاطرنشان کرد: باید روحیه پرسشگری به دانش آموز انتقال دهیم که بتواند خود در عرصه‌های مختلف به تصمیم گیری و انتخاب صحیح برسد چرا که عمر علم کوتاه شده و هر روز در حال تغییر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از درون خود فرد پرسشگری و زایش علم ایجاد شود خاطرنشان کرد: باید شاگردان اینگونه تربیت شوند که این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد، باید ظرفیت‌های بومی را شناخت و در این مسئله نمی‌توان اقتباسی عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات بودجه آن مقدار که باید برای آموزش و پرورش وزن گذاشته نشده است، افزود: هم تحریم‌ها و هم بحران آفرینی سعودی‌ها در مسئله نفت که سبب شد قیمت نفت از 100 دلار به 30 دلار برسد کشور را در بودجه دچار مشکل کرد و آموزش و پرورش هم سهمی از این مشکلات بودجه‌ای داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه با گشایش در مسئله هسته‌ای مشکلات بودجه‌ای و مالی حل شده و زمینه برای بالندگی بیشتر آموزش و پرورش فراهم شود، گفت: با توجه به اینکه عائله‌مندی آموزش و پرورش بسیار زیاد است این بودجه‌های اندک کفاف نمی‌دهد.

۱۳۹۴/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...