نسخه چاپی

اهم برنامه‌های وزارت بهداشت برای زوج‌های نابارور چیست؟

مدیر كل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام این كه سازمان بهداشت جهانی ناباروری را یك بیماری می‌داند و ناباروری در كشور ما از متوسط جهانی بالاتر است، از ارائه تسهیلات ویژه وزارت بهداشت به زوجین نابارور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق گفت: یکی از اهداف و ثمرات مهم زندگی زناشویی نعمت داشتن فرزند و بقای نسل است که سبب استحکام خانواده‌ها می شود. پدر و مادر شدن از آرمان های والای زندگی مشترک زناشویی به شمار می‌آید و ناباروری مسئله‌ای آزاردهنده به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ناباروری یکی از مهم‌ترین بحران‌های دوران زندگی است که منجر به بروز مشکلات روانی و تجربیات استرس‌زای جدی برای افراد مبتلا می‌شود. بر اساس مطالعات ناباروری پس از وقایع پراسترس زندگی، مرگ مادر، مرگ پدر و خیانت همسر در رتبه چهارم عوامل بحران‌های دوران زندگی قرار دارد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام اینکه 10 تا 15 درصد زوج‌های 15 تا 44 سال دچار ناباروری هستند، گفت: سازمان بهداشت جهانی از وجود یک زوج نابارور از هر چهار زوج در کشورهای در حال توسعه خبر داده است. برآورد می‌شود در ایران بیش از سه میلیون زوج نابارور وجود داشته باشند که با توجه به شرایط مذهبی، تاریخی و فرهنگ عمومی جامعه ایران در مورد فرزندآوری، ناباروری می‌تواند یکی از دلایل طلاق مطرح شود.

وی بیان داشت: عدد دقیقی از شیوع ناباروری در ایران وجود ندارد، ولی آخرین مطالعات در سال 2011 بر روی زنان 20 تا 40 ساله بر روی 17 هزار و 187 زن نشان می‌دهد شیوع ناباروری 20.2 درصد است که از متوسط جهانی بالاتر است. افزایش ناباروری می‌تواند ناشی از شرایط محیطی و آلودگی‌های شهرهای مدرن و پیشرفته و همچنین شیوه نامناسب زندگی باشد.

وی در خصوص برنامه‌های پیشگیری و درمان ناباروری در وزارت بهداشت بر اساس بند 45 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور که بر فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌ها و ترتیبات لازم برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت تاکید کرده است، تصریح کرد: ارتقای آگاهی، نگرش و بهبود عملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد کننده ناباروری مهم‌ترین رویکردهایی است که در دو سال اخیر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی گفت: استعمال دخانیات، ازدواج دیرهنگام، فرزندآوری بسیار دیر زمان، عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی، بهره‌گیری نادرست ازتکنولوژی‌های جدید از جمله تلفن همراه و برخی رژیم‌های خاص غذایی ریسک فاکتورهای ناباروری است.

وی در خصوص سایر برنامه‌های دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس برای پیشگیری و درمان ناباروری گفت: احصای عوامل مستعد کننده ناباروری از جمله عوامل محیطی و همکاری برای طراحی مداخلات لازم با کمک دستگاه‌های ذیربط ، استانداردسازی خدمات ناباروری، مشارکت در راستای ایجاد دسترسی به پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری، همکاری در تدوین چارچوب پایش و ارزشیابی مراکز ارائه خدمت مشتمل بر ایجاد سیستم ثبت اطلاعات برای بررسی نتایج و عوارض درمان‌ها، پیگیری ایجاد بستر قانونی مناسب برای اهدای جنین از جمله اهم برنامه‌ها و رویکردهای این دفتر بوده است.

۱۳۹۴/۹/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...