نسخه چاپی

ایران مركز ثبات و تعادل منطقه است

رییس مجلس سنای فرانسه با تقدیر از پیام همدردی ملت ایران با مردم فرانسه در خصوص حوادث تروریستی اخیر این كشور گفت: با صراحت اعلام می كنم كه جمهوری اسلامی ایران مركز ثبات و تعادل در منطقه غرب آسیا است.

به گزارش نما به نقل از العالم، در دیدار امروز (دوشنبه) علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي با ژرار لارشه، رييس مجلس سناي فرانسه با اشاره به اراده رهبران دو كشور براي توسعه روابط اقتصادي تهران ـ پاريس و ضرورت تلاش مشترك براي ايجاد زمينه هاي جديد در مناسبات في مابين گفت: اميداريم در سفر رييس جمهوري ايران به پاريس شاهد پايه گذاري فصلي جديد در توسعه همكاري ها و مناسبات همه جانبه ميان دو كشور باشيم.
در این دیدار دبير شوراي عالي امنيت ملي ایران نیز با اشاره به آغاز فصل نوين در روابط همه جانبه ميان ايران و فرانسه در فضاي پساتحريم گفت: برداشتن گام هاي مشترك و سازنده براي بازسازي و تقويت اعتماد، سرآغاز شكل گيري مناسبات جديد بر پايه احترام تقابل و تامين منافع دو ملت است.
شمخاني فضاي پسابرجام را زمينه اي مناسب براي جايگزيني گفت وگو و مفاهمه به جاي خصومت و منازعه عنوان كرد و با تاكيد بر ضرورت صيانت طرفين مذاكره از دستاورد هاي آن اظهار داشت: برخي اقدامات و تصميمات كه اخيرا نمونه اي از آن در مصوبه كنگره آمريكا بروز و ظهور يافت به طور قطع موجب افزايش سوءتفاهم و بي اعتمادي مي شود و مي تواند تاثيرات جبران ناپذيري بر روند اجراي تعهدات متقابل در اجراي برجام به دنبال داشته باشد.
وی با ابراز تاسف و همدردي نسبت به كشته شدن جمع زيادي از شهروندان فرانسه در جريان حوادث تروريستي اخير در پاريس افزود: مقابله با تروريسم كه امروز اثرات مخرب آن در اروپا، آمريكا، منطقه غرب آسيا و بخشي از آفريقا، امنيت، ثبات و صلح را به چالش كشيده، نيازمند مشاركتي فراگير، واقعي و اثرگذار در سطح بين الملل است.
نماينده مقام معظم رهبري و دبیر شورای امنیت ملی ایران همچنین با انتقاد از برخي كشورها كه با اتخاذ سياست هاي نادرست و استفاده ابزاري از خشونت عليه دولت هاي قانوني، موجب شكل گيري و توسعه گروه هاي خطرناك شدند، گفت: از ميان بردن ريشه هاي شكل گيري تروريسم و عوامل تقويت كننده و پشتيبان آن اصلي ترين اقدام در مسير از ميان بردن تهديد فزآينده تروريسم مي باشد.
شمخاني با اشاره به بحران سوريه و اولويت مبارزه با تروريسم و ايجاد ثبات به منظور پيگيري فرآنيدهاي سياسي در اين كشور افزود: حمايت جهاني از دولت قانوني و نيروهاي مسلح سوريه براي بازگرداندن امنيت به اين كشور مقدمه شكل گيري فرآيندهاي سياسي مبتني بر خواست و اراده مردم سوريه است.
وي در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به آمادگی تهران برای همکاری با دیگر کشورها در زمینه مقابله با تروریسم گفت: آماده همكاري با فرانسه و ساير كشورهاي اروپايي در زمينه تبادل اطلاعات و تجربيات در حوزه مبارزه با تروريسم هستيم.
شمخاني همچنین با ابراز تاسف از سكوت مجامع جهاني در قبال اعمال خشونت افسار گسيخته از سوي رژيم صهيونيستي عليه مردم بي دفاع فلسطين و همچنين كشتار بي رحمانه مردم مظلوم يمن از سوي عربستان سعودي، اظهار داشت: نمي توان از مبارزه با تروريسم سخن گفت و در قبال رفتارهاي غير انساني بزرگ ترين مظهر تروريسم دولتي يعني رژيم صهيونيستي بي تفاوت بود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سوابق همكاري و ظرفيت هاي گسترده تهران - پاریس براي توسعه مناسبات اقتصادي و تجاري، برخي تجربيات ناخوشايند ناشي از عدم پايبندي شركت هاي فرانسوي به تعهداتشان در گذشته را نيازمند تجربه اندوزي براي عدم تكرار موضوعاتي از اين دست عنوان كرد و افزود: دو كشور مي توانند با بهره گيري هوشمندانه از فضاي جديد همكاري، ضمن نوسازي مناسبات اقتصادي موجود، فرصت هاي جديدي را براساس نيازمندي هاي مشترك تعريف و فعال نمايند.
وي با اشاره به تاثير حوادث پاريس بر افزايش نگاه واقعي در دولت فرانسه براي استفاده از مجموعه ظرفيت هاي قابل فعال سازي در مبارزه با تروريسم گفت: تجربيات و موفقيت هاي ارزنده جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با تروريسم مي تواند محور جديدي براي همكاري هاي سياسي و امنيتي ميان دو كشور باشد.

۱۳۹۴/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...