نسخه چاپی

اعتیاد موبایلی چقدر برای ما آب می خورد؟

عکس خبري -اعتياد موبايلي چقدر براي ما آب ميخورد؟

آیا میدانید این اعتیاد چقدر برایتان زیان دارد؟ امروزه تلفنهای هوشمند مد شده اند. ولی ما اكنون به انسانهای هوشمند بسیار بیشتر نیازمندیم.

به گزارش نما ،با نگاهی به دور و بر خود متوجه می شویم هم اکنون به نقطهای رسیدهایم که نمیتوانیم تصور کنیم بدون پنج میلیارد تلفن همراهی که در سطح جهان مورد استفاده قرار میگیرد، چرخهای جهان ما به چرخش ادامه دهند. کتاب دورا دیویس با عنوان «قطع ارتباط» شایسته توجه شماست. در واقع اگر شما از تلفن همراه زیاد استفاده میکنید حتما باید این کتاب را بخوانید.
کابوس غیر قابل چشم پوشی این است که فناوری تلفنهای همراه، فارغ از خطرات کشنده آن، بسیار بزرگتر از آن شده است که شکست بخورد. دولتها از شما محافظت نمیکنند، پس شما خود به فکر محافظت از خود باشید.
من به ندرت از تلفن همراهم استفاده میکنم. تعداد بسیار کمی از دوستان و آشنایان شماره تلفن مرا دارند و خیلی کم آن را روشن میکنم. به جز مواقعی که لازم است با کسی تماس بگیرم. من به عنوان استاد پیشین مهندسی، همواره معتقد بودهام که فناوری خطراتی را نیز برای انسان به همراه دارد، نه اینکه صرفا مزیتهای تجاری شده بیشماری را برایش به ارمغان آورد. این خطرات غالبا انکار میشوند، کمتر مورد مطالعه قرار میگیرند یا به سادگی نادیده گرفته میشوند.
مواجهه با حقیقت معمولا دردناک است، اما اگر نسبت به حفظ سلامتی و تندرستی کسانی که دوستشان میدارید اهمیت میدهید، این کتاب دقیقا همان کتابی است که هم خودتان باید آن را بخوانید و هم خواندن آن را به دیگران نیز توصیه کنید. اشتباه نکنید، آنچه که از آن مطلع خواهید شد شما را عصبانی خواهد کرد، اما فراتر از عصبانیت از دست شرکتها و دولتها به خاطر عدم محافظت مناسب از انسانها که خود یک مصیبت بهداشتی عمومی را به وجود میآورد، با خواندن این کتاب این انگیزه را خواهید یافت تا رفتارهایتان را تغییر دهید. چکیده مباحث این کتاب عبارتند از: «حقایق مربوط به تشعشعات تلفنهای همراه»، «کارهایی که این صنعت برای مخفیکردن این موضوع انجام داده» و «چگونه از خودتان و خانوادهتان محافظت کنید.»
برخی از دانشمندان دهههاست که از اثرات نامطلوب امواج رادیویی بر مغز انسان آگاه هستند. مثلا امواج رادیویی کاری میکنند که مواد شیمیایی و سموم داخل خون که در شرایط عادی از سیستم عصبی دور نگه داشته میشوند، وارد مغز شده و موجب بروز بیماری شوند.
آشنایی با تحقیقات دکتر لنارتهاردل در سوئد باعث میشود که کاربران تلفن همراه، رفتارهایشان را مورد تجدید نظر قرار دهند. سوئدیهایی که بیشتر از دیگران و برای مدتهای طولانی تری از تلفن همراه استفاده میکنند، بیشتر از بقیه به غدههای بدخیم مغزی مبتلا میشوند. بعد از یک دهه استفاده از تلفن همراه، خطر ابتلا به تومورهای مغزی دوبرابر میشود. برخی دانشمندان در فنلاند، روسیه و انگلیس نیز به نتایج مشابهی دست یافتهاند. هاردل همچنین دریافته است که نوجوانانهایی که از تلفن همراه استفاده میکنند بعد از یک دهه، چهاربرابر بیشتر به سرطانهای مغزی مبتلا میشوند.
این کتاب ضمن اشاره به تحقیق متمایز داریوژ لژیژنسکی دانشمند مینویسد: «ما به وضوح نشان دادهایم که تشعشعات گوشی تلفن همراه، دارای تاثیرات زیستشناختی است. بعد از این تحقیقات که در واقع بسیاری از افراد دیگر نیز آن را تکرار کردهاند…جهان دیگر نمیتواند ادعا کند که استفاده از تلفنهای همراه هیچ عارضهای برای انسان ندارد.»
اگر تشعشعات تلفنهای همراه بسیار کمتر از تشعشعات اجاقهای مایکروویو هستند، این بدان معنا نیست که تلفنهای همراه هیچ اثر سوئی بر بدن شما ندارند. دیویس در انتهای کتاب این نکته گریزناپذیر را مطرح میکند که: «ما باید روی ایمنی تلفنهای همراه سرمایه گذاری کنیم، به همان طریقی که در زمینه سایر فناوریهای نوین این کار را انجام میدهیم.» اما این نکته روشن نیست که آیا این کار سابقه داشته است یا خیر. آیا فکر میکنید که این صنعت و دولت کار درست را انجام میدهند و نتایج تحقیقاتی را میپذیرند که میتواند استفاده از تلفن همراه را به کلی به مخاطره بیندازد؟ با وجود منافع شرکتی، بسیار بعید است که کارهایی چون انجام تحقیقات و وضع مقررات الزامی، صورت واقعیت به خود گیرند.
کاربران تلفنهای همراه چه کارهایی باید انجام دهند؟ آنها و به خصوص کودکان نباید بدون «محافظ» از تلفن همراه استفاده کنند. آنهانباید تلفن همراه روشن را در جیبهای لباسشان و نزدیک بدنشان حمل کنند. از گزینه بلندگوی گوشیها استفاده کنند. آگاه شوند که استفاده از امکانات
متن نویسی و دیگر کارکردهای تلفن همراه، خطر بسیار کمتری از نگه داشتن آن در نزدیکی گوش و سر دارد. به یاد داشته باشند که تلفنهای بیسیم نیز تشعشعات مشابهی را منتشر میکنند، بنابراین استفاده از این گوشیها را در خانه به حداقل برسانند.
حرف آخر اینکه اعتیاد شما به استفاده از تلفن همراه، فقط میتواند مایه نابودی شما شود. آیا میدانید این اعتیاد چقدر برایتان زیان دارد؟ امروزه تلفنهای هوشمند مد شده اند. ولی ما اکنون به انسانهای هوشمند بسیار بیشتر نیازمندیم. ارتباط خود را قطع کنید. به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر از تلفن همراه استفاده کنید، بیشتر در تله آن گرفتار میشوید.

۱۳۹۴/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...