نسخه چاپی

مهدی هاشمی از پرونده‌هایش در ارگان‌ها یك نسخه در اختیار داشت

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی با وجود جایگاه بالای سیاسی پدرش گفت: وی از هر پرونده‌ای كه در ارگان‌های نظارتی در خصوص وی وجود داشت نسخه‌ای در اختیار داشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در همایش دانشگاه سدی در برابر فتنه در خصوص گفته یکی از دانش‌آموزان مبنی بر تردد فائزه هاشمی به دانشگاه گفت: اگر کسی اعم از فتنه‌گران و یا غیر از آنان در دانشگاه مطلب خلاف بگوید جرم است و باید اطلاع داده شود تا دادستان آن را پیگیری کند.

وی ادامه داد: اگر کسی مجرم بوده است دانشگاه نباید اجازه دهد وارد دانشگاه شده و صحبت کند و اگر چنین اجازه‌ای صادر شده بود اطلاع دهید تا پیگیری شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص نقش قوه قضائیه در احراز صلاحیت نامزدان انتخابات گفت: چهار ارگان هستند که هیأت‌های اجرایی و شورای نگهبان از آنها در خصوص نامزدها استعلام می‌گیرند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: قوه قضائیه و سه ارگان دیگر تنها پاسخ استعلام‌ها را به هیأت‌های اجرایی و شورای نگهبان ارائه می‌کنند و احراز صلاحیت‌ها در حیطه قوه قضائیه نیست اما حتی اگر فردی احراز صلاحیت و حتی در انتخابات پیروز شد نیز در مجلس می‌توان اعتبارنامه وی را نپذیرفت چنانچه حضرت امام در وصیت‌نامه خویش بر اهمیت بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس تأکید کردند.

وی در خصوص برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی نیز گفت:‌ بیشتر گفته می‌شد که قوه قضائیه با دانه‌درشت‌ها برخورد نمی‌کند و با رده‌های پایین جامعه برخورد می‌کند ولی شما دقت کنید که اکنون چه کسانی در حال محاکمه هستند.

اژه‌ای گفت: یکی از پرونده‌هایی که به پایان رسیده است را به عنوان مثال مطرح می‌کنم، ما از آقای هاشمی رفسنجانی از نظر جایگاه سیاسی بالاتر و قدرتمندتر نداریم بنابر این در خصوص بررسی پرونده فرزند وی فشارهای زیادی وارد می‌شد و حتی در آن زمان یک دختر و یک پسر ایشان در زندان بودند و دختر دیگرشان نیز در حال رفت و آمد به زندان بودند که این نشان دهنده توانایی قوه قضائیه است پس چرا باید قدرت خود را ضعیف کنیم.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: حکم پسر ایشان قطعی شده است و با وجود فشارهای زیاد در زندان هستند و معمولاً اکنون کسانی که تحت تعقیب قرار می‌گیرند صاحب قدرت یا ثروت هستند.

وی گفت: زمانی که پرونده فساد 3 هزار میلیاردی آغاز شد در تبلیغاتی صورت گرفت که این پرونده به سرانجام نمی‌رسد و مجازات نمی‌شود اما حتی زمانی که حکم اعدام صادر و مجرم پرونده اعدام شد در تبلیغات عنوان کردند که این فرد اعدام نشده است بلکه وی را در زندان مخفی کردند.

اژه‌ای با اشاره به رسیدگی به پرونده بابک زنجانی که صاحب ثروت و به تبع آن قدرت است،‌گفت: کسانی که صاحب قدرت و ثروت هستند فشار زیادی را در رسیدگی به پرونده وارد می‌کنند برای مثال همین پسر آقای هاشمی از سال‌های قبل تا زمان محاکمه در هر دستگاهی شامل سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها پرونده داشت یک نسخه را در اختیار داشت، بنابر این رسیدگی به این پرونده بسیار سخت بود.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد:‌ما اعلام نمی‌کنیم آنچه که انجام داده‌ایم کافی بوده است ولی باید دقت داشت که برای انجام اینگونه کارها مقدماتی وجود دارد که باید توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد برای مثال در موضوع اقتصادی یکی از ملزومات مهم اقتصادی بانک‌ها هستند که مشکلات زیادی دارد و باید اصلاح شود و اگر این اصلاح صورت گیرد بسیاری مفاسد از سیستم بانکی حذف می‌شوند.

وی افزود: از 20 سال پیش چقدر بانک‌ها از افراد معوقات داشتند و هیچ کدام از آنها پول‌ها را پرداخت نمی‌‌کردند که ما به اصرار نزد بانک‌ها رفته و از آنها خواستیم آمار معوقات را ارائه کنند تا مقدار و زمان آن مشخص شود تا ببینیم که از سال 92 به 93 این معوقات کاهش یا افزایش می‌یابد تا بدانیم اقدامات ما تأثیر دارد یا خیر چرا که اگر سیستم اصلاح نشود جرائم مجدداً‌ تکرار می‌شود.

اژه‌ای خاطر نشان کرد:‌ در پرونده 120 میلیاردی که من مسئول رسیدگی به آن بودم در جلسه‌ای با مسئولین بانک‌ها اعلام کردم که سیستم بانک‌ها اشکالاتی دارد و باید این مشکلات حل شود تا جرائم کاهش پیدا کند اما همین مشکلات اکنون نیز دیده می‌شود بنابر این تغییری در ساختار بانک‌ها ایجاد نشده است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به آیات 17 و 18 سوره زمر که در آن به کسانی که سخن‌ها را گوش می‌دهند و از بهترین آن پیروی می‌کنند بشارت داده می‌شود گفت: طاغوت همیشه وجود دارد که شامل هر متجاوز و متعدی به حقوق دیگران است که البته درجه‌بندی دارد و در مقابل قول حسن و خوب داریم اگر کسی امروز در منطقه یا جهان اعلام کند و مقابل ظالم بایستد و از منافع خود و مظلوم دفاع کند آیا افراط کرده است یا کاری درست، اگر کسی بگوید آمریکا همچنان شیطان بزرگ است باید این سخن را بپذیریم و یا بگوییم افراط است.

۱۳۹۴/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...