نسخه چاپی

به زودی؛ غفوریان جدی می شود

موجی در چند سال اخیر به راه افتاده كه باعث شده بازیگران كمدی سرشناس سینما و تلویزیون علاقه بیشتری به حضور در كارهای جدی داشته باشند، موجی كه البته به واسطه موفقیت كمدین‌ها در عرصه كارهای جدی آن‌ها را بیشتر متمایل به حضور در این عرصه كرده است.

به گزارش نما به نقل از آی سینما: هر چند مهران مدیری در اوایل دهه هفتاد با حضور در سریال «باغ گیلاس» و فیلم سینمایی «دیدار» جزو اولین کمدین‌های سرشناسی بود که بازی در نقش‌های جدی را تجربه کرد و سال‌ها بعد با بازی در فیلم «پل چوبی» و فصل سوم سریال «قلب یخی» دوباره به این حیطه برگشت اما موجی در چند سال اخیر به راه افتاده که باعث شده بازیگران کمدی سرشناس سینما و تلویزیون علاقه بیشتری به حضور در کارهای جدی داشته باشند، موجی که البته به واسطه موفقیت کمدین‌ها در عرصه کارهای جدی آن‌ها را بیشتر متمایل به حضور در این عرصه کرده است.

در تازه‌ترین اتفاق مهران غفویان هم خبر از حضور خود در نقش کاملا جدی آن هم در یک فیلم سینمایی می‌دهد. البته غفوریان در گفتگو با مهر جزئیات بیشتری در خصوص فیلم جدیدش ارائه نداده و تنها به گفتن این نکته اکتفا کرده که پس از بازی در فیلم «ناردون» در هفته‌های آینده برای بازی در یک فیلم سینمایی جدید جلوی دوربین می رود که نقشی کاملا جدی را در آن بازی می‌کند. البته او پیش از این در تله فیلم گمنام «سرسپرده» به کارگردانی عباس مرادیان ایفاگر یک نقش جدی بود اما این اولین بار است که در سینما به سراغ یک نقش کاملا جدی می‌رود.

اما پیش از غفوریان کمدین‌های مطرح دیگری هم بودند که حضور در کارهای غیرکمدی باعث شد نگاه بیشتر و جدی‌تری به توانایی‌های بازیگری آن‌ها شود. نگاهی که حتی باعث شد مسیر کاری برخی از آن‌ها به کل عوض شود.

در اواسط دهه هشتاد امیر جعفری که به واسطه بازی در سریال «بدون شرح» و «من یک مستاجرم» به یکی از کمدین‌های محبوب تلویزیون تبدیل شده بود ناگهان با حضور موفق در سریال «میوه ممنوعه» مسیر کاری‌اش تغییر کرد. پس از آن سریال هر چند امیر جعفری کم و بیش تجربه‌های کمدی خود را در تلویزیون ادامه داد اما در سینما به کل نقش‌هایی را انتخاب کرد که نشانی از طنز در آن‌ها دیده نمی‌شد. دست آخر هم برای بازی در فیلم «قاعده تصادف» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

محسن تنابنده هم با اینکه مدام در مسیر نقش‌های کمدی و جدی در حال رفت و آمد است اما نقش‌های جدی او در دو فیلم «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پاییز» باعث شد تا او بتواند سیمرغ بلورین بهترین بازیگ نقش اول مرد را در سال 88 را به دست آورد هر چند او دو سال پیش از این و در سال 86 توانسته بود با بازی در فیلم «استشهادی برای خدا» سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند. تنابنده همچنان مسیر خود بین حیطه کارهای جدی و طنز را ادامه می‌دهد.

از آن طرف رامبد جوان هم پس از سال‌ها حضور در سینما و تلویزیون در اولین نقش آفرینی جدی خود در سینما با فیلم «گناهکاران» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر به دست آورد. جوان که گویا این موفقیت حسابی به او چسبیده بعد از «گناهکاران» هم در دو فیلم «آزادی مشروط» و «پریدن از ارتفاع کم» نیز بازی در نقش‌های جدی را ادامه داد. البته کارگردان «ورود آقایان ممنوع» حتی در حیطه کارگردانی هم به سمت ساخت اثری جدی رفته و این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی «نگار» است.

عطاران هم برای بازی در یکی از جدی‌ترین نقش‌هایش در «دهلیز» نامزد دریافت سیمرغ بلورین در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر شد و مدتی بعد هم برای همین فیلم جایزه بهترین بازیگر از جشن انجمن منتقدان را دریافت کرد. البته او برای بازی «طبقه حساس» که فیلم کمدی بود سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد اما هم او و هم هئیت داوران جشنواره فجر به خوبی می‌دانند این جایزه متعلق به نوید محمدزاده بازیگر فیلم «عصبانی نیستم» بود که به دلیل حواشی پیش آمده برای آن فیلم در جشنواره فجر سی و دوم در آخرین لحظات این سیمرغ سهم عطاران شد. عطاران در کارنامه کاری‌اش فیلم‌های جدی دیگری چون «نشانی» و «کلاشینکف» را هم دارد و امسال هم با حضور در فیلم «آبنبات چوبی» به کارگردانی حسین فرح‌بخش بازی در یک نقش جدی دیگر را تجربه کرده است.

آخرین چهره سرشناس در این لیست هم سعید آقاخانی است که سال گذشته در جشنواره سی و سوم برای اولین حضور جدی‌اش روی پرده سینما در فیلم «خداحافظی طولانی» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. جشن انجمن منتقدان هم مدتی پیش جایزه بهترین بازیگر خود را برای این فیلم به آقاخانی داد. آقاخانی که اولین تجربه کارگردانی‌اش هم فیلمی جدی به نام «لامپ 100» بود امسال هم مسیر حضور در نقش‌های جدی را ادامه داده و در فیلم «اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی ایفاگر نقش یک جانباز اعصاب و روان است.

حالا با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید تجربه مهران غفوریان در زمینه آثار جدی آیا می‌تواند مثل برخی از این چهره‌هایی که در گزارش نام‌شان آورده شد مسیر کاری او را عوض کند یا نه. هر چند غفوریان در یکی از آخرین گفتگوهایش اعلام کرده قطعا هیچ وقت به دنبال ساختن فیلم جدی نخواهد رفت ولی خیلی دوست دارد نقش‌های جدی برای کارگردانان حرفه‌ای بازی کند.

۱۳۹۴/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...