نسخه چاپی

فشارهای اقتصادی به روایت لاریجانی

عکس خبري -فشارهاي اقتصادي به روايت لاريجاني

رئیس مجلس فشارهای اقتصادی دشمن به ایران را بر اساس یك تئوری وهمی و وسوسه شیطانی دجال‌گونه دانست و از آن به عنوان آخرین تیر تركش حریف یاد كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان به سالروز عملیات مرصاد اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1367 در شرایطی که ایران قطعنامه 598 را پذیرفته بود، رژیم صدام با پشتیبانی قوی منافقین خائن را برای عملیات وهمی تجهیز کرد تا به تخیل رسیدن به تهران آنچه در توشه خود داشتند، به میدان آورند و به خط بزنند.

وی ادامه داد: این عملیات از نظر نظامی کاملاً بی‌حساب و کتاب و تخیلی بود اما چرا رژیم صدام و منافقین مجدداً در این دام توهمی نظیر توهم ابتدای جنگ افتادند؟ پایان جنگ با پذیرش قطعنامه 598 این تصور را برای رژیم صدام و منافقین ایجاد کرد که شرایط دفاعی جمهوری اسلامی ایران دچار رکود و ضعف شده است.

رئیس مجلس خاطر‌نشان کرد: به خصوص پس از سقوط فاو این تصور در آنها زنده شد لذا به فکر نوعی عملیات نظامی افتادند که شرایط پیش روی آنها را در ایران به نحوی است که با اقدام پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شوند و قدرت ایستادگی در مقابل این عملیات را ندارند؛ این توهم در ابتدای جنگ نیز برای صدام ایجاد شده بود که به دلیل شرایط پس از انقلاب می‌تواند ظرف یک هفته به تهران برسد.

لاریجانی بر همین اساس تأکید کرد: محاسبه غلط آنها از یک ریشه برخودار بود، آنها ظرفیت و قابلیت انقلابی، مردمی و بسیجی ملت ایران و نفوذ معنوی رهبر فقید انقلاب را نمی‌توانستند درک کنند و از همین جا نیز غافلگیر شدند؛ یکباره با موجی پرانگیزه از نیروهای فداکار مواجه شدند که تصور آن را نمی‌کردند و در همان ورود چند کیلومتری اولیه با مقاومتی جانانه از بطن جامعه روبرو شدند.

وی با بیان اینکه در اینجا دو نکته قابل توجه بود، گفت: نکته اول اینکه عملیات افتخارآفرین مرصاد آخرین میخ را بر دو تابوت رژیم صدام و منافقین کوبید، نتیجه یک مقاومت شجاعانه و مجاهدانه ملت ضربه کاری به گروهک منافقین زد که بساط ماجراجویانه خود را کنار مرزهای جمهوری اسلامی ایران جمع کنند و امروز آوارگی و سرگشتگی منافقین نتیجه آن شکست کارساز است.

رئیس قوه قانونگذاری کشورمان افزود: از طرفی رژیم صدام و همپیمانان او برای بار دوم ظرفیت قدرتمند نظامی ایران را لمس کردند که منجر به سرافکندگی آن رژیم نگون‌بخت شد که پس از مدتی نامه‌نگاری با مسئولین جمهوری اسلامی را برای حل و فصل پایان جنگ آغاز کرد؛ اینجا بود که آمریکا و غرب که سال‌ها از صدام پشتیبانی کردند، متوجه شدند با واقعیتی قدرتمند مواجه‌اند و لذا استراتژی براندازی نظامی را از سر برون کردند و راه افزون‌گری‌های دیگری را پیشه کردند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اگر امروز گاه از طریق رسانه‌ها سخن قلدرمأبانه نظامی سر می‌دهند، بیشتر از آنکه نشانگر قدرت باشد سرخوردگی سیاسی و روحیه آنها را نشان می‌دهد که نتیجه سیلی ملت ایران به بدمستی نظامی آنها در جنگ است و خود می‌دانند قدرت انقلاب اسلامی مجال اینگونه بازیگوشی کودکانه را به آنها نمی‌دهد و این دستاورد بزرگ ملت ایران بود که سبب ماندگاری قدرت نظام شد.

وی تصریح کرد: نکته دوم اینکه پس از قبول قطعنامه از سوی ایران عده‌ای از امام خمینی (ره) اجازه خواستند که عملیات علیه صدام را با ضربه‌ای برق‌آسا انجام دهند، این زمینه عملیات حاصل شده بود که از نظر نظامی توجیه داشت اما امام سخن بزرگ و ماندگاری فرمودند که ما وقتی قطعنامه را پذیرفتیم، بدان پایبندیم، بنابراین امام خمینی اجازه تحرک در جبهه‌ها را ندادند که این یک منطق است که می‌تواند امنیت و ثبات را در صحنه بین‌المللی ایجاد کند یعنی حتی با دشمن هم فریبکارانه برخورد نمی‌کند و پایبند اصول حرکت خود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطق دیگر روش صدام و همپیمانان آنها بود که با تصوری ابتدایی با اینکه سال‌ها در صحنه سیاسی درخواست قبولی قطعنامه را داشتند، یکباره با فرصت طلبی مجددا به مرزهای ایران حمله کردند و در چنگ دلاورمردان ایران گرفتار شدند، ملاحظه کنید این منطق چقدر بی اعتمادی و بی‌ثباتی در صحنه سیاسی بین‌المللی ایجاد می‌کند.

لاریجانی ‌تأکید کرد: توجه به این دو نگاه یعنی منطق روشن و امنیت‌ساز جمهوری اسلامی ایران در مقابل بازار مکارانه و مزورانه بین‌المللی نشان می‌دهد همین منطق در چالش‌های تصنعی دیگر که غرب در برابر انقلاب اسلامی ایران در سال‌های اخیر ایجاد کرده است، دیده می‌شود مانند بحث حقوق بشر، مسئله هسته‌ای و ماجراجویی که امروز با عنوان تحریم دنبال می‌کنند، نگاه آنها صرفا بهره جستن از قدرت ابزاری نهادهای بین‌المللی است نه کاری به دموکراسی دارند و نه حقوق بشر و نه امنیت منطقه‌ای بلکه صرفا منافع قدرت آنها مبنای محاسبه درگیری‌هاست.

وی ادامه داد: نمونه این رفتارها را در دو مسئله بحرین و سوریه به خوبی می‌توان رؤیت کرد، حوادث پس از قطعنامه 598 و عملیات مرصاد درس بزرگی برای ملت ایران و موجودات ماجراجوی صحنه بین‌المللی است. ملت ایران به خوبی دریافته‌اند که با پایمردی و مجاهدت توأم با اخلاق جوانمردانه سرافرازی می‌یابد و اقتدار ایران را بیمه می‌کند، قدرت‌های بزرگ و دولت‌های منطقه‌ای که در جنگ فشار دچار رفتار ناجوانمردانه و اشتباه محاسباتی شده‌اند نیز باید بفهمند با ملتی مجاهد و استوار و اخلاق‌مدار مواجه هستند که زیر بار زور و فشار نمی‌روند اما به دنبال ایجاد فضای همزیستی مسالمت‌آمیز و امنیت پایدار در منطقه هستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در بخش دیگر از نطق پیش از دستور خود به دیدار روز گذشته مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری در روز گذشته در جمع مسئولان نظام یادآور همان شجاعت و استواری پیشوای بزرگ انقلاب یعنی امام خمینی (ره) بود که نقاط قوت ملت را که در پناه راه اصولی طی شده در این سال‌ها به دست آمده، به درستی بیان داشتند و رفتار ناشیانه چند کشور زورگو را که در درون یک تئوری وهمی جدید سامان یافته است، به درستی و وضوح بیان کردند.

وی ادامه داد: این تئوری وهمی یک وسوسه شیطانی دجال‌گونه در ایجاد فشار اقتصادی بر ملت برای شکستن وحدت درونی کشور و مغلوب کردن اراده قوی انقلاب در دفاع از آرمان‌های خویش است، البته این تئوری در ذات خود نشانگر آخرین تیر ترکش حریف است چرا‌که به خودی خود شکست سیاست‌های نظامی‌گرا و ماجراجویی‌های سیاسی را در بر دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس تأکید کرد: مصاف اقتصادی از آن جهت در چمبره توهمی جدید حاصل آمده که مؤلفه‌های قدرت داخلی کشور از نظر بنیه نیروی انسانی و ظرفیت‌های اقتصادی حاصل آمده در یک مجاهدت چند دهه را نادیده گرفته‌اند.

"اینجاست که چنانچه با ساماندهی مدیریت با تدبیر و متناسب با شرایط بتوان همه ظرفیت‌های داخلی را از حالت بالقوه به ساحت بالفعل درآورد، هم برای همیشه حریفان ماجراجو را دچار یأس می‌کند و هم نوعی شکوفایی درونی مستقر بر استعدادهای ملی را نمایان می‌سازد لذا تمرکز بر ساز و کار اقتصاد مقاومتی متکی بر حضور ملت در عرصه اقتصاد و پرتوان کردن بخش خصوصی و تسهیل فضای کسب و کار آنها و ایجاد فضای همکاری در درون بخش‌های مختلف کشور و قوای سه گانه و پرهیز از حواشی و ایجاد هم‌افزایی نیروها از ملزومات این دوره است."

لاریجانی در ادامه خاطر نشان کرد که مجلس شورای اسلامی به رهنمودهای راهگشای رهبر فرزانه انقلاب لبیک می‌گوید و با همین تحلیل در پایان مجلس هشتم نیز قانون حمایت از تولید داخلی را به تصویب رساند و در بودجه سال 91 بسته حمایت از تولید داخل را در قانون به تصویب رساند. امروز هم اعلام می‌دارد که آمادگی دارد ساز و کارهای حمایت از تولید و بخش کشاورزی و دامپروری و صنعت را که به فراوانی و افزایش ظرفیت تولید داخل می‌انجامد، به تصویب برساند تا هم اشتغال جوانان که دغدغه مهم کشور است، سامان یابد و هم با افزایش تولید داخل تاریکی‌های گرانی و تورم را از صحنه اقتصادی بزداید.

وی بر همین اساس تصریح کرد: ما این مسیر را در شرایط فعلی مجاهدتی برای تثبیت قدرت ملی کشور می‌دانیم و برای تحقق آن از هرگونه همکاری با قوای دیگر استقبال می‌کنیم و انشاء‌الله این اندیشه را که از ابتدای مجلس نهم پیگیر بوده‌ایم، با همتی مضاعف دنبال خواهیم کرد.

رئیس مجلس همچنین گفت: امروز هم در جلسه مشترک با دولت در مجلس با همین هدف در جهت رفع مشکلات مردم بحث‌ها را پی می‌گیریم و در هفته آینده نیز در جلسه مشترک دیگری با دولت به راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و درونی کشور می‌پردازیم.

لاریجانی در پایان از کمیسیون‌های مختلف مجلس خواست در این جهت با همکاری وزرای مربوطه تدابیر رهبر معظم انقلاب را دنبال کنند.

۱۳۹۱/۵/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...