نسخه چاپی

محرز شدگان صلاحیت؛ ‌معاف از آزمون

سخنگوی شورای نگهبان: كسانی كه صلاحیتشان محرز باشد آزمون كتبی نمی‌دهند، كسانی كه درباره توانایی علمی آنها تردید باشد، در چنین حالتی اصل بر گرفتن آزمون خواهد بود كه این شیوه را فقهای شورا طی روزهای آینده اعلام خواهند كرد.

به گزارش نما ، آقای ابراهیمیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و احتمال مستثنا شدن برخی داوطلبان از آزمون کتبی افزود:‌ چاره ای نیست در عمل برای طیف توانایی‌های علمی که در بین داوطلبان شاهد خواهیم بود، روش‌های ارزیابی علمی درباره هرکدام از آنها تعیین شود که این تعیین بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از صحبت‌های آیت‌الله مومن به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برمی‌آید این است که امکان دارد کسانی ثبت نام کنند که درجه فقاهت، اجتهاد علمی آنها مسلم یا مرجع تقلید باشند، که نیاز به آزمون کتبی نیست.

جایی برای رهبری شورایی در قانون اساسی وجود ندارد

ابراهیمیان در پاسخ به پرسشی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر شورایی شدن رهبری و موضع شورای نگهبان در این باره گفت: مباحث نظری آن هم از جانب کسانی که در داخل حکومت خود مجری قوانین هستند باید در زمان مناسبی صورت گیرد و اکنون نیز در مرحله برگزاری انتخابات خبرگان هستیم که اگر دوباره برگردیم و مبانی قانون اساسی را بررسی کنیم زمان درستی نیست.

وی تصریح کرد: براساس قانون اساسی، رهبری به صورت فردی است و نه شورایی و جایی برای رهبری شورایی در قانون اساسی وجود ندارد.

ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری گفت: تلاش‌هایی در جریان است که ایرادات شورای نگهبان حل شود و ماهم نظرهایمان را اعلام کردیم که امیدواریم نمایندگان مجلس مصوبه را با رفع ایراد به شورا ارائه کنند و امیدواریم موفق به تصویب نهایی آن شوند.

وی در بخش دیگر از سخنانش ادامه داد: ‌ما در مقام مجری به معنای عام و هم ناظر باید قواعدی را در رفتار خودمان رعایت کنیم، به عنوان نمونه اجرای قانون خوب و لازم است اما وقتی قانون را اجرا و فکر می کنیم رفتارمان عادلانه است باید این احساس را در مردم ایجاد کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ‌این حق شورای نگهبان است که هر ناظری را انتخاب کند و وزارت کشور و دولت نیز این حق را دارند که هر استانداری را تعدیل کنند اما استفاده از این حقوق هم هنر می خواهد چرا که ما باید به گونه ای رفتارهای اجرایی و نظارتی را تنظیم کنیم که در مردم این اطمینان القا شود که در مقام داوری، بی طرفانه رفتار می کنیم.

وی افزود: ما به خودمان نیز توصیه می کنیم با توجه به احساسی که در مردم وجود دارد قانون را اجرا کنیم یعنی مردم نیز این اطمینان و احساس را داشته باشند.

ابراهیمیان ادامه داد: به عنوان سخنگوی شورا حرفمان این است که از رفتار ما القای اطمینان حاصل شود و مردم بدانند که داورشان بی‌طرف است و در دعوای جناح‌های سیاسی وارد نمی شود و به چیزی جز قانون و مصالح عالی کشور فکر نمی کند و از مردم هم می خواهیم که به همین عنوان به ما اعتماد کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نماینده منتخب، نماینده همه مردم ایران خواهد بود چراکه پس از انتخاب، اعتبارنامه اش به تصویب نمایندگان دیگر شهرها می رسد گفت: بر همین اساس باید رفته‌رفته رنگ مسائل قومی، قبیله ای و منطقه ای کم شود و انتخابات ما رنگ ملی بگیرد چرا که نمایندگان برای ملت ایران کار می کنند.

وی افزود: ‌باید از وعده های بومی و محلی و همچنین نگاه‌های قبیله ای فاصله و یاد بگیریم برای ایران بزرگ و سربلند نماینده انتخاب کنیم بنابراین همه سطح رفتارهای انتخاباتی را بالا ببریم.

ابراهیمیان گفت: ما نیز در مقام اجرا و نظارت ممکن است ناخواسته کوتاهی و اشتباه کنیم اما قانون شیوه برخورد با این اشتباهات را تعیین کرده است.

از ورود افراد فاقد شرایط به رقابتهای انتخابات ، بدون تسامح جلوگیری می شود

سخنگوی شورای نگهبان بر تاکید بر اجرای قانون در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات تاکید کرد : ما بدون هیچ مسامحه ای قانون را اجرا خواهیم کرد و اگر احراز کنیم که شرایط وجود ندارد قطعا هیچ مصلحتی سبب نمی شود اجازه دهیم افرادی که حائز شرایط نیستند ، وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند.

ابراهیمیان، نظارت قانونی شورای نگهبان را برای احراز صلاحیت مبتنی بر نظارت استصوابی دانست و گفت:‌ شورا بر همین اساس ارزیابی می کند که روند بررسی صلاحیت ها مطابق قوانین صورت گرفته است یا نه و پس از آن اظهار نظر می کند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت اعلام نشدن علل ردصلاحیت نشدن داوطلبان و ملاحظات قانونی شورا در این باره تاکید کرد:‌ اعلام عمومی رد صلاحیت به علت محدودیت قانونی و شرعی ممکن نیست و نمی توانیم علل آن را به صورت عمومی اطلاع رسانی کنیم.

۱۳۹۴/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...