نسخه چاپی

5 روز مذاكرات، بحران یمن را به كدام نقطه می‌برد

عکس خبري -5 روز مذاکرات، بحران يمن را به کدام نقطه مي‌برد

هیأت سیاسی یمن و حامیان ریاض 5 روز در «بی‌یِن» درباره بحران یمن به مذاكره نشستند و هیأت ریاض بارها از زیر بار مسئولیت شانه خالی كرد؛ فردا هم سازمان ملل بیانیه نهایی را ایراد می‌كند اما آیا ریاض می‌تواند به تعهداتش پایبند بماند یا نه.

به گزارش نما به نقل از فارس، پنجمین روز از مذاکرات صلح یمن در «بی ین» سوئیس با خبرهای زیاد همراه بود که در این میان رسانه های سعودی نیز بیکار ننشستند و شروع به جوسازی علیه تیم هیأت سیاسی یمنی (انصارالله) کردند تا بار دیگر نشان دهند که خواستار شکست مذاکرات هستند و می خواهند که انصارالله را مقصر این شکست احتمالی جلوه دهند.



روز شنبه (امروز)، مذاکرات در دو نوبت صبح و بعدازظهر به صورت جلسات خصوصی هر کدام از طرفین مذاکره با نماینده سازمان ملل و برگزاری جلسات عمومی برگزار شد که البته این نشست ها خالی از حاشیه نبود.

نشست های صبح امروز بیشتر بر محور برقراری آتش بس متمرکز بود و این موضوع به اندازه ای حائز اهمیت بود که برخی شواهد حکایت از آن داشت که ادامه مذاکرات درباره موضوعات دیگری که در دستور کار قرار داشت، منوط به موفقیت آمیز بودن این مسئله شده بود.

امروز نیز مانند روزهای گذشته، افرادی از دو هیأت حضور کوتاهی در خارج از ساختمان داشتند و از مقابل خبرنگاران رد شدند.

خانم «فائقه سید» یکی از اعضای کنگره مردمی یمن از ساختمان محل مذاکرات خارج شد و خبرنگاران به دور او جمع شدند و از او عکس گرفتند او در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت که اجازه ندارد چیزی بگوید و تنها به این بسنده کرد که جو مذاکرات مثبت است.



«انیس منصور» سردبیر «صدای عدن» و خواهر زاده «محمود الصبیحی» وزیر دفاع دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن نیز در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و گفت هیأت وابسته به ریاض از هیأت میهنی (انصار الله و کنگره مردمی) خواسته 5 نفر از چهره‌های نزدیک به هادی از جمله الصبیحی و برادر هادی در راستای نشان دادن حسین نیت انصار الله آزاد شوند.



تعدادی از خبرنگاران از منصور پرسیده بودند که چگونه عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهور یمن و بر اساس چه حقی در قانون اساسی از عربستان دعوت می‌کند به یمن حمله کند که او در مقابل به جای پاسخ دادن به این سوال مدعی شده ایران هم از طرف دیگر (انصار الله) حمایت نظامی می‌کند و پیش از حملات عربستان در واقع ایران دست به تجاوز به یمن زده است.

بخش اول نشست هیأت های یمنی به دلیل زیربار نرفتن هیأت ریاض برای پذیرفتن شرط آتش بس و بهانه جویی های هیأت ریاض بدون نتیجه به پایان رسید که شبکه العربیه فضاسازی علیه انصارالله را آغاز کرد و گزارش کرد که مذاکرات یمن در خصوص تبادل اسرا شکست خورد که البته برخی منابع آگاه این خبر را رد کردند.



نشست بعدازظهر نیز به بحث درباره موضوعات مهمی گذشت که در آن قرار بر آن شد که که یک اتاق عملیات تحت نظارت سازمان ملل با حضور دو طرف درگیر در بحران یمن دریکی از سه کشور عمان، مصر و اردن تشکیل شود که وظیفه آن نظارت بر توقف درگیری هاست.

از دیگر حاشیه های نشست های امروز درگیری لفظی بین اعضای هیأت های ریاض بود به طوریکه برخی از ناظران خارجی حاضر در محل مذاکرات از درگیری «عبدالملک المخلافی» و «احمد عبید بن دغر» از هیأت ریاض در محل مذاکرات خبر داد.

نشست یمن از پنج روز پیش آغاز شد و طرفهای زیادی در آن وارد شدند که بسیاری از آنها بازیگران خارجی بودند به طوریکه 18سفیر کشور خارجی در یمن در سوئیس حاضر شدند و به هیأت ریاض مشاوره می دادند و «ولد الشیخ» نیز به هیأت‌های مذاکره کننده گفته که عصر روز جمعه با تعدادی از سفرای کشورهای خارجی یمن که در محل مذاکرات حضور دارند دیدار کرده است و از آنها خواسته به او کمک کنند مذاکرات با شکست مواجه نشود.



ساعاتی پیش نیز سازمان ملل بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که ولد شیخ می خواهد فردا پایان نشست 5 روزه یمن را اعلام کند و در شهر «برن» سوئیس کنفرانس خبری برگزار کند.

نشست پنج روزه یمن فردا به پایان می رسد و هنوز مشخص نیست که آیا توافقی درباره تمامی آنچه که در دستورکار نشست بوده صورت می گیرد یا اینکه مذاکرات باز هم برای سومین بار تمدید می شود.

مسئله واضح این است که حتی اگر توافقی نیز حاصل شود، تیم ریاض که در این 5 روز بارها از زیر تعهدات خود شانه خالی کرده است، حاضر است متعهد شود، مسئولیت هایی را در قبال مردم یمن برعهده بگیرد و از سلطه ریاض بیرون آید!

۱۳۹۴/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...