نسخه چاپی

وام ۸۰ میلیونی مسكن فانتزی است

مشاور امور طرح و برنامه سازمان نظام مهندسی كشور با بیان اینكه ارقام ۸۰ میلیونی خرید مسكن ارقامی فانتزی هستند گفت: دولت با پرداخت تسهیلات كم‌بهره به خروج از ركود مسكن كمك كند.

به گزارش نما،کامیار بیات ماکو در پاسخ به این سئوال که دلیل طولانی شدن رکود مسکن چیست و آیا کاری از دولت برمی‌آید که این رکود برداشته شود،گفت: قطعا دولت می‌تواند برنامه‌ای برای خروج مسکن از رکود داشته باشد اما اینکه عواقب آن کار چیست باید طبیعتا اقدام سنجیده انجام شود.

وی گفت: آن طور که تمام و سایر بخش‌های اقتصادی کشور 3 تا 4 سال در رکود است و روز به روز عمیق‌تر شده است طبیعتا بخش مسکن هم که بخش بزرگی از تولید ناخالص ملی را تولید می‌کند دچار رکود بوده است.

*سرمایه‌ها در زمین و مسکن حبس شده است

وی افزود:اما اتفاقی که رخ داده این است که در سال‌های میانی و دوره دوم دولت قبل سرمایه‌ها به شدت متوجه بخش مسکن و خریداری زمین شد و با توجه به رکودی که پیش آمد و در ایران تحت تاثیر عوامل روانی نیز قرار دارد در آنجا فعلا حبس شده است.

بیات ماکو ادامه داد: این حبس نه تنها به ضرر بخش مسکن تمام شده است بلکه کلا یک بخش بزرگی از رکود کلی اقتصادی ناشی از آن حبس سرمایه در بخش زمین و مسکن است.

*ارقام 80 میلیونی خرید مسکن ارقام فانتزی هستند

وی خاطرنشان کرد: پس دولت می‌تواند کاری برای بخش مسکن و رکود انجام دهد، اما آن زمان است که نگرانی‌های تورمی وجود دارد و با تزریق پول بزرگ به بخش مسکن و وام‌های بزرگ‌تر از 80 میلیون تومان در اختیار مردم قرار بگیرد چرا که این ارقام 80 میلیونی خرید مسکن ارقام فانتزی هستند.

بیات ماکو ادامه داد: طبیعتا تزریق وام‌های مناسب موجب به حرکت درآوردن بازار مسکن می‌شود و تورمی که دولت تلاش می‌کند کاهش دهد و خیلی افزایش نیابد کاملا به کاهش تورم لجام گسیخته کمک خواهد کرد.

مشاور امور طرح و برنامه سازمان نظام مهندسی کشور اضافه کرد: قطعا از ابتدای سال آینده دولت اقدامات خوبی در خصوص وام دادن به خریداران در این زمینه انجام خواهد داد چرا که تولید انباشته مسکن داریم و باید تقاضا تقویت شود. قطعا سال آینده این اقدام صورت خواهد گرفت و باید زمینه‌هایی برای جذب این پول ایجاد شود.

بیات ماکو در پاسخ به این سوال که اشاره کردید 80 میلیون برای خرید مسکن یک وام فانتزی است،گفت: قطعا این وام 80 میلیونی نمی‌تواند به تحریک تقاضای مسکن کمک کند چرا که متوسط قیمت مسکن در تهران اگر 3میلیون تومان باشد یک واحد 100 متری 300 میلیون تومان خواهد بود آیا 80 میلیون تومان می‌تواند کمکی به بالا بردن قدرت خریداران مسکن کند.

*برنامه های سنگاپور برای تقویت تقاضا

مشاور امور طرح و برنامه سازمان نظام مهندسی کشور افزود: به عنوان مثال دولت سنگاپور برای رسیدن به اهداف خود در بخش مسکن اقدام به شناسایی درآمد افراد زیر 2 هزار دلار می‌کند و 80 درصد قیمت مسکن را به آنها وام با بهره کم می‌دهد.

وی ادامه داد: البته اقتصاد سنگاپور ظرفیت‌های بالایی دارد اما به هر حال با این راه حل‌های این چنینی می‌توان افراد نیازمند به بخش مسکن را شناسایی و از سوی دیگر سازنده‌ها برای تامین این تقاضا اقدام به ساخت و ساز کنند.

بیات ماکو خاطرنشان کرد: کاری که در مسکن مهر نیز نتوانستیم آن را پیاده کنیم و افراد واقعا نیازمند را نتوانستیم شناسایی کنیم و با یک سری تعارفات متاسفانه به هدف خود نرسیدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به هر حال دولت باید برای دهک‌های میانی نیز برای یک واحد مسکونی 300 میلیون تومان حداقل 150 میلیون تومان وام با بهره کم بدهد.

*بخش مسکن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور موفق‌تر بوده است

بیات ماکو در پاسخ به این سئوال که شما برنامه دولت یازدهم را در بخش مسکن چگونه دیدید آیا موفقیت آمیز بوده است،گفت: اقدام خاصی صورت نگرفته است اما تصور بنده این است که بخش مسکن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور موفق‌تر بوده است. بنده خود را جای وزیر راه و شهرسازی می‌گذارم مگر بخش مسکن از سایر بخش‌ها جداست. پس اگر برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور نتوان کاری کرد طبیعتا برای بخش مسکن هم نمی‌توان کاری انجام داد.

*بخش مسکن سال آینده به حرکت درخواهد آمد

وی تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم که از ابتدای سال آینده با برداشته شدن تحریم‌ها و ورود سرمایه‌ها قطعا یک تزریق پولی به بخش‌های اقتصادی مثل صنعت و سایر بخش‌ها انجام خواهد شد و قطعا بخش مسکن هم با یک فاصله‌ای نسبت به سایر بخش‌ها به حرکت درخواهد آمد.

۱۳۹۴/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...