نسخه چاپی

افراد سالم برای پیشگیری از آنفلوآنزا نیازی به ماسك ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت: افراد سالم برای پیشگیری از آنفلوآنزا نیازی به ماسك ندارند، استفاده از ماسك تنها برای بیماران برای جلوگیری از انتقال است.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبر شیوع آنفلوآنزای H1N1 جنوب شرقی کشور در ماه گذشته منتشر شد و براساس منابع رسمی اعلام‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هشت تن براثر آنفلوآنزای H1N1 در استان مازندران جان باختند.

شایعه این بیماری در میان مردم دهان به دهان می‌چرخد و این موضوع آن چنان ترسی ایجاد کرده که هر فردی با مشاهده کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی تصور می‌کند که به بیماری مبتلا شده است.

مردم عادی بدون داشتن هیچ علائمی از آنفلوآنزا حتی هنگام تردد در خیابان از ماسک استفاده می‌کنند البته مراجعه مردم به بیمارستان‌ها به این تصور دامن می‌زند چرا که تمام کادر درمانی بیمارستان‌ها از ماسک استفاده کرده و بر ضرورت ایمن‌سازی در برابر این بیماری به‌صورت چهره‌به‌چهره تأکید می‌کنند.

همچنان مردم از این موضوع نگران هستند و درخواست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز از مردم این است که در صورت ابتلا در منزل باقی مانده و از حضور در مکان‌هایی که تعداد زیادی افراد حضور دارند خودداری کنند، چرا که با توجه به انتقال سریع بیماری، این موضوع موجب گسترش بیماری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: افراد سالم برای پیشگیری از آنفلوآنزا نیازی به ماسک ندارند، استفاده از ماسک تنها برای بیماران توصیه می‌شود که بیماری منتقل نشود.

محسن اعرابی بیان کرد: برخی افراد عادی در خیابان و حتی در خودروهای خود از ماسک استفاده می‌کنند که این موضوع اصلا ضرورتی ندارد و نگرانی آنها بی‌مورد است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در برخی بیماری‌ها، عامل بیماری‌زا با ذرات آیروسل انتقال پیدا می‌کند که در این صورت استفاده از ماسک نقش پیشگیری دارد ولی ویروس آنفلوآنزا روی قطرات تنفسی و ترشحی وجود دارد به همین دلیل معمولا اگر فاصله کمتر از یک متر از بیمار نداشته باشیم انتقال پیدا نمی‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره استفاده کادر درمانی بیمارستانی از ماسک، گفت: دلیل ماسک زدن کادر بیمارستانی این است این افراد فاصله کمتر از یک متر با بیماران دارند و مرتب با بیمار در تماس هستند.

اعرابی اضافه کرد: همچنین افرادی که در منزل مسئول مراقبت از بیماران هستند به‌ویژه مادران حتما باید از ماسک استفاده کند به دلیل اینکه فاصله کمتر از یک متر با بیمار دارند.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس از ما درخواست کردند که به تعداد دانش‌آموزان ماسک در اختیارشان قرار دهیم، گفت: ما اعلام کردیم نیازی نیست، تنها توصیه ما به دانش‌آموزان رعایت مسائل بهداشتی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون است و همچنین لازم است دانش‌آموزان دارای علائم بیماری، در منزل استراحت داشته باشند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: افرادی که دو روز متوالی تب داشتند و با استامینوفن بهبود پیدا نکردند باید حتما به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز بستری شوند و همچنین بیمارانی که مبتلا به آنفلوآنزا شده و بهبود پیدا کردند و دوباره پس از قطع تب، مبتلا به تب شدند حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی با اعلام اینکه ویروس آنفلوآنزا برای افراد سالم که هیچ‌گونه نارسایی ندارند مشکلی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: گروه در معرض خطر بیماران ریوی، کلیوی، قلبی، زنان باردار، تالاسمی، دیالیز و سالمندان هستند که حتما با مراجعه به بیمارستان، متخصص داخلی و عفونی اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

اعرابی ادامه داد: با توجه به اینکه عفونت آنفلوآنزا سبب تخریب بافت ریه می‌شود افراد در صورت مراجعه به بیمارستان و پس از انجام آزمایش‌ها می‌توانند اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم تصور بدی از بیمارستان‌ها نداشته باشند، خاطر نشان کرد: مردم تصور نکنند بیمارستان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و یک‌هزار نفر از بیماران در بیمارستان‌های مازندران بستری و مرخص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تنها کار ما پیشگیری است، افزود: افراد به‌ویژه گروه‌های پرخطر با مشاهده علائم بیماری در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنند.

اعرابی با بیان اینکه کودکان در صورت داشتن حالت تهوع حتما به پزشک مراجعه کنند به دلیل اینکه این موضوع موجب می‌شود کودک نتواند غذایی مصرف کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در طول درمان بیماری آنفلوآنزا، بدن برای مقابله با ویروس نیاز شدیدی به مصرف مایعات دارد در این صورت کودکان به دلیل کم‌آبی کودک دچار آسیب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس از ما درخواست کردند که به تعداد دانش‌آموزان ماسک در اختیارشان قرار دهیم و کار درست این است که دانش‌آموزان دارای علائم بیماری در منزل استراحت کنند و با رعایت مسائل بهداشتی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.

۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...